Mardin Geleneksel Konutlarında Değişim
Nurhilal Şimşek
Mardin geleneksel mimarisi, Türkiye sınırları içerisinde,
türüne az rastlanır örnekler sergilemektedir.
Güncel halinde, kentte konut ekleyecek bir parsel
bulunmadığı gibi, bir konutun yıkılması da söz konusu değildir. Girift yapının
içerisinden bir konutun çıkartılması, o konuta dayalı komşu konutlar ve ona
yaslı üst kottaki yapılar etkilenecektir. Şu halde yüzyıl öncesinden tasarımı
son noktasına ulaşmış olan bu kent, güncel kullanımda ancak konut içerisindeki
değişimlere müsaade etmektedir.
Mardin’e ait, bilinen ilk yazılı bilgi milattan sonra IV.
yüzyıldandır. Bizans’ın putperest tarihçisi Ammianus Marcellinus’un Amid
(Diyarbakır) ve Nisibis (Nusaybin)’i birbirine bağlayan yolun Maride (Mardin)
ve Lorne kaleleri arasından geçtiğini belirten notu, şehirden söz eden ilk
ifadedir.
Anadolu’daki ilk Türkmen hanedanlıklarından bir olan
Artuklulara yüzyıllarca başkentlik yapmıştır
Artukoğulları’nın kente kazandırdığı güçlü kimlik,
Anadolu’ya doğudan getirilen değerler için anlamlı bir uygulama ortamı
sağlamış, bu durum kesintisiz varlığını sürdürmüştür. Gereksinim duydukça
evlerin avlu çevresine katlar eklenerek yükseltilmesi, bir anlamda kentin dikine
gelişmesini sağlayarak, yaratılan ortamın sürekliliğinin temel nedenlerinden
biri olmuştur.
Mardin’de Artukoğulları’ndan sonra yapısal faaliyette
bulunan diğer Türk devletleri Akkoyunlular ve Osmanlılardır.
Mardin’de hiçbir evin penceresi ötekinin penceresiyle yüz
yüze gelmemektedir
Yapıların genelinde bir veya birden fazla kuyu
bulunmaktadır. Bu kuyular yağmur suların biriktirilmesinde depo görevi
görmektedirler
…kapalı olarak, yaşama birimleri, mutfak, işlik, kiler, ahır
örnek verilebilirken; yarı açıkta revak ve eyvan yer almaktadır. Açık mekanlar
ise, hemen hemen her evde rastlanılan teras, avlu ve damdan oluşmaktadır.
Avlu, bu yörede her evin bel kemiği veyahut omurgası gibi
bir niteliğe sahiptir.
…giriş katları ile sokak arasında kalın, masif ve yüksek taş
duvarlar vardır.
Yaşama birimi olan odalar, gündüzleri ve geceleri farklı
işlevlere mahal vermektedir.
Küçük olanlara taka denir ve mumluk görevi görür. Büyük
boyutlu olanlara ise, beyt’ıl ıfreşet denir
Güneye, ovaya bakan ve “manzara” denilen başoda ev sahibinin
varsıllığını ifşa eder.
Bu odaların arkasında bazen “işlik” (ıpğeyri) denen, daha
çok kiler gibi kullanılan odalar olur. Misafirlere çay-kahve yapılan ve genelde
başodaya kapısı olan kahve ocağı (kahvecaği) ise Mardin evine özgü bir mekandır
Mardin evlerindeki en büyük boyutlu ve artık neredeyse
dönüşüm denilebilecek değişim, evlerin bölümlenmesidir.
…
Şimşek, Nurhilal (2014), Mardin Geleneksel Konutlarında
Değişim, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt:13, Sayı:49, s. 411-425
…
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder