26 Nisan 2019 Cuma

Denis McQuail - Sven Windahl - İletişim Modelleri


İletişim Modelleri

Sven Windahl & Denis McQuail
Türkçeleştiren: Konca Yumlu
İmge Kitabevi Yayınları, 3. Baskı, Ankara, Aralık 2010

Kitle iletişimi uzmanlaşmış grupların geniş, heterojen ve farklılaşmış izleyicilere sembolik içerik yaymak üzere teknolojik aygıtları (basın, radyo, film vs.) hizmete soktuğu kurum ve tekniklerden meydana gelir (s. 19).

İletişim araştırmalarının kökeni genelde eğitim, propaganda, telekomünikasyon, reklam, kamu ve insan ilişkileri alanlarının verimliliğini ve etkilerini artırmak ve sınamak isteğinde yatar (s. 20).

Kitle İletişiminin Kültür ve Topluma Etkileri
Kitle iletişimin doğrudan ve uzun dönem etkilerini araştıran en üretken, etkili geleneklerden biri 'kültürel göstergeler' ve 'eğitilim analizi' başlıkları altında uygulanır.
Televizyon, endüstriyel kitle toplumlarında geleneksel toplumsallaştırma kurumları olan din, aile ve yerel toplumu gölgede bırakan büyük bir hikâye anlatıcısı olarak görülmüştür.
Eğitilim süreci yavaş ilerleyen bir süreç olduğu için doğrudan etki-tepki-sonuç sürecinden farklıdır (s. 127).

(gündem koyma ve sapma)

(bağımlılık modeli)

Sessizlik Sarmalı
Kuram, kişisel düşüncenin başkalarının ne düşündüğüne (algıladığına) bağlı olduğunu ele alan temel sosyopsikolojik düşünceden kaynaklanır.
Kuramın başlıca sayıltıları:
1. Toplum, sapkın bireyleri yalnız bırakmakla tehdit eder.
2. Bireyler devamlı yalnızlık korkusu ile yaşarlar.
3. Bu yalnızlık korkusu bireylerin her zaman fikir iklimini tayin etmeye çalışmasına neden olur.
4. Bu tahminin sonuçları kamunun davranışını, özellikle de düşüncelerin açıkça ifadesini veya gizlenmesini etkiler (s. 146).


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder