Geleneksel Diyarbakır Evlerinde Yapım Tekniği ve Malzemede Koruma Sorunları
Kentin surlarla çevrili oluşu, tüm yerleşim alanını bu sınır
içinde gelişmek zorunda bırakmıştır.
Sur içerisindeki evler küçük çapta bir kale gibi duvarlarla
sokaktan tecrit edilmiş, sokağa mümkün olduğu kadar az ve küçük pencereler
açılmıştır.
Diyarbakır evleri, dış dünyadan soyutlanmış, kendi içinde
bağımsız bir avlu ve onu saran kanatlardan oluşmaktadır. Dörtgen planlı olan
avlu, etrafında odaların, eyvan, mutfak, hela, kiler, ahır v.b. birimlerin yer
aldığı üstü açık, havuzlu bir mekandır.
…avlunun zemini genellikle gözenekli bazalt ile kaplı
Yazların uzun ve sıcak geçtiği kentte, kuzeydeki yazlık
kanatlarda odalar yüksek tavanlı ve bol pencereli tutulmuştur. Yüksek ve
gösterişli eyvanlarla hareketlendirilen bu kanat, evin en zengin avlu cephesini
oluşturmaktadır. Kışlık ve baharlık kanatlarda ise pencereler daha az sayılı ve
basık olup, ahşap kepenklidir
…eyvan, çoğu kez çift merkezli, yüksek tutulan kemerlerle
avluya açılan bir yaşam alanıdır. Hem avludan odalara geçişi sağlaması, hem de
yaz aylarında yarattığı gölgelik ve serinlik ile günlük yaşamın sürdüğü bir
mekandır.
…mutfak, tek kemerle avluya açılmakta ve içerisinde su
elemanı bulunmamaktadır.
Diyarbakır geleneksel evlerinde banyo, büyük ve varlıklı
ailelerin evinde bulunmaktadır. Genel olarak halk yıkanmak için mahalle
hamamlarını kullanmaktadır.
Avludan bir kaç basamakla inilen bodrum, ev halkının kışlık
yiyeceklerini ve yakacaklarını sakladığı servis alanıdır.
Üst katta mekan büyütmek amacıyla sokağa taşan cumbalı
odalar yapılmıştır.
Taşları veya tuğlaları, taşıyıcı olacak şekilde, üst üste
koyup, harçla bağlanarak ve yapı döşemesini de bu duvarlara tahta veya
kütüklerle bindirme yoluyla çivi kullanmadan monte edilmiş sistemlere yığma
yapı denir
Sert bazalt platosunun fazla derin olmadığı Suriçi
bölgesinde yapıların temeli de çok derine inmeden iri bazalt taşlarla
oluşturulmuştur.
…bazalt, siyah renkli volkanik bir taştır.
Cephelerdeki estetik kaygı nedeniyle bazalt ile birlikte,
kalker taşı duvarlarda almaşık örgü şeklinde kullanılmıştır.
Duvar örgülerinde kireç esas malzeme olmak üzere, bazalt taş
tozu, tuğla kırığı, saman, tuz gibi malzemelerden oluşan karışım
kullanılmaktadır.
Geleneksel mimarinin yapım tekniği, yapıldığı dönemim üretim
koşulları, kültürü, yaratıcılık gücü ve ekonomik olanaklarıyla biçimlenmiştir.
…
Payaslı Oğuz, Gülin – Halifeoğlu, Fatma Meral (2017),
Geleneksel Diyarbakır Evlerinde Yapım Tekniği ve Malzemede Koruma Sorunları,
Dicle Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Mühendislik Dergisi, Cilt: 8, 2, s.
345-358
…
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder