Planlarla, plansız gelişen kent
Saliha Aydemir
Trabzon eski çağlardan beri Avrupa ile Asya arasındaki, Doğu
Anadolu'yu İran'a bağlayan ticaret yolunun doğu kapısı görevini üstlenmiş bir
liman kentidir.
…kent bir ticaret ve hizmet merkezi olarak gelişmiştir.
Trabzon'da planlama çalışmaları 1937'de başlamış,
1937 öncesinde kentte J.H. Lambert'in yaptığı saptamaya
göre, ulaşımın kesiştiği hiçbir meydan ve kentin belkemiğini oluşturacak hiçbir
cadde yoktur, ticaret ve kamu hizmetleri kent ekonomisini engelleyecek ölçüde
dağınıktır,
1938 Planı'nın (Lambert Planı) ana ilkeleri, kentin iş ve
hizmet birimlerini dağınıklıktan kurtarmak, mevcut kentin batısında, ondan ayrı
yeni yerleşim üniteleri oluşturmak, mevcut kenti sağlıklı bir yaşantıya
kavuşturmak, donatıları (kültür merkezi, yeşil) iyileştirmek, ulaşım ağını
çağın gereksinimlerine uygun düzenlemek olarak sayılabilir.
Plan dönemi sonuna yaklaşıldığında (1970) kent hedef
nüfusuna (75000) erişmiş, plan ana kararlarının hemen hepsi, özellikle ulaşım
sistemi, kent hizmeti ve ekonomisi ile ilgili olanlar gerçekleşmiştir.
İki plan döneminde de iskân alanlarındaki uygulamalar
sağlıklı konforlu yaşam koşullarına ters bir gelişme göstermiş, güneşsiz,
rutubetli, mahremiyetten yoksun, yan ve arka bahçeleri aydınlık boyutlarına
inmiş bir doku ortaya çıkmıştır. Çeşitli araştırmalar halkın büyük bir
güneş-açıklık-yeşil özlemi içinde olduğunu, çeşitli boyutlarda fiziksel ve
psikolojik yakınmaları bulunduğunu göstermektedir.
Planlar, uygulamalar ve sonuçların bu kısa
saptama-irdelemesi göstermektedir ki, Trabzon da, ülkenin her kademesindeki
"planlamaya karşı" tutumdan nasibini alan, planlara karşın plansız
gelişen bir kenttir.
…
Aydemir, Saliha (1989), “Planlarla Plansız Gelien Kent:
1937’den Günümüze Trabzon”, Mimarlık Dergisi, sayı: 2, s.50-52
…
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder