Philip
Roth - Ve Hayalet
Sahneden Çekilir
2004 yılındayız, Nathan Zuckerman 71
yaşında ve prostat rahatsızlığı nedeniyle altı bezli olarak yaşamak zorunda.
Biraz kafa dinlemek, dinlenmek üzere New
York’a gider. Orada Amy Bellette ile karşılaşır. Bu rastlantıyı biraz zorlar;
Bellette’in yakınlarında bir eve taşınmaya karar verir. Bu planını hayata
geçirir. Yine bu sırada genç, küstah ve zeki bir gazeteci, yazmakta olduğu
kitaba katkı yapması için Zuckerman’la görüşmeye başlar. Bu görüşmeler E.I.
Lonoff adlı Zuckerman’ın genç yaşlarında hayranlık duyduğu yazarla ilgili
anılarına geri dönmesine sebep olur.
Notlar
On bir yıldır New York’a gitmemiştim.
…sadece o büyük dünyanın değil (…) şu anın
da parçası olmaya son vermiştim.
(Elemanın prostat sorunu var)
İçimi kemiren aşağılanma hissiyle de hiçbir
zaman tam anlamıyla başa çıkamamıştım.
…herkesten kopuk yaşamaya kanser tanısının
konmasından iki sene önce karar vermiştim.
(Larry ona iki yavru sarman veriyor)
Larry: “Hayatına bir nebze de olsa
normallik katmaya uğraşıyorum.”
Kedilere pazara kadar bakmıştım.
Pazartesi sabahı Larry’e telefon edip
“Lütfen gel ve kedileri al” demiştim.
Larry’de kanser olmuş, hastanedeki ilk
gecesinde intihar ediyor. Öldüğünde altmış sekiz yaşındaydı.
Ölüm haberini aldığı Pazar gününün
ertesinde posta kutusunda Larry’den gelen bir mektup bulur: “Bu koca dünyada
yalnız olamazsın…” (s. 17)
Asansörde ihtiyar bir kadına takılıyor
gözü, onu bir yerden hatırlıyor…
Minik bir kafeteryaya kadar peşinden
gidiyor.
Amy Bellette
Onu hiç unutmamıştım.
Serbest gazeteci Richard Kliman
“Ne istiyorsun?” diye sordum.
“…ben E.I. Lonoff’un biyografisini
yazıyorum.”
“Lonoff’un isteyeceği en son şey bir
biyografiydi” dedim.
“Kaç yaşındasın?”
“Yirmi sekiz”
...onun bu inatçı ve megaloman tavrını
nereye kadar götürmeye niyetli olduğunu görmek isteyen bendim.
Sanki Kliman, benim başladığım zamanki
hızlı ilerleyiş tarzımı taklit ediyor.
“New York’ta bulunma nedeniniz Amy
Bellette, değil mi?”
…yeni bir geleceğe adım atarak, farkında
olmadan geçmişe gömülmüştüm.
Yalnızlık, gün içinde ona mağlup olduğum
takdirde (…) on kilometrelik bir yürüyüşe çıkıyordum.
Geceleri ise (…) müzik açıyordum; Bela
Bartok kuarteti gibi bir şey mesela…
Uyanık geçirdiği hayatın yarısını bir
telefonun ahizesine konuşa konuşa ortalık dolaşarak bir kişinin insan
mevcudiyetini sürdürdüğüne nasıl inanabildiğini kafam almıyordu. (s. 53)
Lonoff’un büyük sırrı neymiş?
“Ensest” diye karşılık verdi (Jamie)
Üvey kızkardeşiyle,
Yetmiş bir yaşında denge kaybının ne demek olduğunu
öğreniyordum. Kişinin kendi kendini keşif sürecinin her ne olursa olsun
bitmediğinin kanıtı. (s. 95)
Primo Levi için, Her sabah o kitabı yazmaya
uyanmak, kimi olsa öldürürdü.
Ölümümün ardından, hayat hikâyemi Richard
Kliman’dan kim koruyabilirdi? Bana ulaşmak için kullandığı yazınsal sıçrama
tahtası Lonoff değil miydi? (s. 213)
Exit
Ghost
Türkçeleştiren: Burç İdem Dinçel
Yapı Kredi Yayınları
Mart 2015
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder