Fahrettin Kırzıoğlu'nun hayatı ve genel Türk tarihi çalışmaları
Halime Kaçar
Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Türkiyat
Araştırmaları Enstitüsü
İstanbul 2008
Kırzıoğlu, 10 Mart 1917 tarihinde dünyaya geldi. Henüz bir
yaşındayken öksüz kaldı. Küçük yaşlarda aile içinde yetiştirildi. İlk (1928) ve
ortaokulu (1931) Kars’ta, liseyi (1934) Erzurum’da okudu
Kars Lisesi’ndeki öğretmenliği sırasında Halkevinin aylık
dergisi Doğuş’un idaresini üstlendi. Doğuş’taki Türkoloji yazıları ona, yurt
çapında haklı bir ün kazandırdı.
1966’da Türk Ansiklopedisi’nde uzman olarak çalıştı.
Kırzıoğlu, 1 Kasım 1967 tarihinde Erzurum Atatürk
Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Tarih Bölümü’nde öğretim görevlisi olarak
çalışmaya başladı.
…kardeşlerin en büyüğü Fahrettin’di.
1923 yılında Kars Numune Mektebi’ne verildi. 1928 yılında
İsmet Paşa İlkokulu’nu ve 1931’de Kars Ortaokulu’nu bitirdi.
Misak-ı Millî sınırları içinde yer aldığı halde, millî
sınırlarımızın dışında kalan Batum ve Osmanlı’nın Çıldır Eyaleti başşehri olan
Ahıska, Kırzıoğlu’nun iç dünyasında başka bir yere sahipti. Nitekim o, bütün
mesaisini bu bölgenin tarihi ve edebi ürünlerinin derlenip değerlendirilmesine
hasretmiştir
1941 yılında Ülkü dergisinde çıkan Dede Korkut Kitabı’ndaki
Coğrafî İsimler başlıklı incelemesiyle, ilim âleminin dikkatini çekti.
1946 yılında üniversite öğrenimini tamamlayan Kırzıoğlu, iki
yıl İstanbul’da serbest çalıştı. Bu sırada Hazine-i Evrak’ta ve kütüphanelerde
araştırmalar yaptı, hocası Prof. Dr. Cavid Baysun 68 ile Tezâkir-i Cevdet’in
ilk 12 tezkiresini, müellif yazmasından kopya ile neşre hazırladı. Dört tane
tarih eserinin metin ve sadeleştirilmesini Türkiye yayınevine verdi.
(tarih araştırmalarında) Kırzıoğlu, hangi dönem
incelenecekse o dönemin ekonomik ve sosyal durumunun yanı sıra halkın yaşam
tarzının da bilinmesi gerektiğinin üzerinde durmaktadır.
Kırzıoğlu’nun savunduğu tarih metodu; önce bölge tarihinin
yazılması, ondan sonra bunların harmanlanmasıyla Millî Tarih’in yazılmasıdır.
Kırzıoğlu’nun bilimsel çalışmalarının Doğu Anadolu ve
Kafkaslar üzerine yoğunlaştığı görülmektedir. Kendisinin ifadesi ile onun
mesleğe hizmeti olan Dede Korkut Oğuznameleri’nde geçen Kızılırmak başları ve
Malatya’dan Hazar Denizi ile Kafkas Dağlarına kadar ki coğrafya adlarının
“Haritası”nı ilk defa yapması (1952); eski “Urartu” (eş anlamında
Armenya/Yukarı-Eller =Oğuz Elleri) Ülkesi’nde, M.Ö. 680 yılında başlayan
Türkmen/Aşkenaz sayılan Saka’ların yerleşmesiyle, onların Horasan kolundan
gelen Arşaklı/Partlıların (M.Ö. 120–35, M.S. 51–428) ve Haleflerinin “Tarih
Destanları” oluşunu 40 yılı aşkın bir zamandan beri türlü deliller ile
yayınlarıyla kongre ve sempozyumlarda ispat edegelmesidir (s. 41).
Rize ve Dolaylarında Bilinmeyen Tarih Gerçekleri
Rize Hoytur Derneği Yayını, Sayı:2, Ankara 1992. Sekiz
sayfalık bir broşürdür. “Anadoluda en azından 2500 yıllık Türkmen/Oğuz
boylarından Apşar, Askur, Kalarç/Kalaç Yurdu: Hopa, Rize ve Artvin’dir”
başlığını taşımaktadır. Broşür, bölge üzerinde kafa karıştıran yayınlar yapan
Alman bilim adamlarına cevap niteliği taşımaktadır (s. 102).
Karadeniz Bölgesindeki Türk Boylarından Lazlar ve
Hemşinlilerin Tarihçesi
1994 yılında Rizeliler Kültür ve Dayanışma Derneği yayınları
tarafından Ankara’da basılmıştır. Küçük boyutta broşür şeklinde bir kitap olup
16 sayfadan meydana gelmektedir.
Kırzıoğlu, kitabın giriş kısmında Lazlar/Çanarlar başlığı
altında kimlere “Laz” dendiği ve neresinin “Lazlık” olduğunu anlatmaktadır.
Yazar; giriş kısmından sonra, Lazların Gürcü/Megrel
olmadığını belirten kaynaklar ile Lazlar/Çanarlar’ın Turanlı ve Türk olduğunu
gösteren delilleri sunmuştur. Kırzıoğlu, kitabın 12. sayfasından itibaren
Hemşinlilerin tarihini, dilini, dinini ve sosyolojisini anlatmaktadır (s. 104).
…
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder