16 Mart 2018 Cuma

Ahilik ve Sanayileşme


Süleyman Kazmaz - Ahilik ve Sanayileşme

Türk milletinin varlığını adadığı öteki iki kavram, iki temel değer vatan ve namustur.

Yeni Çağ’da kurulan batı medeniyeti, hayatı, yaşamayı kolaylaştırıcı pek çok vasıtalar meydana getirmesine rağmen maddeci ve bencil olmaktan ileri gidememiş, barışı ve mutluluğu gerçekleştirememiş, dünyayı yalnız kendi menfaati doğrultusunda savaşlara ve yeni mücadelelere sürüklemiştir.

Türk Milleti’nin üçüncü güç kaynağı üretim düzenidir, İnsan maddî ve manevî unsurdan oluşan bir bütündür. Her iki unsur arasında denge kurulması gereklidir; maddî varlığın ihmali, perişanlığı, manevî varlığın gerektiği şekilde değerlendirilmemesi, giderilmesi imkânsız yıkılışlara yol açar.

Bilindiği gibi Ahilik, kardeşlik demektir. Yine aynı amaçla kullanılan fütüvvet kelimesi, genç, yiğit, mert, cömert, eli açık anlamına gelir.

Ahilik ahlâkının dört unsur vardır:
1. Kuvvetli ve galip durumdayken affetmek,
2. Hiddetli iken yumuşak davranmak,
3. Düşmana iyilik etmek,
4. Kendisi muhtaç durumdayken bile başkasına vermek.

---
Kazmaz, Süleyman. (2000), “Ahilik ve Sanayileşme,” Erdem Dergisi, Cilt: 12, Sayı: 35, (s. 357-376)


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder