12 Ekim 2017 Perşembe

Rize Sempozyumu - 2006: Ersan Bocutoğlu - Rize Ekonomisi: Dünü, Bugünü Yarını

Ersan Bocutoğlu - Rize Ekonomisi: Dünü, Bugünü Yarını

Doğu Karadeniz Bölgesi’nde ticaretin Antik çağlardan beri en belirleyici iktisadi faaliyet olduğu konusunda fikir birliği vardır. Karadeniz, çevresinde yer alan ülkeler için doğal bir ticaret havuzu oluşturmaktaydı…
Bölgede denizcilik ve ticaretin at başı olarak gitmesi de bu durumun bir kanıtı olarak görülebilir.
İpek Yolu, bölgedeki ticari faaliyetin en eski ve en güçlü çıkış noktasıdır.
Okyanus deniz yollarının keşfinden sonra Karadeniz limanları önemini yitirmeye başlamış, Osmanlı’nın tüm Karadeniz’e hakim olduğu dönemlerde ise ticari hareketlilik anlamında daha da gerilemiştir. Osmanlı’nın özellikle Ruslara karşı aldığı yenilgilerle Karadeniz’in kontrolünü kaybetmeye başlamasından sonra Karadeniz’deki liman ticareti yeniden hareketlenmeye başlamıştır.
1983’den sonra Trabzon limanında dikkat çekecek miktarda hareketlilik gözlenir. 1856 Kırım Savaşı sonrasında limanlar daha da canlandı. Bu parıltılı dönem Süveyş Kanalı’nın açılması ve 1872’de Poti-Tiflis demiryolunun açılmasıyla bir anda sona ermiştir. (s. 20)

1917 öncesi dönemde bölge halkının tarım, balıkçılık ve ticaretle uğraştığını ve çalışmak için de Güney Kafkasya’nın gelişmiş şehirlerine gittiklerini söyleyebiliriz. 1917’den sonra Doğu Karadeniz bölgesi Güney Kafkasya’dan fiilen ayrıldı. Bölgeyi sıkıntıya sokan bu gelişme Batı illerine göç hareketlerinin başlamasına neden oldu. 1988’de Sarp Sınır Kapısı’nın açılmasıyla birlikte bölge insanı için yeni bir dönem başladı. Güney Kafkasya ve Rusya ile yeniden başlayan ticari faaliyet, bölgede bir hareketliliğe sebep oldu. (s. 21)

…Rize, köyleri boşalan ve il merkezi kalabalıklaşan bir il profili çizmektedir.

Rize ekonomisinde toplam istihdamın %64’ü tarım sektöründe çalışmakla birlikte, il GSYH’sının %17’sini üretmektedir. Rize ilinde tarım sektörü istihdam deposu işlevi gözükürken, tarımsal verimliliğin düşük olduğu görülmektedir. (s. 22)

Bir liman kentinin geleceği daima uluslararası nakliyat ve dış ticaret tarafından şekillendirilir. Karadeniz havzası ve Kafkasya Bölgesi’nin istikrar kazanması, Rize ekonomisine yön verecek başat faktörlerden biri olacaktır.
Rize’de turizm işi profesyonelce ve büyük sermaye desteği ile yürütülmelidir. Kendiliğinden gelişen turizm yaylaların ve doğanın tahribi ile neticelenecektir.
Organize sanayi bölgesi (böyle bir oluşumun içinde yer alacak olan firmalar bölgedeki doğal kaynaklara yönelecek bu da kaçınılmaz olarak ihracatı hareketlendirecektir). (s. 23)

DPT’nin Rize ilinde gelişme potansiyeli gördüğü alanlar…
Gıda ürünleri ve içecek imalatı
Metalik olmayan mineral ürünler imalatı
Ağaç ve ağaç mantarı ürünleri imalatı (örme işyalar)
Madencilik
Kimyasal madde üretimi

Bilgisayar imalatı (s. 24)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder