Robert Aitken - Orijinal mesken yeri, Zen Budist denemeleri - Notlar
Original dwelling place _ Zen Buddhist essays, Counterpoint,
Washington, 1996
Sadelik ve içgörüyle karmaşık fikirler sunmanın ince bir
örneği…
Atalar
Giriş
Bu bölümde, Aitken'ın gelişimini ve genel olarak Zen
Budizmi'ni etkileyen ustalara saygı duruşunda bulunuyor.
Nyogen Senzaki
1876'da Sibirya'da doğan Nyogen Senzaki, Zen Budist rahibi
oldu
Senzaki, San Francisco'da kurduğu Zen merkezine, herkesin
barış içinde bir araya gelip birbirine mentorluk yapabileceği
"Mentorgarten" adını verdi. Aitken, Senzaki ile 1947'de tanışmış
Soen Roshi'yi anıyoruz
Soen Roshi, Aitken'i haiku yazmaya teşvik etti…
Blyth Sensei'yi anıyoruz
Aitken, R. H. Blyth'in İngiliz Edebiyatı ve Doğu
Klasiklerinde Zen adlı kitabını II. Dünya Savaşı sırasında Japonya'daki bir
toplama kampında okudu
Bu kitap, Aitken'ın hayatını sürdürdüğü yola soktu.
Açıklık ve Katılım (Dr. D. T. Suzuki'nin Anıları)
Suzuki, Aitken'a Zen pratiği için "Japonya'ya git"
tavsiyesinde bulunmuştu.
Dwight Goddard'ın Mirası
Goddard, Budizm'in Avrupa medeniyetinin sorunlarına çözüm
bulmada "tüm büyük dinler arasında en umut vadeden" olduğunu
düşünüyordu.
Klasik Söylemler
Brahma Viharaları
Brahma Viharalar (Saf Meskenler), klasik Budist
tapınaklarından çok daha yüce ve zengindir. Bu Viharalar dört asil nitelikten
oluşur: sınırsız nezaket (maitri), sınırsız şefkat (karuna), başkalarının
kurtuluşunda sınırsız bir haz (mudita) ve sınırsız sükûnet (upeksha).
Evrenin engin ve dipsiz boşluğuna bir kez baktığınızda,
kesilecek bir zihin yolu ve korunacak kalıcı bir benlik olmadığını görürsünüz.
Emmei Jikku Kannon Gyo
Zamansız Yaşamın On Ayetlik Kannon Sutrası
Sutra, nirvananın dört özelliğini (istikrar, rahatlık,
güvence, saflık) listeler.
İstismarın Erdemi
Bu metin, Torei Zenji'nin Bodhisattva'nın Yemininin
yorumudur.
Pratik
Dogen Zenji'nin Yolu
Dogen'in temel öğretisi şudur: Yol'u incelemek, benliği
incelemektir. Benliği incelemek, benliği unutmaktır... Evrendeki her şeyle
aydınlanmak, benliğin ve başkalarının bedenini ve zihnini bir kenara
bırakmaktır.
Nihai Gerçeklik ve Nirvana Deneyimi
Suzuki'nin ortaya attığı "Satori" kelimesi artık
İngilizce bir kelime ve her şeyi bilen bilgelik anlamına geliyor.
Aitken, mutlak terimler yerine "kensho" (özsel
doğaya bakmak) veya "Satori" terimlerini tercih eder.
Ritüel ve Mart
…
Koanlar ve Çalışmaları
Koanlar, harika manzaralara açılan minik kapılardır. Zen'in
halk hikâyeleridir. Koanlar, şiirseldir ve azda çokluğun keşfi, insan zekâsının
temel bir yankısı olarak haikuya benzer.
Sangha Olarak Evlilik
Evlilik, Aitken'ın duhkha (ızdırap) olarak tanımladığı ve
şair e. e. cummings'in Hiçbir şey gerçekte var olmaz alıntısıyla
ilişkilendirdiği varoluşun yokluğuna işaret eder.
Ölüm: Bir Zen Budist Bakış Açısı
Ölüm / Zen Budizm'inde bir öğreti olarak ele alınır.
Geçicilik, şefkat ve karşılıklı bağımlılık hakikatlerini ortaya çıkarır ve
zenginleştirir.
Dogen Zenji, İnsan iyi öğrendiğinde, doğmak da ölmek de
vermektir diyerek ölümü dana (verme) eylemi olarak görür.
Din, bir teselli olduğu sürece,
gerçek inanca bir engeldir.
Etik ve Devrim
Bensizliğin Ötesindeki Yol (Batı Perspektifleri)
…
Geleceği Öngörmek
…
Brahmadanda, Müdahale ve İlgili Hususlar
Aitken, Buda'nın kibrinden dolayı keşiş Channa'yı
dışlamasını içeren Brahmadanda (asil ceza/dışlama) kavramını modern bağlamda,
istismarcı öğretmenlerin meslektaşları tarafından boykot edilmesi olarak bir
müdahale aracı olarak düşünür.
Para Hakkında
…
Dharma'dan Zevk Almak
Herald Kuşları
…
Wallace Stevens ve Zen
Aitken, Amerikalı şair Wallace Stevens'ın çalışmaları ile
Zen Budizmi öğretileri arasında derin bir ilişki olduğunu savunur.
Stevens'ın Kardan Adam şiiri:
Kışı düşünmek gerek
insanın, Çam ağaçlarının karla kaplı dallarına ve donuna bakabilmek için;
Ve uzun zamandır
soğuktuk, Buz tutmuş ardıçları görmek için,
Ve uzaktaki parıltıda
sert ladinler
Ocak güneşinin; ve
rüzgarın sesinde hiçbir sefaleti düşünmemek,
Birkaç yaprağın
sesinde,
Hangisi toprağın
sesidir?
Aynı rüzgarla dolu
aynı çıplak yerde esen
Karda dinleyen
dinleyici için,
ve hiçbir şey kendisi
görmüyor
Olmayan hiçbir şey ve
olan hiçbir şey.
Stevens'ın Kardan Adam şiiri, her şeyi olduğu gibi algılayan
kış zihni veya beyaz kağıttan bir zihne sahip olmayı anlatır. Kar Adamı'nın son
dizesi olan orada olmayan hiçbir şey ve var olan hiçbir şey, Kalp Sutrası'nın
temel fikrini yansıtır: Şekil boşluktan başka bir şey değildir, / Boşluk,
biçimden başka bir şey değildir. Aitken, Ben içinde yürüdüğüm dünyaydım ve
gördüğüm şey / Ya da duyduğum veya hissettiğim şey sadece kendimden geldi
sözlerinin, boşluktan çıkan birinin asil doğasını temsil ettiğini belirtir.
Oynamak
…
Yokuş Yukarı Yokuş Aşağı
On Öküz Güden Resimler'de gösterilen yolculuk, yokuş yukarı
(kişisel engeller bağlamında benliği toparlama) ve yokuş aşağı (dünyayı Dharma
çarkını tüm varlıklarla birlikte döndürmek için toparlama) olarak temsil
edilir. Ritüellerde daire (enso) çizimi, bu iki yönü de temsil eder.
Aitken, Bodhidharma ve Pu-tai'nin simgeleri olan sauvastika
ve gamalı haçın, yokuş yukarı ve aşağı uygulamalarını ifade ettiğini belirtir.
…
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder