Artvin ve Çevresinde Halk Mimarisi
Cengiz Eruzun
…kültür yozlaşması
Yaşayış biçimleri değişmiş ve bu değişim yeni fonksiyonlar
yaratmış, var olan bir takım araçlar ve mekânlar kullanılış amaçlarını
yitirmişlerdir.
Bütün Karadeniz bölgesinde olduğu gibi toprağın her aileye
dağılmış olması, büyük toprak sahibi ve ırgat gibi sınıfların ortaya çıkmasını
engellemiştir.
Ekonomik farklılaşmanın fazla olmayışı yaşayış biçimleri ve
konutlarda da görülmektedir.
Yöresel malzeme, geleneksel halk sanatlarını, bu arada
mimariyi etkileyen en önemli unsurlardan biridir.
Kıyı kesimi ile iç kesim arasında görülen ekonomik
farklılaşma konut planlarında olduğu gibi malzemenin kullanılışında da
farklılaşma yaratmıştır.
6-7 cm. kalınlığında ve 35-40 cm. genişliğinde tahta
çıkaracak ağaç bulmakta güçlük çekildiğinden, ahşap arasında taş kullanılma
zorunluğu doğmuş ve bu zorunluk göz dolması, muskalı dolma, cakatura denen yapı
sistemlerinin bölgede yaygınlaşmasında etken olmuştur.
Bölgede düz arazinin çok az oluşu dağınık yerleşmeyi doğuran
etkenlerden biridir. İklimin sertleştiği iç kesimlerde gruplaşmalar olmuş hattâ
sık dokulu köyler meydana gelmiştir.
Konut üniteleri tarlaların en üst nivolarında yer almış, alt
kattaki ahırdan tarlaya gübreyi ulaştırma eylemi kolaylaştırılmıştır.
(çok yağış alan bölgede) nemi önleme sorunu / geçirgenliği
az olan ahşap ve taş malzeme kullanılarak önlenmiştir.
…yapıların yağmurdan korunması alabildiğine geniş saçaklarla
sağlanabilmektedir.
İklim, sert ve soğuk olmadığı için konutlarda büyük ve çok
sayıda pencere yapılarak ışıklandırma, havalandırma eylemlerine önem
verilmiştir.
…iç kısımlarında ev ile aynı çatı altında yer alan ambar,
kıyılarda konuttan ayrılarak yağışa karşı daha gelişmiş, koruma olanaklarına
kavuşturulmuştur (Serenderler).
Eruzun, Cengiz (1972), “Artvin ve Çevresinde Halk Mimarisi,”
Mimarlık Dergisi, Sayı: 6, s. 51-58
…
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder