Clark Butler - Diyalektik Yöntem ve Freud (s. 187-197)
Gerçek kendini edimselleştirme
kendi içine geri dönmekten başka bir şey değildir. Kendini edimselleştirme
sadece gerçeğin üzerini örten bir psikotik olmama durumunda gerçektir.
Freud bireyleri anlayarak
iyileştirmek isterken Hegel gerçek dünyanın tinini, onun mantıksal bütünlüğünü
yeniden kurarak anlamak istedi. Fakat eğer birey, Hegel'in inandığı gibi
makrokozmik tinin bir mikrokozmosu ise, öznelerarası tini ve bireysel özneyi
anlamak arasındaki fark daha da azalacaktır.
Psikanaliz kişiyi bastıran şeyden
özgürleştirir.
Diyalektik yeniden yapılanma,
kişiyi olumsuzlanan bastırılmış ötekilerden yabancılaşmaktan özgürleştirir.
Bastırma, kişinin bilinçsiz
güdüsünün olduğu bir çeşit ötekini olumsuzlamadır.
Diyalektik yöntem varlığın
parçalarını geçmişten bu yana süren mantıksal gelişimini takip ederek ortaya
çıkarır. Freudcu ve Hegelci yöntemler, Freud'un yöntemi geçmişten gelen
bastırılmış içeriği ortaya çıkardığı ve sonra varlığı kurmak için kullanılan
diyalektik yöntemle bir araya getirdiği için tamamlayıcıdır. (s. 188)
Kndini bilen Tin Tanrı'dır,
sonsuzdur ve dışsal bağları yoktur. İnsan kendi olarak tözsel değildir fakat
tözsel zemini olarak kendini bilen Tine sahiptir. (s. 192)
Mantıklı varlık sonluluğu katleder
ve hatta parçanın ve bütünün gerçek kimliği yoluyla, dünyada mantık bularak
sonsuzlaşır.
Özbilinç
Özbilincin ilk formu hayal
kırıklığına uğramış narsizmdir. Görüngübilimi'ndeki özbilincin diyalektiğinin
ilk aşaması arzudur. Hegel arzunun asla tamamen teslim edilmediğini en yüksek
kavramsal aktivitede bile savunur: "bizim eylemimiz her zaman kendi
içimize yakınlık kazanmak için ve yemek hava aracılığıyla ve bu sürecin
araçları yoluyla kendimize edimsellik vermektir."
Yaşam ve ölüm mücadelesine geçiş,
özbilincin öteki kendilikler biçiminde yaşam ile ilişkilendiği bir dönemdir.
Hegel'in düşüncesinde yegane dürtü
düşünce yoluyla gelişerek sonsuz narsistik kendiliğe geri dönüştür.
Aşıkken ben tamamen özgürümdür ve
dolaysız olarak tekil bir varlığımdır. Aşk tamamen kuramsal olan şeydir
(böylece aşk kişinin kendi soyut tekilliğini feda etmesi ile başlar ve biz'in
somut tekilliğinin kırılgan, soyut tekilliğinin feda edilmesi ile biter). (s.
194)
Politik mit ve sosyal gerçeklik arasındaki
tutarsızlık efsanesizleştirmeye ve mutsuz bilince neden olur. (s. 195)
Çeviren: Yeşim Keskin
Monokl
Hegel Özel Sayısı
(s. 187-197)
Monokl
Hegel Özel Sayısı
(s. 187-197)
---
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder