17 Mart 2021 Çarşamba

Arthur Schopenhauer - Tartışma Sanatının İncelikleri

Kitabın sesli kaydı için link: https://www.youtube.com/watch?v=yXy75Vehzjg


Arthur Schopenhauer - Tartışma Sanatının İncelikleri

Sunuş

…ileri derecede hastalıklı bir bünyede sağlam bir uzvun yaşaması mümkün değil…

Felaket sükûtun tetiklediği kuşkuyla başlar.

…çünkü kötü tedavüle girer girmez iyi kaybolur.

İyinin düşmanı zannedildiği gibi kötü değil "daha iyi"dir.

Ve bunlar daha iyi günlerimiz. Kötü günler ileride.

 

Tartışma (ve İkna) Sanatının İncelikleri

Belagat yahut Etkili Konuşma Sanatı

 

…başkalarında bir şeyle ilgili görüşümüzü veya kanaatimizi uyandırma, onların duygu dünyasında o konudaki hissiyatımızı canlandırma ve böylece onu bizimle aynı duyguyu paylaşacak ruh haline sokma yeteneğidir.

 

Bir başkasını sıkı sıkıya tutunduğu bir yanlışla çatışan bir doğruya ikna etmek için riayet edilmesi gereken ilk kural kolay ve doğal bir kuraldır, yani: önce mukaddem (öncüller) gelsin, istidlal (vargı) onu takip etsin. Ancak bu kurala nadiren riayet edilir, / s. 45

 

Bu yüzden ulaşılmak istenen sonuç bütünüyle gizlenmeli ve sadece ona varmak için gerekli olan temellendirmenin öncül ve illetleri açık seçik, tam ve her açıdan verilmelidir.

Cahillerle tartışırken akıllı

Gömülür boğazına kadar cehaletin içine…

 

…her tartışmada takip edilen ana usul/işleyen temel süreç şu şekildedir:

Bir sav yahut iddia ortaya atılır ve bunun çürütülmesi gerekir; şimdi bu hedef için iki tarz ve iki yol vardır (s. 56).

 

Bu tarz yahut biçimler (dipnot) sırasıyla: şeye göre, kişiye göre, kabullerden hareketle temellendirme yaparak tartışmadır.

 

İlki iddiayı temellerinden veya illetlerinden, ikincisi ise sonuçlarından vurur. İlki iddianın doğru olmadığını, ikincisi doğru olamayacağını gösterir. / s. 57

 

Yedinci Hile: Genişletme. Hasmın iddiası doğal sınırlarının ötesine taşınır ve kastettiğinden, hatta ifade ettiğinden daha geniş bir anlamda alınır, böylece bu anlamda kolayca çürütülür.

 

Çünkü bir beyan yahut iddia ne kadar genişse o kadar çok saldırıya açıktır.

 

Sekizinci Hile: Sonuçlar çıkarma eğilimi: Hasmın iddiasına veya önermesine çoğu zaman örtülü olarak, onunla özne veya yüklem bakımından ilişkili olan bir ikinci önerme ekleriz. Bu iki öncülden şimdi hasmın kapısının önüne bırakılan yanlış ve çoğu kez kötü niyetli bir sonuç çıkarırız.

 

Dokuzuncu Hile: saptırma: Tartışma esnasında eğer gittikçe köşeye sıkıştığımızı, hasmımızın üstünlüğü ele geçirdiğini ve galip çıkacağını görüyorsak tam zamanında bir tartışmayı değiştirme ile ve dolayısıyla tartışmayı bir başka konuya, ikinci derecede önemli bir şeye, icap ediyorsa tek bir hamlede çekerek bu talihsizliğin önüne geçmeye çalışmalıyız.

Saptırma umumiyetle dürüst olmayan tartışmacılar tarafından (çoğu zaman içgüdüsel olarak) kullanılan hilelerin en gözde ve en bilindik olanıdır. Onlar neredeyse kaçınılmaz olarak başlarının sıkıştığı her yerde hemen saptırmaya başvururlar.

 

İncelikleri ve Ayrıntılarıyla Tartışma Sanatı

Mantık ve Diyalektik

Eskilerin nazarında mantık ve diyalektik eşanlamlı tabirlerdi ve öyle kullanılırdı...

 

Ama daha yakınlarda, özellikle Kant tarafından diyalektik sözcüğü sofistlere özgü tartışma sanatını ifade edecek şekilde çoğu kez kötü bir anlamda kullanıldı…

 

Eristik diyalektik tartışma sanatıdır / s. 71 vd.

 

Mantık önermelerin sadece biçimiyle, buna karşılık diyalektik muhtevasıyla veya maddesiyle/konusuyla ilgilenir

 

Hakikat derinlerdedir,

Bir tartışmanın başlangıcında kural olarak herkes doğrunun/hakikatin kendi yanında olduğuna inanır

Diyalektik zihni/fikri mübareze sanatıdır: ve biz onu ancak bu şekilde ·gördüğümüz takdirde bir bilgi dalı haline getirebiliriz. Çünkü eğer salt nesnel hakikati hedefimiz olarak görürsek ufkumuz mantıkla sınırlı kalır, daha ötesini göremeyiz.

 

Her Türlü Diyalektiğin Temeli

Hasmımız bir iddia ortaya atmıştır. Bunu çürütmenin iki tarzı ve takip edebileceğimiz iki yol vardır.

l ) Doğrudan çürütme iddianın nedenine/illetine, dolaylı çürütme sonuçlarına saldırır.

2) Dolaylı çürütme ya sahte saldırı ya da (aksine) örnek yöntemini kullanır.

 

a) Apagoge: Hasmımızın önermesini doğru olarak kabul ederiz ve ardından onu doğru olduğu bilinen bir başka önermeyle ilişkilendirdiğimizde ondan ortaya çıkan şeyi gösteririz. Bu iki önermeyi açıkça yanlış olan bir vargıyı veya sonucu veren bir kıyasın öncülleri olarak kullanırız.

b) Örnek, Zıt/karşıt örmek.

 

Tartışmaların bu kadar uzun ve ayak direyici olmasının tek sebebi o meseleyle ilgili hakikatin keşfedilip anlaşılmasının kolay olmamasıdır.

 

Tartışma Hileleri

Genişletme. Bu hasmınızın önermesini doğal sınırlarının ötesine genişletmeye; abartmak için ona mümkün olduğunca genel bir delalet ve geniş bir anlam vermeye, diğer yandan da kendi önermemize olabildiğince sınırlı bir anlam ve dar sınırlar kazandırmaya dayanır / s. 85

 

Hile II

Eşsesli sözcük

Bu hile bir önermeyi söz konusu meseleyle aralarında sözcük benzerliğinden başka ya çok az ya da hiç müşterek yanı bulunmayan bir şeye teşmil etmeye / dayanır…

 

Hile III

…nispi olarak ve özel bir konuyla bağlantısı içinde ortaya atılmış bir önermeyi sanki genel veya mutlak bir geçerlik/uygulama iddiasıyla söylenmiş gibi almaktır; ya da onu tamamen farklı bir anlamda alıp sonra da çürütmektir.

Saldırı öne sürülmüş olan şeyden farklı bir şeye yapılır.

 

…öngörülen bir sonuç nedeniyle doğru öncülleri kabulü reddetmek

Hile IV

Eğer bir sonuca varmak istiyorsanız onun önceden görülmesine/sezilmesine izin vermemeli. bilakis onun öncüllerini fark ettirmeksizin ve konuşmanızın şurasına burasına serpiştirerek teker teker kabul ettirmelisiniz.

 

Hile V

Bir önermenin doğruluğunu ispatlamak için, eğer hasmınız ya doğruluklarını kavrayamadığından ya da doğrudan bunlardan ileri gelecek iddiayı önceden gördüğünden doğru önermeleri kabulden imtina ediyorsa doğru olmayan daha önceki önermeleri de kullanabilirsiniz.

 

Hile VI

Bir başka yol ispatlanması gereken şeyi kaziye (postulate) olarak koymak suretiyle farklı bir kılık altında kanıtlanmış varsaymaktır

 

Hile VII

(Sokratik diyalog) Burada takip edilen usulün esası hasmınıza kabul ettirmek istediğiniz şeyi gizlemek için aynı anda çok sayıda geniş kapsamlı soru sormaya ve diğer yandan kabullerden kaynaklanan delili hiç vakit kaybetmeksizin ileri sürmeye dayanır

 

Hile VIII

Bu hile hasmınızı öfkelendirmeye (irritare) dayanır

 

Hile IX

IV. Hileye benzer. Ya da peşinde olduğunuz şeyi bilmesine imkan tanımamak için onlardan çıkarılacak sonucun gerekli kıldığından farklı bir düzen içinde sorular sorabilir ve onların yerini sırasını değiştirebilirsiniz. O zaman önlem alamaz.

 

Hile X

…hasmınızın olumlu cevaplar vermesini istediğiniz sorulara kasıtlı olarak olumsuz cevaba geri döndüğünü müşahede ettiyseniz, o zaman sanki olumlandığını görmekten endişe ediyormuşsunuz gibi önermenizin tersini sormanız gerekir

 

Hile XI / s. 96

 

Hile XII

Eğer sohbet özel bir ismi olmayan, fakat mecazi veya tasviri b ir tarifi gerekli kılan genel bir fikir etrafında dönüyorsa işe önermeniz için elverişli bir mecaz seçerek başlamanız gerekir.

Cedel yahut tartışma sanatının bütün hileleri içinde en sık rastlanan budur

 

Hile XIII

Hasmınıza bir önermeyi kabul ettirmek için ona aynı zamanda karşı bir önerme vermeli ve bu ikisinden hangisini seçeceğini ona bırakmalısınız; bu arada siz de karşı önermeyi olabildiğince yaldızlamalısınız ki kendimle çelişmeyeyim derken önermenizi kabul etsin

 

Hile XIV

Hasmınız hedeflediğiniz sonuç için elverişli olan şeyi ters yüz eden cevaplar vermeksizin sorularınızın birkaçını cevaplandırdığında, her ne kadar bunlardan böyle bir sonuç çıkmasa da, sanki ispatlanmış gibi hedeflediğiniz sonuca geçin ve hemen muzafferane bir edayla onu ilan edin.

 

Hile XV / s. 98

 

Hile XVI

…eğer intihan destekliyorsa, derhal yaygarayı basmalısınız, "Öyleyse neden kendini asmıyorsun?" diye.

 

Hile XVII / s. 99

 

Hile XVIII

 

Hile XIX

Tartışmanın akışını sekteye uğratıp saptırma

 

Hile XXIII

Hasmı mübalağaya zorlama

Yalanlama (tekzip) ve çekişme (münakaşa) bir kimseyi öfkelendirir ve onu iddiasını abartmaya sevk eder.

 

Hile XXX

Bu hile akıldan çok otoriteye başvurmaya dayanır.

Hasmınızın yeteneği ve bilgisi ne kadar sınırlıysa itibar ettiği otoritelerin sayısı da o kadar fazladır. Eğer yeteneği ve bilgisi üst düzeydeyse bunlar çok az olacak veya hemen hemen hiç olmayacaktır.

 

…avamın kafası bir yığın hurafeyle doludur ve onlara laf anlatmak zor ve zahmetli bir iştir.

 

Hasılı düşünebilenler çok azdır, ama herkes bir fikre ya da kanaate sahip olmak ister, bu durumda onlara kalansa onu kendi kendilerine oluşturmak yerine hazır olarak başkalarından almaktır.

 

Son Hile

Kullanılabilecek son hile kişisel, kaba, tahkir edici olacaktır: hasmınızın tartışmada üstünlüğü ele geçirdiğini ve böylece alt edilmek üzere olduğunuzu hisseder hissetmez bu yola başvurabilirsiniz. Bu sanki kaybedilmiş bir oyun gibi tartışma konusunu bir yana bırakıp hasmınızın kendisine geçmeye ve bir bakıma onun şahsına saldırmaya dayanır (s. 118).

 

İnsanın anlayış gücünü keskinleştirmesinin bir yolu olarak tartışma çoğu zaman gerçekten her iki tarafın da yararınadır, çünkü bu vesileyle insan düşüncelerini düzeltir ve zihninde yeni düşünceler uyanır. Fakat tartışmanın her iki tarafının da gerek bilgi ve görgü, gerekse düşünme ve anlama gücü bakımından hemen hemen birbirine denk olması gerekir.

 

Karşılaştığınız ilk kimseyle değil, fakat sadece ortaya saçma sapan şeyler atıp bunda ayak diremeyecek, otoriteye değil akla müracaat edecek, makul olana kulak verip ona boyun eğecek kadar anlayış gücüne ve öz saygıya sahip, son olarak hakikati her şeyin üzerinde tutacak, makul olan velev ki hasmından gelsin, onu benimsemekte tereddüt etmeyecek, yanlış ya da haksız olduğunun ispatına tahammül edecek kadar hakşinas olduğunu bildiğiniz tanıdıklarınızla tartışmaktır. Bu ·demektir ki yüz kişiden belki de ancak biri tartışmaya değerdir. Geri kalanlar bırakın canlarının istediğini söylesinler, çünkü herkesin ahmak olma özgürlüğü vardır (s. 121-122).

 

Ekler

Diyalogdan Diyalektiğe

Aristoteles'in tanıklığına göre (D. Laertius, IX, 25) diyalektik muhtemelen Parmenides'in hipotetik antinomilerine bir destek olarak hizmet etmesi için Elealı Zenon'un düşünüp bulduğu bir şeydi.

 

Sokrates'in tanımlarının Platon'un eidesine dönüşmesinde diyalektik merkezi bir yer tutar

 

Diyalog ve Diyalektik

Gadamer Hakikat ve Yöntem'de Greklere ve Platon'un diyalojik modeline geri giderek diyalog sayesinde ortaya çıkan anlamanın hep yükselen ve asla sona ermeyen bir aklilik, diyalektiğin işinin de doğası gereği bitmez ve sınırsız olduğunu göstermeye çalışır.

 

Gadamer'e göre diyalog düşüncenin karşılıklı olarak uyarılmasından başka bir şey değildir. Bu hüviyetiyle o irticalidir, bir başka ifadeyle diyalogda konuşmanın tarafları tamamen özgürdür. Dolayısıyla bir sohbetin nereye varacağı hiçbir surette başından öngörülemez. Bu sebepten ötürü bir diyalog biliminden söz edilemez (s. 133).

 

Diyalektik başlangıçta bir şekle sokulmamış ve görünürde düzensiz şifahi bir sohbet yahut fikir alış verişinin yazılı kaydı, tespiti ve refleksiyonu olarak ortaya çıkar.

 

Eristik ve Diyalektik

Gr. erizein, kavga/münakaşa etmek, çekişmek; eris, kavga, mücadele; eristikos, ihtilaflı, tartışmalı; çekişmeyi/didişmeyi seven, hakikate erişmekten çok karşısındakini alt etmeyi hedefleyen.

 

…eristik ustasının hedefi yalnızca galibiyetken, sofist gözünü şöhrete ve onunla birlikte kazanacağı gelip geçici ödüllere diker.

 

İbn Sina, Şifa'sının Safsata kitabında eristik ile sofistik arasında bir ayrım yapmaya çalışır:

Müşagabe (eristik) muhaverenin taraflarından birinin galip gelmek için giriştiği sonu başına dönen bir devr(ibatıl)dır. Kim üstün gelmek isterse gelişigüzel didişmeye yönelir ve her kapıyı çalar. Bazı insanlar ise galip gelmek için değil kendisinin filozof sanılması için didişmeye yönelir. İlk durum ile bu ikincisi arasında fark vardır…

 

Topos yahut Mevazı-ı Cedel / s. 141 vd.

 

Türkçeleştiren: Ahmet Aydoğan

2. Basım, Say Yayınları, 2012

 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder