Eski Oğuz (Arsaklı/Part) Kalıntısı Hemşinliler
Hemşin Dergisi, Sayı: 8, s. 75-80, 1974
Büyük şehirlerimizde en çok fırıncılık postacılık, otelcilik
ve ikinci arada da terzilik, kunduracılık ve benzeri esnaflık işleri yaparak
geçinen Hemşenli/Hemşinli denilen boya mensup köylülerin öz yerleri, Rize ile Artvin
illerimizin Karadeniz’e bakan komşu bölgeleridir.
Yurdumuzdaki öteki boy ve uruklarımız gibi.
Üniversitelerimizin ilgili Fakülte ve Enstitüleri Hemşinliler üzerine de hiçbir
araştırma ve inceleme yapmamıştır.
Gerek 1928 de Türkiyat Mecmuası’nda, gerekse 1955 te İslâm
Ansiklopedisi’nde Edebiyat Fakültemizin Rus görüşünü aynen kabul ederek
«Hemşinleri, İslamlaşmış Ermeni» diye gösterme», aşağıda görüleceği gibi ilme
ve gerçeklere aykırıdır.
En çok Kars Tarihi’nde (olmak üzere, yazılarında) Arsaklı –
Part’ların, Eski – Oğuzlar’dan ve Dede- Korkut destanlarını bırakan Türkmenler
oldukları; Muş-Bitlis illeri bölgesindeki Çinistan (Kaşgar) bölgesinden göçme
Mamıkonlu (Kara-Konak – Karakoyunlar) uruğunun Kun/Hun Türklerinden geldiği
ispat edilmiş; Düz Ermeni denilen Gregoryen mezhebinin Horasan’dan gelme bir
Arsaklı kolundan Anak Beyoğlu Aziz – Greguvar tarafından kurulduğu
anlatılmıştır.
Armenya/Ermeni adının, ise, önce yüksek-ülke / Yukarı
anlamına coğrafya bölgesi olduğu (yine Kırzıoğlu’nun yazılarında
anlatılmıştır)
Millî efsane, tarih, antropoloji, etnografya ve folklor ile
dil bakımlarından, sosyolojinin bütün yönlerinden Hemşen / Hemşin boyunun, atlı
göçebe Arsaklı/Partlar’dan ibaret Eski-Oğuzların yasayan torunları olduğu, gün
gibi ortaya çıkmaktadır.
Hemşinli yerlilerin anlattıklarına göre, Ulu ataları,
Erzurum-Kars bölgesinden bütün hayvanları ve oymağı ile Atine (Pazar) dağlık
köylerine gelip yerleşen Ham/Ham ve Şen/Şin adlı iki kardeş imiş. Bunlar,
Hıristiyan ve Ermeni – Kilisesi’ne / Düz-Ermeni mezhebine bağlı imişler.
Hemşenlilerin kökünü anlatan ikinci efsanede şöyle deniyor:
Uzak ulu atalarımız, Ham/Hem ile Şen/Şin adlı iki kardeş, Kars’ın doğusundaki
eski Anı Vilâyeti Bölgesi’nden şimdiki Hemşenliğe gelip yerleşmişlerdir. O
zaman Hıristiyan dininde imişler…
Tarih kaynaklarına göre Hemşenlilerin ataları, (…)
Horasan’dan Ansaklılarla birlikte 2200 yıl önce, Amadan (Hemedan) bölgesine
gelip yüzlerce yıl bu başkent bölgesinde kalan, sonra da Doğu-Anadolu’ya geçen
ulu-ilbeğleri soyundan Amad-Uni (Amad/Hemedan – Hanedanı) uruğundandır.
620 yallarına doğru şimdiki Karadeniz bakarındaki Hemşenlik
bölgesine gelmişlerdir. Amad – Unili İlbeği Hamam Beğ, Çoruk bölgesinden kuzey
batıya geçip, yakılıp yıkılarak bozulan Dampur/Tambur kasabasını yeniden şenlendirdiğinden
burası, Hamam-a-Şen / Hamam-Şen ( = Hamam-âbâd/Hamam’ın şenlendirdiği) diye
anılıyor ve şimdiki Ham-Şen/Hem-Şin boy ve bölge adı da bundan bozma ve kısalma
olarak kalıyor.
II. Khusrev Perviz’in Kayser Herakliyus’u bunalttığı ve
Kadıköy’üne varınca Anadolu, Suriye ve Kudüs’ü işgali ve yağması sırasında, 620
yıllarına doğru Hamam Beğ idaresindeki Amaduniler, Çoruk soluna geçerek. Kaçkar
dağlarının Karadeniz bakarındaki eteklerinde yerleştiler…
Hemşinliler kıyıdan uzak ve dağ köylerinde, dere başlarında
yaşadıklarından kayık ve balık ile hiç uğraşmazlar. Pazar, Viçe ve
Abu-Hemşenlikleri ekincilik ve bağcılıkla geçinir; aynı zamanda yaylacıdırlar.
Kıldan kara- çadır kullanırlar. Hopa – Hemşenliği ise, daha çok yaylacı ve
koyuncu / çobandır.
Dağ-köylerinin hepsinde tandır vardır ve ekmeklerini
tandırda pişirirler; Dere-köylerde tandır bulunursa da, ekmeği pileki denilen
çömlekten kalıp içinde (mısır ekmeğini) pişirirler.
Hep nefesli sazları severler; düğünlerde koç ve koyun
derisinden tulum-zurna veya tulum çalınır…
Tepegözü, Beğböğrek destanı’nı, Aslanbeğ (Pusat) hikâyesini,
Köroğlu ve Kerem-Dede’yi iyi bilirler. Rize ilindeki Hemşinlilerin en büyük
ziyaret yeri, Elevit köyü yaylasında Şehitler mezarlığıdır. En çok kadınlar ve
genç kızlar, burayı ziyaret eder, adak adarlar.
…
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder