Ignacz Kunos’un Derleyip Yayımladığı
Masallarda Yer Alan Grotesk Ögeler
Türk halk edebiyatı
çalışmalarının öncülerinden sayılan Macar asıllı Türkolog Ignacz Kunos’un
derleyip yayımladığı 26 masal / 24 masalda ise farklı dağılım göstermekle birlikte
çeşitli grotesk ögeler belirlenmiştir.
Le Guin / düşsel anlatılar
gibi masalların da kolektif bir bilincin ürünü olduklarına, simgesel bir dilden
yararlandıklarına, arketipsel göndermeler içerdiğine şu tümcelerle açıklık
getirir:
“Büyük fantaziler, mitler ve
masallar gerçekten de rüyalara benzer; bilinçdışından bilince seslenirler,
bilinçdışının diliyle, simgeler ve arketiplerle. Kelimeleri kullansalar da,
müzik gibi işlev görürler; sözel akıl yürütmeyi devre dışı bırakıp doğruca
söylenemeyecek kadar derinde yatan düşüncelere giderler.”
İtalyanca mağara anlamındaki
“grottesco” “la grottesca” sözcüklerine dayanan Grotesk kavramının “gotik” ve
“fantastik” gibi yazınsal biçimlerle birlikte kullanıldığı görülmektedir.
Grotesk yazma biçiminde gerçek yaşam dezenformasyona uğratılır, insan ve bitki,
hayvan gibi canlılar karikatürize edilerek yeni gerçeğimsi (verisimilitude) bir
form oluşturulur
korku da insan yaşamının bir
parçasıdır.
özellikle yazınsal ürünler
yarattıkları dolaylı deneyimler aracılığıyla bireyin insan doğasını daha
yakından izlemesine ve anlamasına hizmet edebilir. Grotesk ögelere sahip
masallar da çocuğun kendi iç dünyasını anlaması, ürkülerinin ya da korkularının
kaynağını bulup bunlarla mücadele etmesi için işlevsel rol üstlenebilir.
Ignacz Kunos 22 Eylül 1860’ta
Macaristan’ın Hajdú bölgesinin Sámson (Hajdúsámson) köyünde bir Yahudi ailenin
çocuğu olarak dünyaya gelmiş, 12 Ocak 1945’te Budapeşte’de yaşamını
yitirmiştir.
(Masallardan örnek ifadeler)
Kız
susuzluktan yandığı için, gözünün birini çıkarıp verir, suyu içer. Biraz
giderler. Susuzluğu geçmediğinden bir bardak daha ister. Kadın yine, “Öbür
gözünü çıkarırsan veririm,” deyince, kız öbür gözünü de çıkarıp verir, suyu
içer.
Seni
gidi edepsiz herif, ben bir kere aldandım. Beni yine kuyuda bırakacaksın, değil
mi?” diyerek belinden bıçağını çeker, herifin başını kesip atar. Tekrar kuyunun
kapağını örter, şehre geri döner.
En yoğun grotesk ögenin
şiddet eyleminde olduğu görülmüş
Mezarlık, mağara, vahşi doğa
ve orman gibi kaygı yaratabilecek mekânlar yalnızca 8 masalda belirlenmiş
…
Şen, Erhan (2020), Ignacz Kunos’un Derleyip Yayımladığı Masallarda Yer
Alan Grotesk Ögeler, Uluslararası Çocuk Edebiyatı ve Eğitim
Araştırmaları Dergisi, Cilt: 4, Sayı: 1, s. 31-44
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder