Ahmet Büyüksofuoğlu - Rize İli Kırsal Ahşap Konut Yapılarının Mekân Kurgusu – Notlar
Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Güzel Sanatlar
Enstitüsü, İstanbul, 2019
Bu çalışmada, Rize ili kırsal ahşap konut yapıların mekan
kurgusu başlığı altında Rize ilindeki konutların konumları, yapı malzemeleri,
yapı sistemleri ve elemanları, plan tipleri, mekan kurguları ele alınmaya
çalışılmıştır.
…çalışmanın birinci bölümü giriş bölümü olup ikinci bölümde
Anadolu geleneksel Türk evinin tanımı ve tarihsel gelişim süreci hakkında
bilgilere yer verilmiştir. Üçüncü bölümde bölgelerin kırsal mimari yapıları
plan tipleri ve mekan kurgusu açısından değerlendirilmiş, Dördüncü bölümde ise
Rize ilinin tarihi, coğrafyası, ekonomisi ve sosyal yapısına değinilmiştir.
Beşinci bölümde Rize geleneksel ahşap konut yapım sistemleri ve özellikleri
konut ve çevresi, yöresel konuttaki plan tipleri, yapı malzemeleri, yapım
teknikleri, yapı elemanları olarak ayrı ayrı incelenmiştir. Altıncı bölümde
Rize bölgesinde belirlenen iki adet geleneksel kırsal ahşap yapı örneği
seçilmiş ve bu yapıların mekan kurgularının analizi yapılmıştır.
1 Giriş
Türk evi kavramının göçebelik zamanına kadar uzandığı
düşünülmektedir. Göçebelikte kullanılan çadırlara ev, iv, oyak, kerekü, gerge,
çadır, çetir gibi farklı isimler verilmektedir.
Türk evi, Osmanlı Devletini sınırları içinde yer alan Rumeli
ve Anadolu’da gelişim göstermiş bir konut türüdür.
Bu yaşam alanları, Anadolu coğrafyasında bulunan bölgelerin,
iklim ve topografya yapısına göre farklılıklar gösterse de işleyiş, kullanım ve
mekan kurgusu bakımından ortak özelliklere sahiptir.
2 Anadolu Geleneksel Türk Evinin Tanımı ve Tarihsel Gelişim Süreci
Türk evi, göçebe yaşamın esnekliği ile yerleşik düzenin
mimari özelliklerinin birleşimidir.
Türk evi mekan kurgusu açısından incelendiğinde, çadır
yaşantısıyla yerleşik düzende kullanılan Türk evi arasında temel ilkelerin
benzerlik gösterdiği gözlemlenmektedir. Her oda tıpkı çadırda olduğu gibi
oturma, dinlenme, yemek yeme, yatma ve yıkanma eylemlerini karşılayabilecek
esnekliktedir.
İnsan topluluklarının, yeryüzü şekilleri, iklimi, bitki
örtüsü ve canlı türleri bakımından zenginlik gösteren Anadolu coğrafyasında
gözükmesi ilk Paleolitik döneme rastlar. Avcılık / toplayıcılık çağında yaşayan
insanlarının başlıca barınakları, Karain, Beldibi ve Belbaşı gibi mağaralardır.
Güneydoğu Anadolu'da Çayönü'ndeki (Diyarbakır Elazığ arası)
kazılarda çıkan ilk yerleşme yaklaşık 10.000 yıl öncesine dayanmaktadır. Bu
yerleşmeler Anadolu evinin yerden biraz kaldırılmış, taş duvardan su basman
oluşturulmuş, üstü kerpiç dolgulu ahşap çatkılı ya da üzeri sıvalı dal örgülü,
kamışlardan örülmüş, duvarları killi çamur ile sıvanmış birbirine bitişik
dikdörtgenlerden oluşan kulübe şeklindeki yapılardır.
Aşıklı Höyük 10.000 yıl öncesine tarihlenen ve devamı gibi
olan 9000-8000 yıl öncesinin Çatalhöyük'ündeki mimarlık bitişik düzen kerpiç
evlerden oluşan toplu yaşam alanları bir oda ve ona bitişik bir ambardan oluşan
evler şeklindedir. Bunlar düz damlı ve damdaki bir delikten içeri girilen,
deliğin altında ocak yeri bulunan, duvarları düz sıvalı, zeminden az
yükseltilmiş oturma yerleri olan evlerdir.
Anadolu'da ilk merkezi devlet kuran Hititlerin kentleri,
çoğu iki katlı, dikdörtgen planlı, avlulu, birkaç odadan oluşan, evlerin alt
katlar ambar ve işlik, üst katlar oturma ve yatma olarak kullanılan, üstü
balçık çatı ile örtülü, içinde ocak bulunan evler şeklindedir. Doğu Anadolu'da
Urartular taş temelleri kayadan oymuş, üstüne kerpiçten evlerini avlulu, iki
odalı şeklinde inşa etmişlerdir.
Batı Anadolu'da Frigyalılar megaron tipi evlerde, onlardan
sonra gelen Lidyalılar, sazdan yapılmış ahşap damlı, taş duvarlı evlerde,
Yunanistan'dan Ege kıyılarına gelen İyonlar ise megaron tipi evlerden
türetilmiş konutlarda yaşamışlardır. Helenistik dönem, prestijli lüks
konutların ortaya çıktığı dönemdir. Sütunlu revaklarla çevrili avlu çevresinde
sıralanan mekanlar şeklindedir. Roma çağı boyunca da devam etmiş, halk için
bitişik düzende çok katlı konutlar kullanılmıştır. Bizans döneminde, belli bir
plan olmaksızın, köy yerleşimlerine benzer, toprak tabanlı, çatıları hasır
kaplı basit evler çoğunluktayken, Akdeniz sahillerinde ise Antik çağ
gelenekleri devam etmiştir.
3 Kırsal Mimaride Bölgelere Göre Plan Tipleri ve Mekan Kurgusu
Batı Anadolu Bölgesi: Akdeniz iklimi etkisiyle ahşap ve
bağdadi yapıların yoğun olduğu, "taşlık" adı verilen girişlerin
bahçeyle bütünleştiği görülür.
Doğu ve Güneydoğu Anadolu Bölgesi: Karasal iklim nedeniyle
sofalar küçülmüş, mahremiyet ön plana çıkmıştır; "Tandır Evleri" çok
amaçlı mekanlar olarak kullanılır.
İç Anadolu Bölgesi: Kerpiç ana malzemedir; evler
"Hayatlı" ve "Sofalı" (Karnıyarık tipi) olarak ikiye
ayrılır.
Marmara ve Trakya Bölgesi: İstanbul, Bursa ve Edirne gibi
şehirlerde Türk evinin en klasik ve estetik örnekleri (dış sofalı, hayatlı
tipler) gelişmiştir.
Kuzey Anadolu Bölgesi: Bol yağış ve orman varlığı nedeniyle
ahşap yığma ve karkas sistemler hakimdir.
4 Rize İli Tarihi, Coğrafyası, Ekonomi ve Sosyal Hayatı
Rize ili geçmişten günümüze / Tarım, hayvancılık,
balıkçılık, arıcılık ve dokumacılık gibi birçok alanda faaliyet göstermektedir.
Rize’de en yaygın olarak yapılan tarım çaydır tarımıdır.
Mısırın öğütülmesi ile üretilen un ve yem bölge tarımı için
önemli bir yere sahiptir. Bölgede çay tarımının dışında kivi, turunçgiller,
fasulye, fındık, ceviz, likapa, armut üretimi de yapılmaktadır.
5 Rize İli Geleneksel Kırsal Ahşap Konut Yapım Sistemleri ve Özellikleri
Bölgede bulunana evler coğrafi yapı gereği genellikle vadi
yamaçlarında dağınık şekilde, çok engebeli olmayan ve geçişe olanak sağlayan,
su başları ve güneşlenme olanaklarının elverdiği düzlüklerde kurulmaktadır.
Yerleşmelerin dağınık olmasındaki başlıca nedenler, yerli halkın neredeyse
hepsinin çeşitli büyüklükte arazisinin bulunması ve evini bu arazi üzerinde
kurmak istemesi, içme suyunun sık bulunabilirliği olmuştur.
Bölgedeki evler çoğu zaman aile içi olmak üzere gruplar
halinde birbirinden bir veya iki kilometre mesafede konumlandırılmakta
Bu evlere ulaşım genellikle dar ve dolambaçlı patikalardan
yapılmaktadır. Araziler yükseldikçe evler yerini mezra olarak isimlendirilen
köy evlerine göre daha kaba, basit ve küçük yapıdaki geçici yerleşmelere
bırakmaktadır.
Serender kelimesi, Kser: Kuru ve Andiro: Yer, sofa
kelimelerinin birleşmesi ile meydan gelen Ksirantirion kelimesi ‘Kurutma Yeri’
anlamına gelmektedir.
Sedat Hakkı Eldem, bu ev tiplerinin Trabzon'dan Çoruh
nehrine kadar uzandığı için Rize evleri için ''Çoruh Evler'' tabirini
kullanmıştır.
Planlarda sofalar kapalı ve korunaklıdır
Aşhane mekânı, gündüz eylemlerinin geçtiği toprak zeminli
büyük bir mekândır. Eğimin yukarı yönünde konumlanmıştır. Buraya dış ortamdan
ayak çıkarmadan girilir. Çift dış kapılı olanlar çoğunluktadır.
Geçiş Hayatlı Aşhaneli Tip: Aşhaneden yatak odalarına ulaşım
için bir gece holü niteliğinde bir geçiş koridoru düzenlenir ve yatak odaları
bu koridora çıkar. Bu koridorlara da yörede hayat denir.
Bu koridorların bir diğer özelliği de üst kattaki ek yatak
odalarına ve ot deposuna iniş-çıkışı sağlamasıdır.
Aşhaneye Dik Geçiş Hayatlı Tip: Koridoru aşhaneye dik olarak
konumlandırılan tiplere denir.
Bu koridor vadiye bakan bir pencereyle sonlandığı için
aydınlık bir alandır.
Yapı malzemesi: ahşap, taş ve kerpiç
Kullanılan taşlar genelde dere yataklarında bulunan farklı
renkte ve şekildeki taşlar olmakta, toplanan bu taşlar da dolgu malzemesi
olarak kullanılmaktadır. Ahşap kullanımında ise genellikle çam, ladin, pelit,
kestane ve ceviz gibi sert yapıdaki ağaçlar tercih edilmektedir.
Temelin toprak içerisinde ne kadar uzatılması gerektiği
zeminin özelliği ile ilgilidir. Ancak yapılar ne boyutta olursa olsun
temellerin derinliği çok fazla değildir.
Duvarlar kullanılan malzemelerine göre Kargir Duvarlar
(Resim-39) ve Ahşap Duvarlar olmak üzere ikiye ayrılır.
6 Rize Ahşap Konut Yapılarının İç Mimari Analizi
Rize'nin geleneksel ahşap konutları, dik yamaçlara sıkıca
tutunmuş, gövdesi (ahşap karkas) esnek ancak ayakları (taş temel) sağlam,
yağmura karşı şemsiyesini (geniş saçaklar) her daim açık tutan kadim birer doğa
parçası gibidir.
…
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder