Tarihi Kent Dokusu ve Mimari Mekânların Geleceğe Taşınmasında Bir Yöntem
Önerisi Sivas Örneği
Birlik
(2006) doktora çalışmasında kimlik, görsel kimlik ve tarihi çevre kavramlarını
araştırarak Trabzon kenti örneğinde sit alanlarında sivil mimari yapıların cephe
tipolojileri incelenmiştir.
Çöl
(1998)’ün isimli çalışmasında kent kimliği kavramı araştırılmıştır.
Demir
(2006) tarafından hazırlan çalışmada kentlerin kimlik probleminin sosyal,
mimari, siyasi ve kültürel boyutlarını araştırmıştır
Deniz
(2004)’in “Konya'da Farklı Üç Kentsel Mekânda Kent Kimliği Üzerine Bir
Araştırma” isimli araştırmada kent kimliğini ve şehirlerin kimliklerinin
değişimi Konya örneklemi üzerinden incelemiştir.
Deniz
(2021) “Kentsel bellek bağlamında Tarsus Tarihi Ticaret Merkezi'nin
değerlendirilmesi” isimli çalışmasında / belleğin korunarak geleceğe
aktarılması için öneriler geliştirmiştir.
Mutlu
(2020) “Yeniden yapılanma sürecinde kentsel bellek mekânlarının korunması”
isimli çalışmasında birey veya grup ile mekân arasında kurulan anlamlı
bağların, kimlikli şehirlerin oluşumu için potansiyel bir güç taşıdığını ifade
etmiştir.
Mekânın sözlük anlamı "yer, bulunulan yer" olarak
tanımlanırken, kentsel kelimesi ise sözlükte "kentle ilgili, şehirle
ilgili" şeklinde yer alır
Kentlinin kullanamadığı ve içine giremediği bir mekân
kentsel mekân olarak değerlendirilemez.
Kamusal alan, 1962 yılında yayınlanan Jürgen Habermas'ın
Kamusallığın Yapısal Dönüşümü kitabında ön plana çıkmıştır.
Kültür ve tarih kentin kimliğini belirleyen en önemli
faktörlerdir.
Bir kenti başka bir kentten ayıran özellik tarihi yapıları,
kent tasarımıdır
Toplumların kendilerini yaşadıkları kente ait
hissedebilmeleri için kent kimliğinin korunması gerekmektedir. Bu açıdan
kentsel kimliğin korunabilmesi, kent içinde yer alan tarihsel dokuların
gündelik yaşama entegre edilerek korunmaları ile mümkündür
Sivas kenti Anadolu coğrafyasının ortasında, İç
Anadolu Bölgesi’nin Yukarı Kızılırmak bölümünde yer almaktadır
Deniz seviyesinden ortalama 1000-1500 m yükseklikte
Sivas isminin kaynağı
‘Sebaste’ Sebasteia eski Yunancada (Augustus Şehri) ismi, bu
ismin Pontus kralı Polemon’un hanımı Pitodoris tarafından verildiği
düşünülmektedir. Sebaste isminin tarihi süreçte “Sivas”a dönüştüğü bir başka
rivayettir. Başka bir görüş de, bugün “Sivas” olarak kullanılan ismin
“Sipas”tan geldiğidir. Bir başka rivayet de “üç göze” anlamına gelen “Sipas”tan
kaynaklandığı ve zamanla “Sivas”a dönüştüğü yönündedir.
Sivas’ta geçmişte; Hititler, Frigyalılar, Lidyalılar,
Romalılar ve Bizanslılar hâkimiyet sürmüştür. Türklerin hâkimiyeti ise
Alparslan'ın Anadolu'yu fethiyle birlikte başlamıştır.
Türklerin Sivas’ta inşa ettiği bilinen ilk yapı 1197 tarihli
Sivas Ulucamisi’dir.
Sivas kent gelişimi ve tarihi süreç içerisinde yapılan
uygulama imar planları değerlendirildiğinde 1915 Badrik planlarından başlayarak
korunması gereken eserlere özel önem verildiği görülmektedir. Özellikle 70’li
yıllardan itibaren artan tarihi dokuların ve mimari mekanların korunmasına
yönelik 23.07.1983 tarihinde yürürlüğe konulan 2863 sayılı Kültür ve Tabiat
Varlıklarını Koruma Kanunu ile Türkiye’de koruma bilinci daha da artmıştır.
Kanun ve ilgili mevzuatların Sivas özelinde planlara yansıması 2000’li yıllarda
gerçekleşmeye başlamıştır. Sivas merkezde yer alan çok sayıda sivil mimari
örnekleri 90’lı yıllarda tescil edilememiştir. 2005 yılında Bakanlar Kurulu
yazısına istinaden koruma kurulunun çalışmalarına başlaması Sivas için yeni bir
dönem oluşturmaktadır. Belediyesince yaptırılan 2012 yılı Revizyon İmar
Planında taşınmaz kültür varlıklarının bulunduğu imar adalarında ve çevresinde
konut ve ticaret fonksiyonlarının yerine yeşil alan ve sosyal donatı
fonksiyonlarının getirildiği görülmektedir. Ancak 2017 Kısmi Revizyon İmar Planı
ile birlikte kamu yükü getiren bu alanların birçoğu yeniden eski haline
getirilmiştir. Söz konusu değişikliklerin bazıları plana itirazlar neticesinde
kısmen tekrar yeşil alan ve sosyal donatı fonksiyonlarına kavuşmuştur. 2020’li
yıllarda ise Sivas Belediyesi paydaş kurumlarla ortak hareket ederek Güdük
Minare ve çevresi, Taşhan çevresi ve birçok tescilli camii çevresi gibi
tescilli yapıların bitişindeki ve komşuluğundaki ada ve veya parsellerin plan
değişikliğine giderek kamulaştırma çalışmalarını sürdürmektedir. / s 145-146
…
Türk, Haydar (2022), Tarihi Kent Dokusu ve Mimari
Mekânların Geleceğe Taşınmasında Bir Yöntem Önerisi Sivas Örneği, Doktora
Tezi, Konya Teknik Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
…
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder