Kenneth R. Westphal - Hegel'in Tinin Görüngübilimi'nde Karşılıklı
Onanma ve Ussal Gerçeklendirme (s. 212-231)
Bireysel kendilik bilinci, insanlar
için sadece diğer kendi bilincinde olan kişilerin farkındalığı ile mümkündür.
Kant insan düşüncesinin kendiliğindenliğini
vurgulamış, Hegel'de onun izinden gitmiştir. Kant özgürlüğün kendimizi
eyleyenler olarak görmemizi sağlayan ve belirleyen bir ussal iddia olduğunu
iddia eder. (s. 218)
Hegel nesnenin kendisini, bizim o
nesnenin kendisi hakkındaki kavramımızdan ayırır.
...bizim nesne hakkındaki deneyimimiz,
nesnenin kendisini bilmeye çalışırken kullandığımız o özneye dair kavramımızın
sonucudur. Benzer şekilde, bilen olarak kendi hakkımızdaki deneyimimiz,
bilişsel ilişkimizde kendimizi bilmeye çalışırken kullandığımız kendimize dair
bilişsel kavramın sonucudur.
a) Nesneye dair kavramımız
-> 1) Kendimize dair bilişsel kavramımız.
b) Nesneye dair deneyimimiz
-> 2) Kendimize dair bilişsel deneyimimiz.
c) Nesnenin kendisi -> 3)
Bilişsel yapımızın ve ilişikliğimizin kendisi.
(İki yargıç arasında) uzlaşma
kelimesi kadim Tindir, (Tin) kendinin saf bilgisini karşıtında evrensel öz
olarak görür, kendinin saf bilgisinde kendi başına varolan mutlak bireyselliği
görür ki bu Mutlak Tin şeklindeki karşılıklı onanmadır.
Çeviren: Umut Yener Kara
Monokl
Hegel Özel Sayısı
(s. 212-231)
Monokl
Hegel Özel Sayısı
(s. 212-231)
---
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder