Camili Havzası (Macahel) Geleneksel Konutları
Esra Karahan - Suphi Saatçi
Camili Havzasının geleneksel mimarisi / bölge insanının,
doğa ve çevresi ile ilişkilerini yansıtmaktadır.
yapım sistemi ahşap yığmadır.
Yeni yapılar ise genellikle, yaşam katları geleneksel ahşap
yığma sistemi, bahçe katları ise kâgir yığma ya da betonarme karkas yapım
sistemi kullanılarak inşa edilmektedir.
İklim koşullarının getirdiği kısıtlı inşaat süreleri, yerel
malzeme olan ahşabın ön yapıma uygun olması, yapıların gerçekleştirilmesinde
kısıtlı işçilik olanakları, havzanın yerel mimarisinde ön yapım mantığının
gelişmesine neden olmuştur.
Camili Havzası, / Yukarı Macahel olarak adlandırılan ve 6
köy yerleşimini kapsayan bölüm Türkiye sınırlarında, Aşağı Macahel olarak
adlandırılan ve 12 köy yerleşimini kapsayan bölüm ise Gürcistan sınırları
içinde kalmaktadır.
Yoğun bir şekilde dereler tarafından parçalanan arazi örtüsü
oldukça dağlık ve engebeli bir yapıya sahiptir.
Bu topografik şartlar altında gelişme imkânı bulan kırsal
yerleşmeler genellikle az nüfuslu, dağınık şekilde bulunan mahalle ve köylerden
ibarettir
…köyler, birkaç evin oluşturduğu birbirinden uzak
mahallelerden oluşan dağınık yerleşimlerdir.
Konut, arazinin yüksek kotuna yerleştirilir ve manzaraya
bakar. Yoldan evin arazisine ahşap bir kapıdan girilir.
Evin kapısının önünde, üstü çatı ile örtülü terasa birkaç
merdiven ile çıkılır. Komşular ile bu terasta oturulur, misafir burada
ağırlanır.
Kır yaşamı, evin kapalı ve açık mekânları arasında, ev-
teras- bahçe arasında doğrudan bir ilişkiyi gerektirir. Evlerin daima iki
girişi vardır. Ana girişin aksi yönündeki kapı, depo, ahır, samanlık ve bostana
açılır. Bu ikili giriş çıkışlar ve önlerindeki teraslar, kırsal yaşamın değişik
aktivitelerini bir arada yürütülmesini kolaylaştırır.
Konutlar, havzanın ahşap kalas yığma yapım sisteminin
sökülüp tekrar kurulabilme özelliği sayesinde, mülkiyet değişimlerinde, onarım
gerektiğinde ya da daha büyük bir eve ihtiyaç duyulduğunda sökülmekte, aynı ya
da farklı bir arazide tekrar kurulabilmektedir.
…mutfak için özel bir alan ayrılmamış, ocağın olduğu oda;
yemek pişirme, yemek yeme, oturma, yatma gibi çok işlevli olarak
kullanılmıştır. Ocak, giriş kapısının karşısına gelen duvarın merkezinde yer
alır. Ocağın yan duvarlarında ise gömme dolaplar yer alır.
Günümüzde, ocakların yerini kuzineler almıştır.
Geçmişte tuvalet bahçede çözülmüştür. Günümüze daha yakın
örneklerde / yaşam katında yerini almıştır.
Konutların plan tipolojilerini giriş kat planları belirler.
…en erken konut örneği, iki odanın yan yana gelerek
önlerindeki sofa ile birleştiği, ön sofalı plan tipidir.
Günümüze daha yakın yapılan yapıların plan tiplerinde ise
sofa küçülüp daralarak yapıyı ikiye bölen koridora dönüşmüştür.
…yapıların toprak kotunun üzerinde kalan bölümleri ahşap
yığma tekniği ile yapılmakta, zemin ile olan ilişkisi ve kot farklılıklarının
çözümü taş malzeme ile kurgulanmakta, böylelikle ahşap malzemenin toprak ile
teması kesilmektedir.
Temel çukuru, 50 ila 100 cm derinlikte açılmakta, temel
pabucu olarak, sürekli taş temeller kullanılmakta, ahşap dikmelerin altında ise
yüzeye yakın tekil taşlardan oluşan pabuçlar kullanılmaktadır.
ağaç cinsi kestane-çam
Üst üste binerek duvarları oluşturan kalaslara, yörede dizi denmektedir. Diziler, ahşap geçmeler ve ahşap
kavelalar ile birbirlerine bağlanırlar.
Üst üste gelen dizilerin birleşim noktasına, yalıtım
sağlaması için yosun konulduğu eski ustalardan öğrenilmiştir.
dikmeler, yörede soya adı ile
anılmaktadır.
Soya- taban kirişi ve soya- tavan kirişi ilişkisi, lamba
zıvanalı geçme ile çözülmektedir. Yörede lamba dil
olarak anılmaktadır.
Yapıların kırsal ortamda ve birbirlerinden uzak ve dağınık
yerleşmiş olmaları, ses izolasyonunu gereksiz hale getirmekte
Döşeme kirişlerine yörede dizme
denmektedir.
Omuz, çatılarda iki eğik yüzeyin birleştiği yer olan
mahyaya, yörede verilen isimdir. Yörede, iki eğimli çatıya semer, üç eğimli
çatıya üç omuz, dört eğimli çatıya ise dört omuz ismi verilmektedir.
1968 yılında, ormanlık alanları koruma kapsamında bölge
halkına hibe olarak galvanize edilmiş ondüle saç levhalar verilmiş ve bu
tarihten sonra yapıların ahşap çatı örtülerinin yerini sac levhalar almaya
başlamıştır.
…
Karahan, Esra -
Saatçi, Suphi (2020), “Camili Havzası (Macahel) Geleneksel Konutları,”
FSM İlmî Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, Sayı: 16, s. 425-444
…
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder