Cengiz Bektaş - Halk Yapı Sanatı
Cengiz Bektaş
"Yapı" Olan Sonucun Yaratılmasının Bilinen Yolu
Sonunda bir yapının bulunduğu yol, kullanıcının
gereksiniminden başlar.
Gereksinim yaşam içinde değişir… Üretilebilir de…
Bir çiftçinin gereksinim duyduğu evle, bir dokumacının da balıkçının
gereksinim duyduğu ev elbette bir örnek olamayacaktır.
…toplu konutlar, ancak o topluluğu oluşturan bireylerin
saptanacak ortak gereksinimlerinin ortalamasına göre (gene de bir esneklik
öngörülerek) çözümlenebilir (s. 10).
Gereksinimin nasıl karşılanacağı, alan (m2), oylum (m3)
olarak saptanır. Biz buna bugün "yapı izlencesi (programı)" diyoruz
(s. 12).
Saptanmış alanların, oylumların nasıl bir araya
geleceklerinin, uyumlarının düşünülmesi işine de "mimarlık tasarımı"
diyoruz.
Çağdaş yapım yöntemi, gereç seçimi, yapılacak işi doğrudan
etkiler.
Bir yapının ileride mimarlığın konusu olabilmesi için en
önemli etken kültürdür... / s. 13
Kültür, çevreyi yaşanılır kılma birikimidir.
Yapının bir biçimi vardır. İlk bakışta da biçimiyle
algılanır.
Yapının biçimi, onun en kısa, en kolay yoldan tanımlanmasını
sağlar.
Anadolu halk geleneğinde biçimin işlevden doğması bir
doğallıktır.
Halk Yapı Sanatının Konu Olarak Yeri
Halk Yapı Sanatı ürünleri Halk Bilimi (folklor) alanıyla da
tam uyuşum içindedir.
Halk Biliminin konusuna giren ürünler, olgular, zaman içinde
oluşurlar. Halk Yapı Sanatı ürünleri de…
Halk Bilimi konuları yaşamla birlikte yürür, Halk Yapı
Sanatı ürünleri yaşamın doğrudan gerçek yansıtıcısıdır... / s. 19
Halk Yapı Sanatı
Halkın kendi olanakları, koşulları içinde gereksinimlerine
doğrudan karşılık arayarak / gerçekleştirdiği yapılar halk yapı sanatının
ürünleridir (s. 23).
Halk yapı sanatının ürünü, kollektif bir olayın sonucudur;
halk kültürünü doğrudan yansıtır s. 25
…apartman yapıları halkın kültürünü yansıtmaktan çoğunlukla
uzaktırlar. Halkın / düşüncesi alınmadan gerçekleştirilirler.
Ev yaptıracak kişi / Usta / tasarım işini birlikte yaparlar.
…yapımda da katılım söz konusudur.
…çevrelerine sahip çıkanların gitgide azalması / İnsanların
oturdukları yere yabancı olmaları ya da yabancılaşmaları, çevrelerine sahip
çıkmamaları sonucunu getirmektedir (s. 28).
Anonim Mimarlık
Sinan'ın işleri toplumun geleneklerini içerir; ayrıca,
çağının en ileri olanaklarını da yansıtır.
…okul bitirmiş mimarlarca gerçekleştirilen yapılarsa,
kentsel çevrenin neredeyse %90'ını oluşturmaktadır. Bu yapılar, piyasa
koşullarına doğrudan bağlı mallar olarak üretilir. Kültürden gelenekten
kopukturlar ve genel kültür yozlaşmasının, yabancılaşmanın simgeleridir (s. 37).
Bu tür yapılaşmanın en belirgin özellikleri apartmanlarda
görülür. Bu apartmanlar, kasabaları da aşarak köylere bile girmeye başlamıştır.
Bu da bir tür anonimleşmedir.
Türk Evi - Türkiye Evi
…evler, yaratıldıkları coğrafyanın evleridir
Eski Türk Evlerinin ilkeleri
1. Yaşama, Doğaya, Çevre Koşullarına Uygunluk
Bu evi yaratan insan, evreni her şeyin kendisi için
yaratıldığı bir çevre olarak görmüyor.
2. Gerçekçilik, Akılcılık
Hiçbir gereç bir başkasının yerine kullanılmaz, her şey
kendisidir.
3. İçten Dışa Çözüm
Önce işlev çözümlenmektedir.
4. İç-Dış Uyuşumu
5. Tutumluluk
6. Kolaylık İlkesi
7. Ölçüler İnsan Vücudundan Çıkar
Tahta, bir parmak kalınlığında, bir karış genişliğinde, iki
kulaç uzunluğundadır.
8. İklime Uygunluk
Evler gün doğuşuna bakarlar.
9. Gereçler En Yakından Seçilir
10. Esneklik
Halk Yapı Sanatı Ürünlerinin Üretilmesinde Kullanılan
Araçlar
Türkiye'nin İklimi
Güneydoğu Anadolu iklimi... Buralarda kalın duvarlı, küçük
pencereli, avlulu ev çözümü gerekiyor
İç Anadolu iklimi...
Nemli, yumuşak, deniz iklimi...
…ağaç demek kereste demek...
Yağış almayan bölgelerde gereç toprak ya da taş... / s. 55
Halk Yapı Sanatı Ürünleri Olan Konutlarda Plan Öğeleri
…bahçe, bir karı-kocanın bakabileceği büyüklüktedir.
Bahçeden "hayat"a çıkılır. …en basit ev bile
topraktan diz boyu kaldırılır. Böylece nemden kurtulunur.
[Kışlık Kat: Duvarları kalın, pencereleri görece daha küçük
tavanı basık (elim değmesin yeter),
Hayat bütün odaların açıldığı, / ortak alandır.
Hayatın kapalı biçimine "sofa" denir.
Hayattan odaya, odalara geçilir.
Türk Evinin Plan Tipleri
Sofasız, Dış sofalı, Yan sofalı, L sofalı, U sofalı, İç
sofalı, Orta sofalı…
Biçem Özellikleri
Türkiye'de, Sedad Hakkı Eldem bu konuda yedi ana bölüm
ayırdediyor:
Karadeniz ve hinterlandı,
İstanbul ve Marmara Bölgesi,
Ege ve hinterlandı,
Akdeniz Bölgesi,
İç Anadolu Bölgesi,
Doğu Anadolu Bölgesi,
Güneydoğu Anadolu Bölgesi. / s. 73
Dönemler
Osmanlı yönetimindeki tüm ülkeler için İstanbul bir kültür
özeğidir. İstanbul'da üretilen kültür hepsini etkiler, örneklik eder.
19. yüzyılda Türk Evi en gelişmiş dönemini yaşar.
"Batılılaşma" süreci önce Türk odasını değiştirir.
Açık sofa önce kapanır sonra da yavaş yavaş ortadan kalkar.
Kurallar
Bodrum’da Arif (Kaptan) Ustaya ne gibi imar kuralları
olduğunu sorduğumda aldığım yanıt şuydu:
"Önemli olan, birbirinin içine bakmamak; görüşünü,
güneşini, havasını kesmemek. Komşuluk ilişkilerini korumak..." diye
özetledi (s. 83).
Halk Yapı Sanatı Yapıtlarının Üretilmesinde İşveren,
Usta, İşçi İlişkileri
Ustalar, gündelik (yevmiye) ile çalışırlarmış. (1940'1arda
bir gündelikle bin yumurta alınabiliyormuş.)
İş sırasında ustaların yiyip içtikleri de işverenin üzerine
olur
Halk Yapı Sanatı Ürünlerinin Yapımında Kullanılan
Aygıtlar
Kazma, kürek, dülger kazması, kuru terazi, çamur taşıma
tahtası metre, çekül, taş taşıma semeri, gönye (demir-ahşap) (diklik 3, 4, 5
yöntemiyle sağlanıyor), keser, kerpeten, nacak, planya, küştere (tahta
kenarlarını düzeltmek için, "yağlama" da deniyormuş), kiniş (kiniş
açmak için), düz taban, musra (taşçı malası).
Halk Yapı Sanatını İnceleme Yöntemi
Yerleşme biriminin, yönetim ilişkisindeki yeri, insanlarının
kimlerden oluştuğu; bunun eskiden beri mi böyle olduğu bilinmeli.
…tüm ilginç evleri önce dıştan, sonra içten gözden
geçirmeli.
Öncelikle plan, sonra kitle, görünüş, ayrıntı yönünden
özellik gösterenler saptanmalı.
Evler / Yaşlarına göre,
Katlarına göre, Plan çözümlerine göre tasnif edilmeli…
en tipik ev seçilmeli,
Yerleşme biriminin genel ilkeleri, Evlerin genel özellikleri,
Yapım yöntemleri
Hane Halkının Kimliği
Evin / Yapım yılı, Cinsi, kısaca özellikleri, Isıtması, Aydınlatılması,
bakımı, onarımı, suyu nasıl sağlanıyor, Pis su gideri, Bahçe…
Evin Düzeni / Kim nerede yatıyor, Yemekler nerede, nasıl
pişiyor – yeniyor, Hayvan besleniyor mu…
Sosyal İlişkiler / Akşamları nasıl geçiriyorlar, ziyaretler,
Bayram ziyaretleri, nereye yakın…
Âdetler / Düğün,
sünnet, doğum, kurban vs…
Ustalar
Eski ustaların büyük çoğunluğunun ustaları Türk değildi.
Çünkü yapıcılık işlerini Türkler yapmazlardı. "Günah"mış... Asıl
neden Türklerin askere gitme zorunluklarıydı
(Mübadeleden) sonra yapı işlerinden anlayan insan bulmak pek
zor olmuş yurdumuzda.
Bitirirken
…
Bektaş, Cengiz. (2001), Halk Yapı Sanatı, Literatür
Yayınları, İstanbul
…
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder