Shiwu Li - Geleneksel Çin Ev Yapımının Folklor Çalışmaları - Notlar
Folklore Studies of Traditional Chinese House-Building, Singapore,
2022
Giriş
İnşa Edilmiş İnsan Konutlarının ve Tanrısallaştırılmış Zanaatkarların Önemi
İnşa edilmiş insan konutlarının ortaya çıkışı, medeniyetin
ilerlemesinde kayda değer bir adım olmuştur
Le Corbusier’in “ev bir makinedir” tanımı, modernliğin
kutsaldan kopuşunu temsil eder.
Geleneksel ev, tanrıların yaratımını taklit eden bir
mikrokozmos: “Her yeni meskenin inşası, yeni bir hayata eşdeğerdir.”
Moğol yurdu: kubbe → gökyüzü, yün → bulut, pencere → güneş,
lamba → ay — mimarlık, burada kozmik bir alegoridir.
Geleneksel olarak bir ev, yaşayan atalar, ölmüş ataların
ruhları ve hatta tanrıların (örneğin Zenginlik Tanrısı ve Mutfak Tanrısı)
mekanı paylaştığı kutsal bir yer olarak görülürdü
Yi halkı: kiriş → baba, orta
direk → anne — mimarlık, burada sosyal bedenin metaforudur.
Çin klasikleri: “Mesken, bu dünya ile yeraltı dünyası
arasında bir köprüdür” — mimarlık, burada ontolojik bir ara bölgedir.
Konutlara duyulan bu dini saygı, onları inşa eden
zanaatkârlara duyulan kültvari bir saygıyı da beraberinde getirmiştir
Mitolojide, ev inşası tanrısal bir eylem olarak tasvir
edilir; örneğin, yaratıcı Pangu'nun insanın
yaşam alanını yaratan bir zanaatkâr olduğu söylenir
Youchao: (İlk ev inşaatçısı)
İnsanları mağaralardan çıkarıp ahşap barınaklara taşıyan bilge.
Tylor’dan Malinowski’ye, Mauss’tan Eberhard ve Cao Songye’ye
uzanan bu literatür taraması, zanaatkârın yalnızca teknik bir figür değil, aynı
zamanda kültürel, ritüel ve mitik bir fail olduğunu gösteriyor.
Ev inşaatçısı = zanaatkâr + büyücü + dua eden — mimarlık,
burada teknik ve ritüel bir birleşimdir. Mimarlık, burada bir geçiş sahnesidir.
Toprak Tapınması ve Bina İnşaatı Folkloru
Bina inşaatı folkloru, temel atma ile başlar ve bu törenin
okült (gizli) bir anlamı vardır.
Toprağın tanrılar, hayaletler ve ruhlar gibi doğaüstü
güçlere ev sahipliği yaptığı inancı nedeniyle, temel atma sırasında
talihsizlikten kaçınmak için uğurlu bir gün seçimi, kurban sunma ve şeytan
çıkarma gibi yerleşik prosedürler uygulanırdı. Lu
Ban'ın Kanunları, uğursuz bir günde temel atmanın hastalıklara ve
hırsızlığa yol açabileceğini belirtir
Yangshao ve Longshan Kültürleri dönemine ait arkeolojik kanıtlar,
evlerin temellerinin altına insan ve hayvan kurbanlarının gömüldüğünü
gösteriyor.
Toprak Tanrısı (Çin'de she olarak bilinir) Tarihsel süreçte,
kanlı kurbanlar azalmış ve Toprak Tanrısı giderek kişileştirilmiş bir varlık
haline gelmiş / sınırlı yetki alanına sahip, duygusal ve sansasyonel olan yerel
Toprak Tanrısı (Tudigong) figürüne
indirgenmiştir.
…insanlar Taisui gibi güçlü ve kötü ruhlardan kaçınmaya
çalışırdı. Taisui ile karşılaşma hikayeleri, tabulara uymayanların felaketle
karşılaşacağı inancını pekiştirirdi.
Lisu halkı, yer seçme kehanetini uygulamak için istiridye
kabukları ve tohumlar kullanır. Bu şöyle işler: Dokuz tohum, üçlü üç sete
konur. Daha sonra setler üç farklı yere ekilir. Bir setteki üç tohum da
topraktan çıkarsa, o yer inşaat için uğurlu bir yerdir. Aksi takdirde, ev inşa
etmek için uygunsuz ve uğursuz bir yerdir.
Ağaç Tapınması ve Bina İnşaatı Folkloru
Ağaç tapınımı, Çin'in yapı inşa geleneğinde yaygın ve
evrensel bir olgudur. İlkel animistik inanca göre, ağaçların da insanlar gibi
ruhu olduğuna inanılır. Bu inanç, ağaç kesimi için uğurlu günlerin seçilmesini,
kurban sunulmasını ve tabu kurallarına uyulmasını gerektirirdi. Zanaatkârlar,
ağaç kesmeden önce ağaç tanrısına dualar okurlardı.
Kirişler ve direkler, sadece yapısal bileşenler değil, aynı
zamanda kötü ruhlardan korunmak için büyülü güç atfedilen nesnelerdi.
Bir evin orta direği, yapısal
desteğin ötesinde, Cennet, Dünya, tanrılar ve insanlar arasında bir köprü
görevi gören kutsal bir unsur olarak görülürdü.
Kiriş ve sütunların kutsallaştırılması, Çin mitolojisindeki
Kunlun Dağı ve Cennet Merdiveni inancından türemiştir. Birçok bölgedeki
zanaatkârlar, kiriş yapımında kullanılan ağacın Kunlun Dağı'nda büyüyen
"Ağaçların Kralı" olduğuna inanırlardı.
Zanaatkârların dualarında, kirişe sık sık "kara
ejderha" veya "ejderha ağacı" denirdi. Kirişin, zenginlik ve
huzur getirebilecek ilahi bir yaratık olan ejderha ile mistik bir bağı olduğu
düşünülüyordu.
Kiriş Yerleştirme Töreni ve Fetişlerin Kullanımı
Kiriş yerleştirme töreni, Çin'in yapı inşaatı folklorunun en
şenlikli ve dini açıdan zengin kısmıdır. Tören, hem zenginlik ve refah için dua
etme gibi seküler amaçlara hem de kötü ruhları kovma gibi büyülü amaçlara
hizmet eder.
Dunhuang el yazmalarında kaydedilen Erlangwei duaları esas
olarak kötü ruhları kovmak için kullanılıyordu ve kiriş yerleştirme Erlangwei
duaları, şeytan çıkarma Erlangwei dualarıyla "esas olarak iki açıdan"
çok ortak noktaya sahipti: İlk olarak, böyle bir dua 'Kiriş güvenli bir şekilde
yerleştirildiğinde, dileğimiz olsun' ve benzeri ifadelerle biter ve kötü
ruhları kovma ve kutsama sağlama dileğini belirtir. Bu cümle yapısı aslında
şeytan çıkarma törenlerinin bir fosilidir. Ayrıca, bir Erlangwei duası, kötü
ruhları kovmak ve altı yönde de kutsama için dua etmek amacıyla kirişten doğu,
güney, batı, kuzey, yukarı ve aşağı buharda pişirilmiş çörekler veya benzeri
şeyler atma kısmını içerir.”
Bu törenlerde üç ana büyülü nesne (fetiş) kullanılırdı:
1. Sekiz Diyagram (Bagua):
Kötülükleri savuşturmak ve iyi şans için dua etmek amacıyla kirişe yapıştırılan
en yaygın fetişlerden biriydi
2. Horoz: Horoz, şeytan çıkarma törenlerinde Bagua'dan beri
kullanılan bir fetişti. Horozun ibiğinden alınan kan, kötü ruhları kovmak ve
kehanet yapmak için kullanılırdı. Horoz, Anka kuşunun soyundan geldiğine
inanıldığı için büyülü bir etkiye sahipti.
3. Kiriş Ayarı Madeni Paraları: Bu madeni paralar, bereket
ve iyi şans için dua etmek amacıyla kullanılırdı. Bazıları özel olarak dini
amaçlar için dökülmüş şeytan çıkarma paralarıydı.
Doğaüstü Varlıklar, Büyüler ve Tılsımlar: Taoist Etkiler
Taoizm, inşaatçıların büyüsünü derinden etkilemiştir.
İnşaatçılar, projelerinin sorunsuz ilerlemesi ve evin kötü ruhlardan korunması
için doğaüstü varlıkların korumasını dilerlerdi.
Lu Ban (Gongshuzi), başlangıçta
yetenekli bir marangoz ve mucit iken, Tang Hanedanlığı'nda tanrılaştırılmaya
başlanmış ve tüm zanaatkârların atası ve zanaat tanrısı haline gelmiştir.
Kiremit ustalarının koruyucusu olan Zhang Ban da dahil olmak
üzere diğer doğaüstü varlıklar da Lu Ban ile birlikte anılırdı.
Taoist büyüler, Han Hanedanlığı'nın hükümet belgelerini
taklit ederdi (örneğin "emredildiği gibi yerine getirmek için acele
et" ifadesiyle biterdi)
Taoist inançlar, evin kötü ruhlardan korunması fikrini
vurgulamış ve "ev dengeleyici tılsımlar" bu amaçla kullanılmıştır.
Beş Element ve Dört İlahi Canavar (Gök Mavisi Ejderha, Beyaz Kaplan, Kırmızı
Kuş, Kara Kaplumbağa) gibi kozmik fikirler, ev inşası büyüsüne dahil edilmişti.
Bu büyüler ve tılsımlar, evi kutsamak ve kötülükleri kovmak için her yöne doğru
söylenirdi.
Ev Yapımcılarının Gizli Büyücülüğü ve Sosyal ve Kültürel Bağlamı
…profesyonel ev inşaatçıları, rahip ve şeytan kovucu,
teknoloji uzmanı ve büyücü olarak ikili roller üstlenirler. Kırsal toplumda
genellikle aynı anda üç şapka takarlar: köylü, teknoloji uzmanı ve büyücü. Yani
asla sadece büyücü değillerdir. Hem beyaz hem de siyah büyücülükteki becerileri
nedeniyle, bu kişilerin genellikle hem saygı görüp takdir edildiğine hem de
aynı anda hem aşağılanıp dışlandığına dair ezici kanıtlar vardır.
Olumsuz büyünün amacı, mal sahibine hastalık, hapis, ölüm ya
da aile içi kavgalar gibi zararlar vermekti.
Bu gizli büyücülüğün kökeni, zararlı zararlılara (gu) ve Han
Hanedanlığı'ndaki kukla büyüsü gibi uygulamalara kadar uzanır; bu, ölüm cezası
gerektiren ölümcül bir suç olarak kabul edilirdi.
Gizli büyü, zanaatkârlar ve ev sahipleri arasındaki pazarlık
oyununda etkili bir caydırıcıydı.
Silah Efsanesi ve Silahın Kökeni ve Evrimi Chiwei
Chiwei (veya Chiwen), antik
Çin mimarisinde çatı sırtlarında kullanılan, genellikle kuş veya balık formunda
olan yaygın bir süsleme ve büyülü semboldür. Bu sembol, sadece estetik değil,
aynı zamanda büyülü bir öneme de sahiptir. Chiwei'nin en önemli işlevi yangın
tehlikelerine karşı büyülü bir koruma sağlamaktı.
Chiwei / Efsanevi kökeni, Tufan kahramanı Gun'ın Yu Gölü'ne
atladıktan sonra bir Xuanyu balığına (balina) dönüşmesine dayanır.
Eski Wu ve Yue halkı, balinaların devasa boyutu ve su
fışkırtma alışkanlıkları nedeniyle onlara tapardı; bu özellikler, su ruhu
olarak yangını önleme gücüne sahip olduğu inancını doğurdu.
Chiwei'nin hasar görmesi veya üzerindeki kuş yuvaları gibi
olaylar, doğal güçlerin (Cennet'in mesajları) bir göstergesi olarak kabul
edilir ve genellikle kötü alametler olarak yorumlanırdı. Bu nedenle chiwei,
Atalar Tapınağı ve saraylar gibi dini ve siyasi yapılarda gücün ve kutsallığın
bir simgesiydi.
Daha sonraki mitolojik sistemlerde chiwen'nin ejderhanın
dokuz çocuğundan biri olduğu ve "yutmayı sevdiği" için çatı
sırtlarını süslemek için kullanıldığı anlatılır.
Çözüm
Çin'in yapı inşa geleneği, teknik gelişimin yanı sıra
konutları ruhların ve tanrıların paylaştığı kutsal alanlar olarak görme dini
inancından doğmuştur. Yapı inşaatı folklorunun kökenleri toprak ve ağaç
tapınımına dayanır.
Teknik iyileştirme + kutsal alan üretimi = İlkel
barınak
Toprak ve ağaçlara tapınma → mimarlık, burada doğa ile
ritüel bir pazarlıktır.
Lu Ban, başlangıçta yetenekli bir zanaatkâr iken, efsaneler
ve ritüeller aracılığıyla tüm zanaatkârların atası ve zanaat tanrısı olarak
tanrılaştırılmıştır. Lu Ban'ın tanrısallığı, Taoist büyü, numeroloji ve
yin-yang teorileriyle bütünleşen bir dizi büyücülük klasiğinin (örneğin Lu Ban
Kitabı) yayılmasıyla desteklenmiştir. Zanaatkârlar bu bilgiyi yanlarında taşıyarak,
inşaat ritüellerini (kereste kesimi, kiriş kaldırma vb.) yöneten ve gizli
büyüler uygulayan birer büyücü rolünü üstlenmişlerdir.
Mit, ritüelin anlatısıdır.
Lu Ban ve Jiang Ziya örnekleri, efsanenin ritüelden önce
geldiğini gösteriyor.
Ritüel, efsaneyi meşrulaştırır; efsane, ritüeli
anlamlandırır.
Sembol
= iki ilgisiz şeyi ilişkilendirerek yeni bir anlam yaratmak.
Limen
= ritüelin geçici, dinamik, düzenli davranış modeli.
Ritüel,
limen içinde sembolleşir; sembol, limen içinde anlam kazanır.
Semboller, ritüel
davranışın bozulmadan korunmasını sağlar.
Efsaneler ve ritüeller (ayinler) bu okült inancın temel
motivasyonlarıdır ve sıkı sıkıya birbirine bağlıdır. Efsanelerin (mitlerin)
ritüellerden önce ortaya çıktığı ve ritüellerin bu efsaneleri açıklamak ve
meşrulaştırmak için geliştirildiği ileri sürülür. Törenler sırasında
gerçekleştirilen sembolleştirme (örneğin kirişe ejderha denmesi veya uğurlu
nesnelerin fırlatılması), katılımcıların kaygılarını ve hedeflerini ifade eden
merkezi bir özelliktir. İnşaat süreci, seküler, kutsal (liminal) ve tekrar
seküler aşamalardan oluşan bir geçiş olarak görülebilir; bu kutsal aşamada
zanaatkârlar teknisyen, büyücü ve çiftçi kimliklerini birleştirir.
Büyü = mekanik yasa
Bilim = rasyonel araç.
Ev inşaatçılarının büyücülüğü, Durkheim'ın kriterlerine göre
"büyü" kategorisine girer; çünkü faydacı amaçlara odaklanır ve gevşek
örgütlenmeye (Lu Ban Cemiyeti gibi) sahiptir. Ancak bu büyü, hem yatıştırma hem
de zorlama yöntemlerini kullandığı için din ve büyü arasındaki kesin ayrımı
zorlaştırır. Zanaatkârların gizli büyücülük yapmasının arkasındaki sosyal
motivasyon, mesleki itibarlarını ve çıkarlarını korumak için büyücülüğü bir
pazarlık kozu olarak kullanmalarıydı. Büyücülük, rasyonel düşünce tarafından
sorgulansa da kırsal toplumlarda varlığını sürdürmeye devam etmektedir.
Büyü, dini fikirlerin seküler uzantısıdır.
…
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder