Geleneksel Türk Evi Mimarisinde Diyarbakır Evlerinin Yeri Üzerine Bir Değerlendirme
İnsanların geçmişten gelen kültürel özelliklerinin en iyi
yansıtıldığı maddi kültür varlıklarından biri, inşa ettikleri evleridir.
Diyarbakır / yöredeki en eski toplu yerleşmenin M.Ö.8000
sonlarına indiği saptanmıştır. Çayönü kazılarında M.Ö. 5000 - M.Ö. 4000’de
Kalkolitik; M.Ö.3000’de Tunç çağının yaşandığını ortaya çıkarmıştır.
Türk evi ilk şeklini, otağdan almıştır. Tek odadan meydana
gelen ilk plan şekli olan otağ, Orta Asya’daki kubbe biçimli göçebe Türk
çadırıdır. Bu tek odalı çadırın yanına ihtiyaçların artması ve ailenin büyümesi
ile birlikte ikinci oda eklenmiştir. Bu odaları birbirinden ayırmak için araya
eyvan dediğimiz mekân yapılmıştır.
Sofasız plan tipi; Türk evi planın ilk aşamasıdır. Bu tipte
mekânlar yan yana dizilmektedir.
İç safalı plan tipi; 18 yüzyılda ortaya çıkmış olup, 19
yüzyılda ise yaygınlaşan, sofanın iki yanına odalar dizilerek oluşturulur.
Orta sofalı plan tipi; 18. yüzyıldan itibaren İstanbul’da
yönetici evlerinde uygulanmış / Bu planın bir özelliği, binasının kare planlı
olmasıdır. Pahlı ya da oval bir sofası vardır.
Türk evinde selamlık ve harem bölümleri dikkat çekmektedir.
Selamlık, daha çok misafirlerin kabul edildiği bölümdür.
Anadolu’nun kadim bir kenti olan Diyarbakır’da 5 asırlık bir
dönemi kapsayan yaklaşık 443 adet tarihi ev vardır.
evler genel olarak kentin Osmanlı hâkimiyeti altında
bulunduğu döneme ait yapılardır
Geleneksel Diyarbakır evlerinde avlunun etkisiyle genellikle
beş farklı plan tipi görülmektedir. Bunlar; dış avlulu L plan, dış avlulu U
plan, dış avlulu ara tip plan, iç avlulu plan, orta avlulu plan.
Kentte yazlar sıcak, kışlar ise soğuk geçer. Yazın
serinlemek, kışın ise ısınmak için evlerde kışlık ve yazlık bölümleri
yapılmıştır.
Yazlık bölüm, güneşten korunacak şekilde kuzeye inşa
edilmiştir. Bu bölümde dikkat çeken kısım üç tarafı ve üzeri kapalı olan
eyvandır.
Bir yaz odası olarak düzenlenmiş olan eyvan, ev halkının en
fazla zaman geçirdiği mekândır. Yazın serinlemek için eyvanın içinde veya
önünde havuz yani selsebil bulunmaktadır
Yazlık bölümünde serinletmek için inşa edilen diğer bir
birimde bodrum katında, merdivenle inilen serdap (soğukluk) adı verilen,
havuzun bir uzantısı şeklinde yapılmış mimari elemandır
Diyarbakır evleri; kuzey Mezopotamya ve İran etkisiyle
biçimlenmiş kare veya dikdörtgen planlı, açık bir iç avlu etrafında çevrelenen
kapalı mekânlardan oluşmaktadır
Genellikle bodrum kat üzerine tek veya iki katlı olarak inşa
edilmişlerdir.
avludan üst kata çıkış sağlayan merdivenlerden sonra
“sahanlık ve gezemek” olarak adlandırılan alanlar vardır…
Avludan üst kata merdivenlerle çıktıktan sonra sahanlıkla
karşılaşılır. Sahanlığın uzatılarak eyvan ve odalara geçiş yapan kısmına ise
gezemek denir. Gezemek, üst kattaki odalara geçmek için düzenlenmiştir.
Odaların içerisinde sedir, ocak, niş, yüklük ve avluya
açılan pencere sıraları yer alır
tuvalet; iç mekânda değil, dış mekânda, yani avludadır
Üst katlarda tuvalet yapılacaksa o zamanda sofanın ucuna
yerleştirilirler.
mutfak bölümü, genellikle kadınların kullanım alanı olduğu
için haremlik kısımda yer alır. Tek kemer biçiminde avluya açılan mutfağın
içerisinde ocaklar bulunmaktadır
Kilere giriş, hem avludan hem de mutfak bölümünden
sağlanmaktadır.
Dar sokaklarla birbirlerinden ayrılan evlerin dış cepheleri
sade ve dışa kapalı yapılmışken, avluya yaşam alanına bakan iç cephe hem bol
pencereli hem de süslü inşa edilmiştir.
Diyarbakır geleneksel evleri yığma yapı olup, bazalt taştan
inşa edilmiştir. Bazalt taşı; siyah renkte, erkek ve dişi olanları vardır.
Erkek bazalt taşı sık gözenekli, dayanım gücü daha yüksek olduğundan
duvarlarda, sütun ve sütun başlıklarında kullanılmıştır. Dişi bazalt taş, gözenekli
bir yapıya sahip olup daha çok evlerin avlusunun yer döşemesinde
kullanılmıştır. Avlular yıkanırken taşın deliklerine yerleşen su, evi serin
tutmaktadır. Ayrıca erkek taşa oranla daha yumuşak bir yapıya sahiptir. Bu
yüzden süslemelerde de dişi bazalt taş daha çok kullanılmıştır. Evlerin avluya
bakan cepheleri ince yonu taşından yapılmıştır.
…
Yarış, Sahure (2020.), Geleneksel Türk Evi Mimarisinde
Diyarbakır Evlerinin, Yeri Üzerine Bir Değerlendirme, Türkiyat Araştırmaları
Enstitüsü Dergisi, Sayı: 68, s. 313-340
…
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder