Thomas Whately, Michael Symes - Modern Bahçecilik Üzerine
Gözlemler - Notlar
Observations on Modern Gardening, The Boydell Press, Suffolk,
2016
Kitap Thomas Whately'nin 1770 tarihli etkili eseri Modern
Bahçecilik Üzerine Gözlemler adlı kitabının kapsamlı bir akademik analizini
içeriyor.
Giriş
Thomas Whately (1726/28-1772) bir politikacı olarak
hatırlanır, ancak bahçe tarihçileri onu öncelikle Modern Bahçecilik Üzerine
Gözlemler adlı eseriyle tanır.
1764-5 yıllarında George Grenville'in yönetiminde Hazine
Bakanı olarak görev yapmış ve George III'ün hükümetine katılmıştır.
Whately'nin ideal bahçeleri: esas olarak Fransa ile
ilişkilendirilen geometrinin kısıtlamaları olmadan doğayı yaratma ve takip etme
özgürlüğü…
Kitap 1770'te yayımlanmış ve anında başarı kazanmıştır (aynı
yıl ikinci, ertesi yıl üçüncü baskısı çıkmıştır). 1771'de Fransızca ve
Almanca'ya çevrilerek Avrupa'da yaygınlaşmıştır. Whately'nin adı hiçbir baskıda
yazar olarak yer almamıştır. Whately resim kullanmaktan kaçınmış olsa da,
1801'deki altıncı baskı resimli olarak yayımlanmıştır.
Tasarımcının görevi, doğanın manzaraları ve malzemeleri
arasından seçim yapmak ve bunları en iyi şekilde birleştirmektir. Whately,
doğanın malzemelerini dörde ayırır: toprak, ahşap, su ve kayalar; sanattan ise
binalar eklenir.
Doğa manzaralarının hayal gücümüzü ve duyarlılığımızı
etkileme gücü vardır.
Modern Bahçecilik Üzerine Gözlemler / Thomas Whately
Whately, bahçecilik sanatının İngiltere'de mükemmelliğe
ulaştığını, bir "hayal gücü ürünü" ve "zevk konusu"
olduğunu belirtir.
Doğa, manzaraların kompozisyonunda dört malzeme kullanır: zemin,
odun, su ve kayalar; sanat ise "binalar" ekler.
Zemin üç şekle sahiptir: dışbükey (şişmek), içbükey (oyuk)
veya düz (seviye).
Dışbükey ve içbükey biçimler, düzlemden daha kabul
edilebilirdir. Mükemmel derecede düzenli biçimlerden (örneğin yarım daire)
kaçınılmalıdır.
Parçaların bütünle uyumu esastır. Genel eğilime uymayan
herhangi bir parça gereksiz bir fazlalıktır.
Tüm kuralların ötesine geçen olağanüstü büyük etkiler ve
tekillikler, en azından şaşkınlığa neden olur ve şaşkınlık da hayretle
ilişkilidir.
Su, bir manzaradaki en ilginç nesnedir ve her türlü
karaktere bürünebilir (melankoli, dinginlik, neşe, dehşet).
Akan suyun karakteristiği ilerlemek (uzunluğa uzanır);
durgun suyunki devreseldir (uzaya yayılır).
Köprüler nehirler için karakteristiktir, ancak göllerle
uyuşmaz.
Doğanın büyük savurganlıklarını taklit etme hırsı boşunadır.
Büyük bir şelaleden ziyade, art arda gelen birkaç küçük şelale daha iyidir.
Yapı, bir karakter olarak ifade edici olabilir; örneğin bir
tapınak asalet, bir kulübe ise kırsal sadelik hissi verir.
Harabeler duygulara ve hayal gücüne hitap ederler, ibadet,
yalnızlık ve ıssızlık fikirlerini akla getirirler.
Bahçecilik, doğa manzaralarını keyifli kılmaya katkıda
bulunan her şeyin konuları arasındadır.
…
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder