Ünsal Oskay (der) - Kitle Haberleşmesi Teorilerine Giriş
Ankara Üniversitesi Basın-Yayın Yüksekokulu
Yayınları, Ankara, 1985
Yeni tekniklerin topluma yayılması, yeni
düşünce ve değerlerin de yaratılmasına bağlıdır. Ayrıca, yeni tekniklerin ve
değerlerin yaşamaları, toplumsal yapının yeni bir sosyalizasyon sağlayacak yeteneğe
kavuşturulmasına bağlıdır.
…kitle haberleşmesi olağanüstü bir araçtır,
ama modernleşmeye yararlı ve etkin bir araç olabilmesi bile bazı önşartlara
bağlıdır. Bunlar ise (…) (a) planlı bir sosyal değişim amaçlayan etkin bir
devlet ve hükümet politikasının varlığı; (b) hükümetlerin, uzun vâdeli olarak,
toplumda neyi değiştirmek istediklerini bilecek dununda olmalarıdır.
Tutumlar
ve Kanaatlar
Psikolojik olayı, sadece bireysel eylemler
şeklinde değil, karşılıklı-eylemleşme -özellikle sembolik karşılıklı-eylemleşme
tip veya tarzları olarak ele almak gerek…
…tutumlar dinamiktir,
Tutumların ilintileştirilmiş olduğu
algılar, algılanan obje ile temasta bulunma esnasında gelişip büyüdükleri için,
tutumlar tanı maçı veya düşünsel (cognitive) bir temde dayanmış olmaktadırlar
(s. 14).
…kanaatleri «söze dökülmüş tutumlar»
şeklinde tarif etmek mümkün ve 'yararlı bir yoldur.
…tutumları şu dört boyut içinde ele almak
yararlı: yön, derece, yoğunluk ve köklülük (salience).
Tutumun yönünü
belli sosyal değerlerle tanımlamak birçok amaçlar açısından belli ölçüde
yararlı olabilir.
…tutumun derecesindeki değişmelerle yoğunluğundaki
değişmeler arasında genel bir ilişki vardır.
Bireyin bir gruba bağlanmasında ve bireyin
bu gruptan gelecek etkileri ne derece kabul veya reddedeceğine dair alacağı
kararlarda kişilik değişkenleri önemli faktörler yerine geçmektedir.
Sosyal tutumlar birey tarafından bireyin
grubu ile özdeşleşmesinin bir fonksiyonu olarak öğrenilmiş, kazanılmış olan
grup normlarıdır.
Leon
Festtnger / Bilme – Tanıma Uyumsuzluğu Teorisi
Yeni tutum edinmeyi öneren bir mesaj
karşısında kalan bireyler veya yeni bir davranışta bulunma önerisinde bulunulan
bireyler, bazen, önceki bilme-tanıma öğeleri aksini söylediği hâlde,
kendilerine önerilen «yeni» yolu izlemeyi tercih ederler veya buna mecbur
olurlar.
…ülkelerde halk kitlelerine yeni davranış ve
tutumlar aşılamaya, kazandırmaya, kitleleri kültürel alanda yenileştirmeye
çalışanların uygulayacaktan Kitle Haberleşme Kampanyalarının başarısı geleneksel
sosyal yapının değiştirilmesine ve yenilenmesine bağlı bulunmaktadır.
…insanlar bir davranışta bulunduktan sonra bu
davranışlarım haklılaştırmak için söz söyleyecek bililerini ararlar.
…bireyler yaptıkları bu işlerden niçin
bunca söz etme ihtiyacı duymaktadırlar?
Eğer, uyumsuzluk ve uyumsuzluk ara itimi teorimiz
gerçekten doğru ise, uyumsuzluk azaltıcı ilâve haklılaştırma öğesi olarak
sosyal destek elde edebilmek amacıyla bireylerin bu tür davranışlarda bulunduklarım
görmemiz gerekecektir.
Robert
Abelson / İnanç İkilemi ve Çözüm Biçimleri
Yeni bir tüketim malından, yeni bir fikre
veya yeni bir İdeolojiye kadar, birçok şeyler bireylerce kabul edilmeleri için
«ustaca» sunulmaları gerekmektedir.
Bir inanç sisteminde tutarsızlıklar
(inconsistencies) olabilir…
Çözüm için kullanımı mümkün dört model: İnkâr,
Abartma, Ayrımlaştırma, Aşımlama (transcendence).
Ayrımlaştırma: Bu modelde, öğelerden biri,
kendi aralarında kuvvetle çelişkin iki kısma ayrılır.
Pek çok insan için, hidrojenbombası
denemelerinin devam etmesi olumlu değer taşımakta, fakat atmosferin
zehirlenmesi olumsuz değer taşımaktadır.
Fakat bomba denemesinden denemesine fark
vardır: bomba denemeleri ikiye ayırılabilir - «kirletici bombaların» denemesi
ve «temiz bombaların» denemesi. Atmosferin kirlenmesine yol açacak olanlar
sadece «kirletici bombalar» denemesidir. «Temiz bombaların» denemesi atmosferin
kirletilmesine yol açmayacaktır. Böylece dengesizlik giderilmiş olmaktadır.
Aşımlama mekanizması, bir bakıma,
ayrımlaştırma mekanizmasının tersidir,
…burada, çelişkin kısımlar daha yüksek bir
gâyeye hizmet eden yeni bir kavram içinde yuvalandırılmakta ve böylece ikilem
yaratan obje aşımlanmaktadır.
Wibur
Schramm / Haberleşme Nasıl İşler
Schramm, Haberleşme konusunu ele alırken
Latince «communis» terminden başlıyor; ortaklaşma; ortak görüş ve düşüncelere
sahip olma; ortak görüşler kazanma ile Haberleşme Sürecinin ereği arasındaki
bağlantıya dikkat çekiyor.
Haberleşme (Communication) kelimesi Lâtin
dilinde communis, yani ortak’dan gelmektedir. Bir bildirişimde bulunduğumuz zaman
karşımızdaki ile bir «ortaklaşma» yaratmak istiyoruz.
Haberleşim daima üç öğeyi gerektirir -
kaynak, mesaj ve hedef.
1. Mesaj ereklenen hedefin dikkatini
çekecek şekilde kuralmalı ve sunulup, dağıtılmalıdır.
2. Mesaj, «anlamı bozmadan aktarabilecek
şekilde» hem kaynağın, hem de hedefin ortaklaşa sahip oldukları
yaşam-denemlerini ifade eden işaretlerle verilmelidir.
3. Mesaj, hedefte kişilik gereksinmeleri
uyandırmak ve bu gereksinmelerin karşılanıp giderilmesi için bir şeyler
önermeli, yol göstermelidir.
4. Mesaj bu gereksinmelerin giderilmesinde
öyle bir yol önermelidir ki, bu yol, birey, kendisinden yapması istenilen tepi
(response) için harekete geçerken kendisini hangi grubun içinde bulacaksa o
gruptaki durumuna uygun düşmelidir (s. 115).
Bernard
Berelson / “Gazetesiz Kalmak” Ne Demektir
(s. 139-154)
Gordon
Allport & Leo Postman / Söylenti veya “Fısıltı Gazetesinin” Temel
Psikolojisi
(s. 161-183)
Joseph
T. Klapper / Değişik Haberleşme Araçlarının Karşılaştırmalı Etkileri
(s. 189-210)
Tartışmalı Bir Konuda Kanaat Değiştiriminde
«Tek Yanlı» Sunuma Karşı «İki Yanlı» Sunumun
Etkisi / s. 211-234
Kaynağın Güvenilirliği ve Haberleşmenin Etkinliği
Üzerindeki Etkisi / s. 235-259
Propaganda
…
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder