Taşlıcalı Yahyâ Bey ve Dukakin-Zâde Ahmed
Bey Dîvanlarında Musikî Âletleri
M. Nejat Sefercioğlu
Taşlıcalı Yahyâ Bey ve
Dukakin-Zâde Divanlarında Yer Alan Musikî Âletleri
Berbat, “Lavta adı da verilen, telli bir musikî aletidir.”
Berbat-ı
bezm-i gazâyam ki anılsa a’dâ
Sînede
cûşa gelür depreşür erlik damarı
Hayvan boynuzundan yapılan ve
nefesli çalgılar grubunda yer alan korno, kornet ve trompetin
de ilham kaynağı olan boynuz,
Yasağ
oldı şehirde çeng ü nâya
Meger
şimden gerü boynuz çalasın
çeng, “Kanuna benzeyen ve dik tutularak çalınan bu saz,
şekil bakımından Batı musikîsi sazlarından harpa banzer.
Çeng ile insan arasında
kurulan ilginin temelinde ses ve şekil benzerliği yer alır.
Çözüp saçını ey meh-i nâ-mihribân çeng
Bezmünde kıldı mutrib elinden figân
çeng
Çegâne “bir çeşit çalpara,
çengi tefçiği”dir.
Oyuncuların kullandığı zilli bir tartım çalgısı olan çegâne,
şekil olarak harpa benzer ve çengiler oynarken çalınır.
Def, “Çok eski devirlerden
beri tanınan ve genelde ritm için kullanılan bir çalgıdır.”
Def oldı kâse-i Mecnûn gibi iki pâre
Sifâl-i seg gibi câmun dürüldi devrânı
Kamânçe (kemençe), dut, kiraz
ya da ardıç ağacından yapılan, üç telli, diz üzerine konularak çalınan küçük
bir yaylı çalgıdır.
Ne zulm idi ki def itdi pâdişâh-ı cihân
Kemânçe mutrib elinden iderdi efgânı
Kopuz, akınlar yoluyla gelen ve akıncılar arasında çok
tutulan, sert bir mızrapla ya da parmak ve yayla çalınan, sapında perde
bulunmayan, yayla çalınanlarına “Kıl kopuz”, mızrapla çalınanlarına “Kopça
kopuz” adları verilen telli bir mûsikî aletidir.
Kös ya da kûs, “eski
savaşlarda, alaylarda deve veya araba üstünde taşınarak çalınan büyük
davul”dur.
Nakkâre, üzerine deri
geçirilmiş birbirine bağlı iki bakır kâseden oluşan, yere oturarak veya bele
bağlanarak ya da göğse dayalı olarak, çalınan, diğer adı kudüm olan vurmalı bir
mûsikî aletidir.
Nefîr “Arapça ‘toplukluk’
anlamındaki bu kelime hemen bütün sözlüklerde ‘boynuzdan yapılmış basit bir
mûsikî âleti’ olarak tanımlanır
Ney, divan şâirlerinin en
fazla ilgi gösterdiği ve benzetmelere en çok konu ettiği nefesli musikî
aletlerinden birisidir.
Rebâb (Rebap)
…bir grup telli mûsikî âletinin genel adı olan rebâb, hem
ayaklı kemâne hem de lavta türünden tamamen veya yarı yarıya deri göğüslü
çalgıların ismi olarak kullanılmıştır...
Saz kelimesi, bütün musikî
adlarını da ifade eden bir isimdir.
Tabl (Davul) “Davul” ve anatomide “kulakta sesi aksettiren
zar” anlamlarına gelen tabl vurmalı musikî aletlerindendir.
Tambûr, “Türk müziğinde
yaygın olarak kulanılan ve yalnız Türklerde görülen telli bir sazdır. “Tanburun
kökeni ve hangi tarihte ortaya çıktığı bilinmemektedir. Sümerce ‘pantur’dan
geldiği hakkında bilgiler vardır.”
“Ut ya da ud, telli bir musiki aletidir. Kelimenin aslı aslı
Arapça’da sarısabır veya ödağacı anlamındaki el-oud’dan gelir…
…
Sefercioğlu, M. Nejat (2016), Taşlıcalı Yahyâ Bey ve
Dukakin-Zâde Ahmed Bey Dîvanlarında Musikî Âletleri, Uluslararası Beşeri Bilimler
ve Eğitim Dergisi, Cilt: 2, Sayı: 2, s. 158-186
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder