Hiçbir bu hiçbir zaman söz konusu o olamaz…
Paul
Watzlawick - İyideki Kötü
Ya da Hekate’vari Çözümler
Hekate, Antik çağın kader tanrıçası
Gözüne kestirdiği kişinin üstünde denediği insafsız
stratejiyle onun güven duygusuna kapılıp kendi sonunu hazırlamasına neden olan
Hekate.
Watzlawick ince bir alayla bu tanrıçanın kadrini bize
gösteriyor.
Güven: insanın atadan kalma ezeli düşmanı
Bir zamanlar bir adam vardı, kendi halinde mutlu bir hayat
sürmekteydi, ta ki (…) yaşamın kendi kuralları olup olmadığını sorana kadar.
“nasıl bu kadar çok bacağı, böylesine bir zarafet ve
kusursuz bir uyumla hareket ettirebiliyorsun?” sorusuyla karşılaşan (…)
Kırkayak saflıkla sorulmuş bu som üzerine düşünmeye başladı – o andan itibaren
de yürüyemez oldu.
Böylece kalkıp bir matematikçiye gitti.
…
Bir şeyin iki katı, iki kat daha iyisidir
…nasıl olmuş da aynı şeyin daha çoğunun daha iyi olacağına
inanabilmişti? Bunun üzerine çift doz aldı ve geçen perşembe, zehirlenme
belirtileriyle apar topar hastaneye kaldırıldı.
İyideki kötü
Eğer bir şey kötüyse, bunun tersi iyi olmalıdır – bu düşünce
“iki kat iyisi”ne duyulan güvenden daha mantıklı gibi değil mi?
Bir adın keşfedilmesi o “şey”in de keşfedilmesi demektir.
Heraklit bile, aşın tutumların, karşı çıkılan şeyin
aşılmasını sağlamak bir yana, onu daha da güçlendirdiğine dikkat çekmişti. Ama
Heraklit kimin umurunda? Göz kamaştırıcı bir fikrin peşine düşmek, çok daha
asil ve kahramancadır; isterse insan kısa sürede ellerini kirletsin ve kader
kapıyı çalsın… (s. 32-33)
Sınırsız özgürlük fikrinden yola çıkıyorum, sınırsız despotluk
oluyor vardığım nokta.
Büyük anlam bırakılmıştı bir yana:
töre ve görevdi sonuç.
Akıllılık ve bilgi çıktı ortaya:
büyük yalanlardı sonuç.
Kan bağı olanlar arasına nifak girdi:
çocuk yapma ve aşktı sonuç.
Devletler karıştı ve düzenleri yıkıldı:
sadık hizmetçilerdi sonuç.
(Lao tse)
…kim bütün iyi şeyleri isterse, bütün kötü şeyleri de
harekete geçirir.
Olmayan (yani yok sayılan) üçüncü yol
…Karabasanın elinden kurtulmanın tek yolu uyanmaktır.
Gelelim iyinin başlattığı “zincirleme tepkime”ye
Kazanmak ya da kaybetmek; bir üçüncü seçenek yine yoktur.
Sıfırlanmaz toplamlar oyunları
Vatan için ölmek güzeldir,
Matematiksel oyun kuramı anlamında sıfırlanmaz toplamlar
oyunlarıyla kastedilen, alışveriş veya rekabet içinde olduğumuz kişinin
kaybının kendi kazancımız olmadığı, iki tarafın da kaybedebileceği veya
kazanabileceği anlayışıdır. Bir atom savaşı, herkesin kaybedeceği sıfırlanmaz
toplamlar oyunlarına açık bir örnektir (s. 51).
Şu güzel dijital dünya
“hayvanla homo sapiens arasında aranan geçiş basamağı (…)
insan…”
…tüm belaların kaynağında insanın akılsızlığı yatmaktadır.
Dünyayı bir bütün olarak kapsayan, nihai, insandan bağımsız
(öyle ya, matematiksel) bilgiyle beslenen umudun büyülü adı dijitalleşme’dir.
Çiçero MÖ. 80 yılında şunları yazmış:
“Eğer korkunç olayları dakika başı görmek ve duymak
zorunda kalırsak, içimizdeki en hassas yapıya sahip olanlar bile, acı veren
izlenimlerin sürekliliğinden dolayı, sonunda her türlü insani duyarlılığı
yitirecektir.”
“Senin ne düşündüğünü çok iyi biliyorum”
Öğretmenlerimden biri
Erkeğin bir elipse benzediğini söylemişti. Bilindiği gibi
elipste iki odak noktası bulunur; birini logos olarak tanımladı,
Diğer odak noktasını ise eros olarak tanımladı, yani erkeğin
diğer insan özneye bağı anlamında. Erkek herhangi bir anda bu odaklardan
yalnızca birinde durabiliyordu.
Buna karşılık kadın bir daireye benziyordu, bilindiği gibi
daire, iki odağı çakışan istisna bir elips olarak tanımlanabilirdi. Demek ki
kadın sorunsuzca aynı anda hem logosta hem de erosta bulunabiliyordu (s. 66).
Oscar Wilde’in bir keresinde Amerikalılarla İngilizler için
çok güzel söylediği gibi, onları ayıran, ortak dil. Diğer deyişle, dilin
ortaklığı yüzünden taraflar yanılgıya kapılıp diğerinin “gerçeği olduğu gibi”,
yani kendisinin gördüğü gibi görmesini bekliyorlar.
Tarihi yok sayan, onu tekrar etmeye mahkûmdur
Düzensizlik ve düzen
…tüm yaşam süreçlerini kapsar görünen bir eğilim olarak
görünen, düzenden düzensizliğe geçiş ilkesi / entropi…
İki atom hidrojenle bir atom oksijen birleştiğinde bilindiği
gibi H2O dediğimiz bir töz ortaya çıkar ve bunun özellikleri H ve O
elementlerinin özelliklerinden ibaret değildir. Diyeceğim, su başka bir şeydir,
bireysel özelliklerin toplamından ibaret değildir ve oluşturanlarına geri
dönüştürme çabalarının anlamı yoktur.
İnsancıllık, tanrısallık, canavarlık
…iyilik yapmak isteyen kişi, ufak ufak iyilikler yapmalı;
genel iyilik, vatanperverlerin, politikacıların ve şarlatanların sığındığı bir
şeydir…
Platon’a göre filozof gerçeği arayan değil, gerçeği bilendir.
Gerçeğin bireysel her yorumu bastırılmalıdır.
Büyük şeyler küçük şeyler de gizlidir.
Hüzünlü Pazar
Eğer yaşamın anlamı yoktuysa yaşamanın ne anlamı vardı…
O Bu Mu?
Mavi Çiçek
(Novalis ve en başta bahsi geçen eleman) o ne aradığını
bilmeden arıyordu.
O bu mu?
Yok bu değil…
Bulabileceğin anlam ebedi anlam
Verebileceğin an ebedi as olamaz.
Tao te Ching
Gezersin tüm âlemi
Dönersin küçük dünyana
Ama hepsi bir hiçtir, bir hiç…
Ömer Hayyam
…o’ya doğru adı verememişti…
…önce şen bir umut, sonra…
Soru birden “bu mu o” biçimine dönüşmüş…
Hiçbir bu hiçbir zaman söz konusu o
olamaz…
Bulamamanın tek nedeni aramak…
…
Vom Schlechten des Guten oder Hekates Lösungen
…
Türkçeleştiren: Turgay Kurultay
Ayrıntı Yayınları, 1996
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder