Doğu Karadeniz Yerel Mimarisinin Sürekliliği Bağlamında Trabzon Of Ballıca Mimari Özellikleri ve Yeni Bir Konut Önerisi
Gülsüm Yaşar Bulut
Birey ve toplum,’ yer’ ile ilişkisini somut olan mimari
yapılarla kurmaktadır. Konut dokusuyla oluşan fiziksel çevre, onun kültürel
kimliğini oluşturma ve sürekliliğini sağlamada önemli rol oynamaktadır.
Modernizmin dayattığı yıkım, özellikle mimari geçmişten
tamamen kopma düşüncesini doğurmaktadır. / Sürekliliğin sağlanamaması, insanın
/ aidiyet hissini giderek kaybetmesine ve yabancılaşmasına neden olmaktadır. /
s. 2
Yerel Mimari ve Sürekliliği
‘mekan’ kavramı ‘yer’ olma özelliğine kavuştuktan sonra
anlam kazanmakta
Yer, duyuların belleğidir, / s. 5
Bektaş, Türk evlerinde güneş ve iklime göre çözümler
üretildiğinden bahsetmektedir. Bu evleri yapan insanlar, kainatı ve bütün
yaratıkları kendisi için yaratılmış varlıklar olarak görmemekte, kendisini de
onlar gibi yaratılanlardan biri olarak atfetmektedir. Bu yüzden doğayla
savaşmamakta, ona saygılı ve onun devinimine katılmaktadır (Bektaş, 2007). / s. 6
Türk Evi kültürel sürekliliği 1950’li yıllara kadar devam
etmiştir. Ancak bu tarihlerden sonra, önce şehirlerde baş gösteren
apartmanlaşma daha sonra kırsal alana da sıçramış, yapım tarzı ve plan
tipolojisi kesintiye uğramıştır. / s. 8
…insana ait olma hissi veren eski yerleşimler…
karakterlerini kaybetti…
apartmanlaşma, / modernliğini ve zevkini apartmanla gösteren
yeni insanın ürünüdür.
Mekan ve karakter yerin birbiriyle bağlantılı parçalarıdır.
Doğu Karadeniz Bölgesi Yerel Mimari Özellikleri
Ev konumlanırken; aşırı eğimli yüzeylerden, fazla rüzgar
alan alanlardan ve uzun süre gölgede kalan yerlerden kaçınılmaktadır.
Arazi, yapıya göre zorlanmamakta, tam tersine yapı araziye
uymaktadır
Odalar, genellikle gece kullanılmakta olup, bazılarında
ocaklara rastlanmaktadır.
Yaşlı ve hastalara zemin katta helaya yakın, çocuklara ise
ebeveynlerine yakın odalar tahsis edilmektedir.
Doğu Karadeniz kırsal konutunu plan tipolojileri açısından
dört farklı şekilde sınıflandırmak mümkün: Aşhaneli tip / Hayatlı/aşhaneli tip
/ Salonlu tip / Sokaklı tip
Cephe organizasyonu konutun yapım sistemine göre; ahşap
yığma, çatma ve karma sistemlerle oluşturulan dış duvarlarla şekillenmektedir.
…temel yapı malzemesi taş ve ahşaptır
Kolay alev almaz özelliğe sahip olan kestane ağacı,
yağlıboya kabul etmediği için doğal haliyle kullanılmakta ve zamanla kararmaktadır
En çok Trabzon’un doğusu ve Rize’de kullanılmakta, batıya
doğru gidildikçe kestanenin yerini dışbudak, karaağaç, ladin gibi ağaçlar
almaktadır
Kireç / Trabzon’un orta ve batı kesimi ve Giresun’ da dolma
duvarların iç ve dış yüzeyinde, taş duvarların da iç yüzeyinde ince sıva
hazırlanmasında kullanılmaktadır. Artvin, Rize ve Trabzon’un doğusunda ise
kırma taşlarla doldurulan kısımların kapatılması için kullanılan sıvaya
karıştırılmaktadır.
Kil, bağlayıcı olarak taş duvarlarda kullanılmaktadır.
Sıva ve harç malzemesi olarak deniz ve dere kumu
kullanılmaktadır
Taşıyıcı olarak tahta yerine kütüklerin kullanıldığı ev kaba
detaylara sahip olduğundan, bu geçme sistemi ‘kara boğaz’ olarak
isimlendirilmektedir
Üç ve dört tarafı çardakla çevrili seranderler yağmurdan iyi
korunmakta, iki tarafı çardakla çevrili seranderlerde ise yağmurun yönüne göre
çardaklar az yağış alan tarafta konumlandırılmaktadır / s. 54-55
…hayvanların beslenmesi için gereken ot ve samanların
kurutulup saklandığı merekler de konutun yanında yer almaktadır.
Evlerin yönlenmesinde doğal olarak eğim ve tarlanın konumu
önemli rol oynamaktadır.
Müslüman evinde zemin her zaman temiz tutulmaktadır.
Doğu Karadeniz konutunda yaşlılara verilen önem ‘dedenin
yeri’, ‘ninenin yeri’ şeklinde ifade edilmektedir. Otoriteye verilen önem ‘baş
oda’, kişisel mahremiyete verilen önem ‘gusülhane’ olarak mekanlara
yansımaktadır (s. 61).
Trabzon İli Ballıca Mahallesi Yerel Mimar Özellikleri
Ballıca Mahallesi, / Erken dönemlerde arıcılıkla
uğraşıldığından ötürü eski adı ‘ballı’ anlamına gelen ‘Mélinos’ tur / Bu isim
1913 yılında Yemişlik, 1992’de Ballıca olarak değiştirilmiştir
…mahalle, ilçe merkezine 7 km, Trabzon şehir merkezine 61 km
uzaklıktadır
Yapılar, yamaca dik olarak konumlanıp, girişler iki yan
cepheden sağlanmaktadır
‘I’, ‘T’, ‘L’ ve ‘+ (haçvari)’ koridorlu plan tiplerinden
oluşabilen tipolojilerden, Ballıca Mahallesi’nde en çok ‘T’ koridorlu plan
tipine rastlanmaktadır (s. 80).
Arazinin eğimli oluşunun avantajı kullanılarak birçok yapıda
çatı katına dışarıdan da girişlere rastlanmaktadır. / çatı katında her türlü
ikincil eşya depolanmakta, bahçe ve tarlalardan toplanan fındık, mısır gibi
ürünler burada işlem görmekte ve serilip kurutulmaktadır
…ormanlardan kesilen ağaçlar, korumaya yönelik besin suyunun
giderilmesi için uzun süre koruklarda suyun içinde bekletilirdi. Daha sonra
çalışmasını ve çürümesini engellemek için bünyesindeki suyun dışarı atılmasını
sağlamak amacıyla tabi kurutma yöntemleriyle kurutulurdu. Ağacın kereste olmak
üzere hazır hale getirilmesi için, günümüz koşullarına göre uzun sayılabilecek
bir zaman dilimi gerekirdi (s. 95).
Ölçüleri 100 ile 130cm arasında değişebilen çift kanatlı kapıların
iki kanadı genellikle eşit ölçüdedir. Etrafı pervazla çevrili olan kapıların
üstünde kare ya da dikdörtgen formda ‘ışıklık’ denilen kapı üstü pencereler… /
s. 109
...mahalledeki toplam 343 adet konutun, 84’ünün yerel mimari
özelliklere sahip ahşap konutlar olduğu tespit edilmiş…
…yerel mimari kültürün izlerine yeni yapılaşmada rastlanmamaktadır.
Ballıca Mahallesi Yerel Konutunun Yeniden Üretimi ve
Süreklilik Bağlamında İrdelenmesi / s. 139 vd.
Sonuç
…yerel olana ihtiyacın ilkesel ve kültürel kavramlardan
yoksun olarak sadece yapıların dış cephelerinde uygulanan biçimsel formlarla karşılanmaya
çalışıldığı görülmüştür.
Ballıca Mahallesi kırsal yerleşiminde inşa edilen yerel
mimari özelliklere sahip yeni konutun başta anlaşılamadığı gözlemlenmiştir.
Projeden bahsedildiğinde özellikle mahallenin ahşap evin bütün zorluklarını
yaşayan yaşlı insanları, ahşap yapı fikrini pek doğru bulmamışlardır. Her
çekirdek aileye bir daire mantığıyla yapılan çok katlı betonarme yapılardansa
üç ailenin birlikte kullanacağı müstakil ev düşüncesi, uzantılı aile
kültüründen kopan mahalle sakinlerince garipsenmiştir. Yol, tarla, bahçe
sınırlarının çok önemli olduğu yörede komşu eve araç yolunun ulaşmasını
sağlamak amacıyla bahçenin bir bölümünün ihmal edilmesi anlaşılamamıştır (s.
193-194).
YAŞAR BULUT, Gülsüm (2017), Doğu Karadeniz Yerel Mimarisinin
Sürekliliği Bağlamında Trabzon Of Ballıca Mimari Özellikleri ve Yeni Bir Konut
Önerisi, Yüksek Lisans Tezi, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi,
Mühendislik Ve Fen Bilimleri Enstitüsü
…
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder