Nancy Berliner - Yin Yu Tang, Bir Çin Evinin Mimarisi ve Günlük Yaşamı - Notlar
Yin Yu Tang, The Architecture and Daily Life of a Chinese, Tuttle
Publishing, Boston, 2003
(Kitap Çin'in Huizhou
bölgesindeki Huang Cun köyünde bulunan ve Yin Yu Tang olarak bilinen tarihi bir
konutun ayrıntılı bir incelemesini sunuyor)
Giriş
Arşikültür: bir mimari
mekanın yaratılışında, kullanımında, dekorasyonunda ve tarihinde içkin olan
kültür olarak tanımlanabilir.
Çince kelime olan jia, aile,
memleket ve yuva anlamına gelebilir. Ailenin atalara olan sadakati ve
tapınması, ataların ve önceki nesillerin, şimdiki ve gelecek nesillerin
başarısı ve uzun ömürlülüğüyle yakından bağlantılı olduğu geleneksel
anlayışından kaynaklanmaktadır.
Bütünlüğün Kabulü: Bir ev, içinde yaşayan aileyi kapsar ve
ondan ayrılamaz (Jia'nın bölünmez doğası). Bu
bütünlük, şu Çin atasözüyle vurgulanır: “Evi severseniz, çatısındaki kargayı da
seversiniz.”
Yin Yu Tang'ın Amerika Birleşik Devletleri'nde yeniden
inşası, evin tüm tarihini koruyacak şekilde tasarlandı; buna Kültür Devrimi
sırasında parçalanmış kalıntılar ve 1920'lerde kabul salonunun mahjong oynamak
için kullanılması gibi olaylar da dahildir.
Huizhou Tüccarları
Huizhou bölgesinin en belirgin özelliği, araziyi büyük
ölçüde (Xiuning İlçesi'nde %76,6) kaplayan dağlarıdır. Bu coğrafi durum,
bölgenin pirinç tüketimi açısından kendi kendine yeterli olmasını imkânsız hale
getirmiş ve halkı tüccar olmaya zorlamıştır. İlçe halkının geçimini tarımla
sağlamak mümkün olmadığından halkın büyük çoğunluğu sürekli geçimini ticaretle
sağlamaktadır.
Huizhou halkının tüccar olarak ünü ve ustalığı gelişmiştir.
Erkekler Çin'in her yerinde mal satmakla meşgul oldukları için genellikle
evlerinde bulunmazlardı. Bu fedakarlık, bir Huizhou atasözüyle vurgulanır: “[Önceki]
hayatınızda kendinizi yeterince geliştirmemiş olmalısınız, bu yüzden [siz]
Huizhou'da doğdunuz. On iki veya on üç yaşında [evinizden] atılırsınız.”
Ticari Ürünler (Kereste ve Çay): Yerleşimin ilk yıllarında
kereste, bölgenin başlıca gelir kaynağı haline geldi (7., 8. ve 9.
yüzyıllarda). Çay da önemli bir ticari üründü; Huizhou
çayının en çok tercih edilenler arasında olduğu ve bölge halkının
gelirlerinin %70 ila %80'ini çaydan elde ettiği belirtilir.
Nisan ayının ilk haftasında Huizhou'da genç kadınlar ve
erkekler, sırtlarında sepetlerle tepelere tırmanıp çay çalılarının kıymetli
erken tomurcuklanan yapraklarını toplarlar. Yapraklar kurutulur ve aromatik
demetler halinde işlenerek Çin'in her yerine ihraç edilir ve en çok tercih
edilen çaylar arasında yer alırlar.
Rehin Dükkanları: Tuz ticaretindeki düşüşle birlikte,
Huizhou tüccarları rehin dükkanlarına yatırım yapmaya başladı. Rehin dükkanları
on sekizinci yüzyılda yeni kurulan finans kurumları olarak hizmet veriyordu.
Yerel deyişler, Xiuning'deki her on erkekten dokuzunun rehinci olduğunu ileri
sürüyordu. Anonim bir yazarın Rehin Dükkanı İşletmeciliği İçin Temel Bilgiler
adlı kitabında, çırakların dürüst, ahlaklı ve çalışkan olmaları, afyon
içmekten, Çiçekleri ve söğütleri [yani fahişeleri] aramaktan kaçınmaları
öğütlenir. Çırak, abaküs, hat sanatı ve muhasebe becerilerinde mükemmelleşmek
zorundadır.
Kültür, Eğitim ve Aile Yaşamı
Bu bölüm, Huizhou'daki toplumsal statü, eğitim, atalara
tapınma ve evde kalan kadınların kendine özgü yaşam koşullarını detaylandırır.
Bilgin Stüdyosunun Dört Hazinesi ve Sosyal Statü:
Huizhou'nun mürekkepleri, kağıtları ve mürekkep levhaları, bölgeye edebi bir
itibar kazandırdı. Konfüçyüsçü hiyerarşide tüccarlar en alt basamakta yer
alırken, akademisyenler ve devlet memurları en üstteydi. Bu nedenle tüccarlar,
oğullarını sivil sınavları geçerek memur olmaya teşvik etmek için okulları ve
akademileri finanse ettiler.
Atalara Tapınma ve Soyağaçları: Huizhou'da soyağacına ve
atalara bağlılık özellikle güçlüydü. Soyağacı kaydı tutmak, yalnızca bilginin
devamlılığını değil, aynı zamanda atalara duyulan saygı ve özeni de sağlardı.
Atalara yapılan yakarışlarda zenginlik, şan, memur olmak için başarı ve çok
sayıda oğul arzusu dile getirilirdi.
Dış Dünyanın Eve Getirilmesi: Uzaktaki tüccar erkekler,
kırsal köylerini daha kozmopolit hale getiren büyük miktarda para ve mal akışı
sağladı. Dönen erkekler genellikle ithal duvar kağıtları veya yabancı gazete
kupürleri gibi hediyeler getirirdi.
Kadınların Hayatları: Huizhou'da erkeklerin evden uzun süre
ayrı kalması, hanelerin çoğunlukla kadınlar tarafından yönetildiği anormal bir
duruma yol açtı. Gelinler, düğünlerinde zorlu bir süreçten geçerlerdi. Ancak,
Huizhou'lu eşlerin çoğu, kocalarının günlük varlığı olmadan yaşadığı için daha
fazla güce sahipti ve ev ekonomisini yönetirlerdi. Bu durum, kocalarını özleyen
kadınların halk şarkılarına yansıdı: “Bir çiftçiyle evlenmiş olmayı tercih
ederdim... Gündüzleri tarlada, akşamları evde oturuyor.”
Dul kalan kadınların, kocalarının ailesine olan bağlılıkları
nedeniyle Erdemli Kadınlar olarak onurlandırılması yaygındı.
Memleket ve Aile Tarihi
Bu bölüm, Huang Cun köyünün coğrafi ve kültürel
tasvirlerini, soyağacı kayıtlarının derlenmesini ve Yin Yu Tang'ın 32. nesil
sakinlerinin zorlu yaşamını inceler.
Huang Cun
Huang soyundan gelenler için Huang Cun, atalar bir ağacın
kökleri, bir nehrin kaynaklarıdır ifadesiyle başlayan soyağacı kayıtlarında
güçlü bir şekilde temsil edilen jia (memleket) kavramının merkezidir. Köy,
beyaz kireç sıvalı evlerden ve at başı duvarlarından oluşuyordu. 15. yüzyıldan
kalma şiirsel tasvirler, köyün doğal güzelliklerini (tepeler, dereler) anlatır.
Önemli Yapılar: Jin Shi Di tapınağı (en yüksek sivil sınavı
geçen bir alimin onuruna inşa edilmiştir) köyün merkezine hakimdi ve düğün ve
cenaze törenleri için kullanılıyordu. Huang Klanı İlkokulu, 20. yüzyılın
başlarında modern eğitim vermek amacıyla açılmıştı.
Taiping Ordusu Huizhou'da kuşatıldığında, eski soy tarihleri
ve belgeleri ya yok edildi ya da kayboldu. Bu durum, 21. ve 22. nesiller
hakkında bilgi eksikliğine yol açtı. Huang Keyuan, 12. yüzyılda evlat edinilen
önemli bir ataydı ve yaşayan Huang Cun Huang ailesinin soyu ondan geliyordu.
Yin Yu Tang'ın sakinlerinden Madam Cheng, kocası bir
tüccarken haydutlar tarafından soyulup öldürüldüğünde dul kaldı. Ailesi, geçim
sıkıntısı çekti ve evin dört odasını satmak zorunda kaldı. Madam Cheng, tüm
zorluklara rağmen azimle oğullarını büyüttü. Ölümünden sonra düzenlenen cenaze
töreni, iffet ve evlat terbiyesi güzel bir koku gibi yayılacak yazılı bir
pankartla ulusal hükümet tarafından onurlandırıldı.
Modern Hayat
(Bu bölüm, 33., 34. ve 35. nesillerin (Huang Zizhi, Huang
Zhenzhi, Wang Yaozhen, Huang Zhenxin ve Huang Xiqi) mücadelelerini, ticaret
çabalarını ve modern Çin'deki yaşamlarını anlatır.)
Huizhou Mimarisi ve İnşaatı
Çin Mimarisi Prensipleri: Çin genelinde evler, avlular,
güneye bakma tercihi, tek sayılı bölmelerle yanal simetri ve feng shui
prensiplerine göre inşa edilmiştir.
Huizhou evleri, siyah dış hatları ve kademeli at başı
duvarlarıyla (matou qiang) karakterize edilen yüksek, beyaz kireç duvarlara
sahiptir. Avlu, gökyüzü kuyusu" (Tianjing)
olarak bilinir ve evin içine ışık ve hava çeker.
Yin Yu Tang, Huizhou'da paomalou (atların koştuğu bir bina)
olarak bilinen, beş bölmeli, iki katlı bir tasarıma sahipti. Feng shui, uğurlu
konumu belirlerdi; evin kendisi kuzeye baksa da, ustalar ve sakinler evi
"güneye bakıyormuş gibi" kavramsal olarak yeniden yönlendirdiler.
İnşaat, Huizhou'da kolayca temin edilebilen taş, tuğla ve
ahşap kullanılarak gerçekleştirildi. Marangozlar, karmaşık geçme ve zıvana
birleştirmeleri kullanmıştır. Ahşap iskeletin en
üstteki kirişi olan sırt kirişi, evin ruhunu temsil eden törensel bir öneme
sahipti. Kirişin yükseltilmesi töreninde, marangozlar oğul ve torun çekiçleri
(Zisun Chui) atarlardı. Sütun kaidelerinin altına uğur getirmesi için
sikkeler yerleştirilirdi.
İç Mekanlar ve İşlevleri
Ortak Alanlar: Ev, üst ve alt salonlardan oluşur. Girişteki
ruh duvarı (zhong-men), kötü ruhların düz çizgiler halinde hareket ettiğine
inanıldığı için evin mahremiyetini ve güvenliğini korumak üzere tasarlanmıştır.
Resepsiyon Salonu (zhengtang), atalara tapınma, ziyafetler ve misafir ağırlama
için kullanılan en uğurlu ve merkezi odaydı. Avluda bulunan iki balık havuzu,
yangını önlemek ve dekorasyon amacıyla su sağlardı.
Mutfaklar ve Rutinler: Mutfaklar, yangın önlemi olarak ana
yapının dışında (kavramsal batı) inşa edilmişti. Kadınlar ocaklarda yemek yapar
ve turşu gibi kışlık yiyecekleri hazırlarlardı. Aile üyeleri, tarlalara gübre
olarak dağıtmak üzere insan ve hayvan atıklarını toplarlardı.
Yatak Odaları: Birinci kattaki yatak odaları yaşlılar ve
kıdemli üyeler için ayrılmıştı. İkinci kattaki yatak odaları ise yeni evli
çiftlere verilirdi. Oda 16 (ikinci kat), Huang Zhenzhi'nin düğünü için ithal
duvar kağıtları ve modern öğelerle dekore edilmişti.
Koruma Projesi
Yin Yu Tang, Çin kültürünü Batı dünyasına yaymak amacıyla
sökülüp ABD'ye taşınan daha önce hiç denenmemiş ölçekte ve büyüklükte bir
koruma projesi idi.
Evin yeniden inşası sırasında, elektrik, havalandırma,
yangın koruma sistemi ve sismik güçlendirme gibi yeni yapı sistemleri eklenmek
zorunda kaldı. Proje, evin geleneksel inşaat bilgisinin... yeniden inşa
mekanizmasıyla gün yüzüne çıkarılmasına katkıda bulundu.
Huang ailesi üyeleri, evin korunması kararını destekledi ve
bunun atalarımızın görkemli başarılara imza attığını ve bizi ilerlemeye ve
kendi kariyerimizde ilerlemeye teşvik ettiğini hatırlamamıza yardımcı olacağını
belirtti.
…
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder