Uğur Tanyeli - Hakkı Sedad Eldem
Hüsrev Paşa / dört çocuğu seçip, kendi parasıyla eğitim
görmek üzere Paris’e yolladı.
İbrahim Ethem 1839’a dek bu kentte kalarak maden
mühendisliği öğrenimi yapacak ve Türkiye’ye dönüşü sonrasında çeşitli yüksek
devlet görevlerinde bulunup 1877-78’de sadrazamlığa kadar yükselecekti.
Sedad Hakkı Eldem / bu Rum asıllı çocuğun soyundan
gelmektedir.
“Aman efendim! Bu ne çok yazı. Mimar konuşmaz çizer”.
…ana düşünceleri oldukça yalındır: Türkiye’ye özgü bir m im
arlık yaratılmalıdır / Türkiye’ye özgü yeni m im arlık Türk ulusal geleneği ile
ilişkilendirilmelidir; çağdaş teknoloji yadsınmamak, tam aksine,
kullanılmalıdır. / s. 18
(eserleri) Geçmişin kavranıp aydınlatılmasından çok, yazarı
olan mimarın ürünlerinin gerekçelerinin, meşruiyet nedenlerinin aydınlatılması
için yararlıdırlar.
Eldem, ulus-devlet olarak yeniden kurulan bir ülkede
kültürel açıdan yaşamsal olan bir sorunsala eğilir: Ulus-devletin ulusal
geleneklerde tem ellenen bir kültürel arka planı olmalıdır. / s. 20
O, tanımı gereği olarak yerel nitelikte olan bir vernaküler
konut mimarisi çoğulluğundan ulusal geçerliliği olan bir “Türk Evi” evrensel
kategorisi icat eder.
…özellikle yönetici üst sınıfların İstanbul’da odaklanan
konut geleneğini eksen alan bir çerçevede historiyografik açıdan strüktüre
eder. Geç 18. ve erken 19. yüzyılda varılmış bir mimari sonucu, Türk Evi
kategorisinin temel nitelikleri olarak tanımlar. / s. 21
…samimi olduğu hiçbir akademik meslektaşı yoktur.
Eldem m im arlığının en temel özelliğinin karşıtlar
arasındaki çatışma olduğu öne sürülebilir.
Son 120 Sene İçinde Türk Mimarisinde Millilik ve
Rejyonalizm Araştırmaları
Sedad Hakkı Eldem / s. 189 vd.
Modern mimarinin çeşitli sözde fonksiyonel özelliklerinden
başka başlıca hususiyeti Türk mimarisinden ve civarından uzak durması olmuştur.
…iki taraflı asi idim. İlk olarak kubbeli-kemerli Neo-Türk’e
İkincisi de enternasyonel kübiğe şiddetle karşı idim. Aynı şiddette de Türk
evine aşık ve hayrandım.
…mimarimizin ve şehirciliğimizin doğru rayına girebilmesi
için mutlaka mevcut kıymetlerimizden istifadeyi ön plana çıkarmasını
bilmeliyiz. Böylece herhangi bir yabancı akıntıya kendimizi kaptırmaktan
kurtarmış oluruz. Yerli mimarimizden öğrenelim derken, kesinlikle şekil ve
dekor taklitçiliğinden sakınmalıyız. / s. 193
Sedad Hakkı Eldem 1908 yılında İstanbul’da doğmuş…
Mimari tahsili Cağaloğlunda Sanayi-i Nefise mektebinde
başladı, Fındıklı’da Güzel Sanatlar Akademisi’ni birincilikle bitirdi ve üç
senelik bir “ikmal-i tahsil” bursu kazandı. Bu süreyi Fransa, İngiltere ve
Almanya’da geçirdi ve Jansen’in yanında şehircilik ihtisası yaptı.
…hocalık mesleğini ciddiye almış ve şakaya müsade
etmemiştir.
…
Tanyeli, Uğur (2001), Hakkı Sedad Eldem, Boyut
Yayınları, İstanbul
…
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder