Balıkesir Çevresinde Geleneksel Kırsal Avlu Peyzajı ve Değişimi
Abdullah Köse
Geleneksel kırsal Türk evi avlu içinde kurulmuştur. Bu
özellik, Türkiye’nin geleneksel kırsal peyzajını biçimlendiren temel
unsurlardan biridir.
“Her peyzaj kendisini yaratan kültürü yansıtır,” (her
inşa faaliyeti de böyledir)
Avlu, çoğunlukla evin önündedir.
Şehre uzak ve şehir ile ilişkileri zayıf olduğu için
dağlık-tepelik alan kırsal yerleşmelerindeki avlu mekanı geleneksel yapıyı daha
orijinal biçimde koruduğu, şehre yakınlıktan dolayı şehir ile ilişkilerin güçlü
olduğu ve popüler kültürün daha hızlı yayıldığı ova köylerindeki avlu mekanının
ise büyük ölçüde değiştiği…
Özel mekan fiziksel ve psikolojiktir; temel hakların
uygulanabileceği ve saygı, endişe, kişilik, korku veya sevginin izinsiz
girişinin engellediği alandır (Roberts, 1996:85 [Roberts, B. K., 1996, Landscapes of
Settlement, prehistory to the present. Routledge, London and New York.]).
Batı toplumlarında eşik evin hemen önünden geçerken
Hindistan‟da ve İslam toplumlarında mümkün olduğunca ev kapısının uzağında tutulur (Rapoport, 1969:80 [Rapoport, A., 1969, House Form and Culture.
Prentice-Hall, Inc, London.]).
geleneksel Türk evinde avlu yarı-mahrem mekan olarak ortaya
çıkar
Açık mekan evin dış dünyaya (genel mekan) açılımın
sağlandığı geçiş kuşağıdır; kademelenme gösterir, kapalı mekana yaklaştıkça
özelleşir ve caddeye doğru gidildikçe genelleşir.
Türk evinde en tümleşik mekan sofa, en ayrışım mekan ise
odadır
Avlu, sofadan sonra en tümleşik mekanlardan biridir
(Avlu) yabancıların girişi kontrollü ve sınırlıdır.
…insan dünya görüşüne, ideolojisine ve hayat tarzına en
uygun ideal çevreyi yaratmaya çalışır ve bu dinamikler her kültürde farklı
işlediği için farklı ev şekilleri ortaya çıkar. Dolayışıyla ev ve yerleşmeleri
daha iyi anlamak ve izah etmek için, eve farklı dünya görüşü ve hayat
tarzlarının ideal çevre ifadeleri olarak bakmak gerekir
Evin biçimlenmesinde en etkili faktörlerden biri, onu yapan
kültürel grubun kozmogonisi (kozmik imajı) ve dünya görüşüdür. Bu yolla
kültürler farklı şekillerde algıladıkları evreni ve dünyayı mikrokozmos
biçiminde yeniden inşa ederler, ev ve yerleşme düzenleri ile evreni taklit
ederler (Rapoport,
1969:50-51).
geleneksel Türk evi, oda ve sofa olmak üzere iki temel
birimden oluşur
temiz hava evin biçimlenmesinde etkilidir.
tuvalet geleneksel Türk evinde iç mekanda değil, dış
mekanda, yani avludadır.
Avlu, evin içine göre daha aydınlık ve havadar olması
nedeniyle iyi havalarda günün büyük bölümünün geçirildiği mekandır.
oda (ev) özel alan işlevini üstlenirken, avlu ailenin ortak
alanıdır
avlu aynı zamanda ev ile özdeşleşmiş kadının dış dünyaya ve
doğaya açılan penceresidir.
Geleneksel kırsal Türk köylerinde erkeklerin günlük toplanma
yeri köy meydanıdır; daha özel olarak bakıldığında köy meydanında yer alan
kahvehane/ler ve cami önüdür. Kadınların komşu hemcinsleriyle günlük toplanma
yeri genel olarak evdir; ancak daha özel bakıldığında, kadınların günlük işleri
nedeniyle zamanlarının büyük bölümünü geçirdikleri avlu, aynı zamanda misafir
kabul ettikleri ve komşularıyla toplandıkları mekandır.
Kalabalıklaşma nedeniyle mahremiyet anlayışı değişmiş, içe
dönükleşmeden dolayı avlu mekanı dışa kapatılmış ve tecrit edilmiştir. Avlunun
oturma amaçlı kullanımı azalmış, oturma yerinin konumu değişerek evin önündeki
sofaya veya balkona kaymıştır. Geleneksel avluda kullanılan portatif oturma
araçlarının yerini fabrikasyon sabit eşyalar almıştır.
…
Köse, Abdullah (), “Balıkesir Çevresinde Geleneksel Kırsal
Avlu Peyzajı ve Değişimi,” Doğu Coğrafya Dergisi 18
…
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder