İletişim Modelleri
Sven Windahl & Denis McQuail
Türkçeleştiren: Konca Yumlu
İmge Kitabevi Yayınları, 3. Baskı, Ankara,
Aralık 2010
Kitle iletişimi uzmanlaşmış grupların
geniş, heterojen ve farklılaşmış izleyicilere sembolik içerik yaymak üzere teknolojik
aygıtları (basın, radyo, film vs.) hizmete soktuğu kurum ve tekniklerden
meydana gelir (s. 19).
İletişim araştırmalarının kökeni genelde
eğitim, propaganda, telekomünikasyon, reklam, kamu ve insan ilişkileri alanlarının
verimliliğini ve etkilerini artırmak ve sınamak isteğinde yatar (s. 20).
Kitle
İletişiminin Kültür ve Topluma Etkileri
Kitle iletişimin doğrudan ve uzun dönem
etkilerini araştıran en üretken, etkili geleneklerden biri 'kültürel göstergeler'
ve 'eğitilim analizi' başlıkları altında uygulanır.
Televizyon, endüstriyel kitle toplumlarında
geleneksel toplumsallaştırma kurumları olan din, aile ve yerel toplumu gölgede
bırakan büyük bir hikâye anlatıcısı olarak görülmüştür.
Eğitilim süreci yavaş ilerleyen bir süreç
olduğu için doğrudan etki-tepki-sonuç sürecinden farklıdır (s. 127).
(gündem
koyma ve sapma)
(bağımlılık
modeli)
Sessizlik
Sarmalı
Kuram, kişisel düşüncenin başkalarının ne
düşündüğüne (algıladığına) bağlı olduğunu ele alan temel sosyopsikolojik
düşünceden kaynaklanır.
Kuramın başlıca sayıltıları:
1. Toplum, sapkın bireyleri yalnız
bırakmakla tehdit eder.
2. Bireyler devamlı yalnızlık korkusu ile
yaşarlar.
3. Bu yalnızlık korkusu bireylerin her
zaman fikir iklimini tayin etmeye çalışmasına neden olur.
4. Bu tahminin sonuçları kamunun
davranışını, özellikle de düşüncelerin açıkça ifadesini veya gizlenmesini etkiler
(s. 146).
…
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder