26 Ekim 2019 Cumartesi

Hegel'in Tinin Görüngübilimi'nde Karşılıklı Onanma ve Ussal Gerçeklendirme


Kenneth R. Westphal - Hegel'in Tinin Görüngübilimi'nde Karşılıklı Onanma ve Ussal Gerçeklendirme (s. 212-231)

Bireysel kendilik bilinci, insanlar için sadece diğer kendi bilincinde olan kişilerin farkındalığı ile mümkündür.
Kant insan düşüncesinin kendiliğindenliğini vurgulamış, Hegel'de onun izinden gitmiştir. Kant özgürlüğün kendimizi eyleyenler olarak görmemizi sağlayan ve belirleyen bir ussal iddia olduğunu iddia eder. (s. 218)
Hegel nesnenin kendisini, bizim o nesnenin kendisi hakkındaki kavramımızdan ayırır.
...bizim nesne hakkındaki deneyimimiz, nesnenin kendisini bilmeye çalışırken kullandığımız o özneye dair kavramımızın sonucudur. Benzer şekilde, bilen olarak kendi hakkımızdaki deneyimimiz, bilişsel ilişkimizde kendimizi bilmeye çalışırken kullandığımız kendimize dair bilişsel kavramın sonucudur.

a) Nesneye dair kavramımız -> 1) Kendimize dair bilişsel kavramımız.
b) Nesneye dair deneyimimiz -> 2) Kendimize dair bilişsel deneyimimiz.
c) Nesnenin kendisi -> 3) Bilişsel yapımızın ve ilişikliğimizin kendisi.

(İki yargıç arasında) uzlaşma kelimesi kadim Tindir, (Tin) kendinin saf bilgisini karşıtında evrensel öz olarak görür, kendinin saf bilgisinde kendi başına varolan mutlak bireyselliği görür ki bu Mutlak Tin şeklindeki karşılıklı onanmadır.

Çeviren: Umut Yener Kara
Monokl
Hegel Özel Sayısı
(s. 212-231)
---
  

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder