Mimarlık dergisi – 1971-01 (87) Mekân ve Eğitim Sorunları ve Bir Mekân
Antropolojisine Doğru
Bozkurt Güvenç'in bu makalesi, yazarın bir mimar olarak
kendi mesleki uzay algısıyla, müşterilerin sosyal beklentileri (örneğin, dışa
dönük bir "vitrin salonu" istemesi) arasındaki anlaşmazlığı temel
alarak, mekânın kültürel boyutunu merkeze koyuyor.
Metin, mekânın işlevsel, estetik veya maddesel olmanın
ötesinde, bireysel ihtiyaçların ve toplumsal çözümlerin bileşkesi olarak eğitim
süreciyle şekillenen bir algı olduğunu savunur.
İnsanların çevreyi yalnızca görme ile değil; aynı zamanda
işitsel, dokunsal ve termal duyularla algıladığı ve bu duyuların kültürel
olarak filtrelendiği örneklendirilir.
Yazar, Batı'nın dikdörtgen (Kartezyen) mekân gramerini
evrensel olmadığını gösterirken, yakın, bireysel, toplumsal ve kamusal olmak
üzere dört ana insani mekân türünü tanımlayarak sınırlarını ve görgü
kurallarıyla ilişkilerini açıklar. Sonuç olarak makale, mimarlığın teknik
standartların ötesine geçerek, insan davranışlarını düzenleyen bu karmaşık mekân
antropolojisini dikkate alması gerektiğini vurgular.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder