Mimarlık dergisi - 1984-09 (207) Piaget'ye göre Çocukta Mekan Kavramının
Gelişimi
Füsun Akarsu
Makale Jean Piaget'nin çocuklarda mekan kavramının
gelişimine dair kuramını ve bilişsel mekanizmalarını özetliyor.
Metin, zihinsel gelişimin duyusal-devinimsel dönemden formel
işlemlere kadar uzanan dört aşamasını tanımlayarak, bilginin edinilmesinde
deneyim ve eylemin önemini vurgular.
Piaget'nin yaklaşımına göre, zihinsel kavramlar çocuğun
çevreyle aktif etkileşiminden doğar ve zamanla içselleştirilmiş soyut düşünmeye
dönüşür. Mekan kavramının gelişiminde, algısal mekan ile işlemsel (operatif)
zihinsel mekan arasında bir ayrım yapılmaktadır.
Piaget ve arkadaşlarının araştırmaları, çocukta uzamsal
ilişkilerin topolojik kavramlarla başladığını, bunu paralel olarak projektif ve
Öklid (Euclid) mekanlarının takip ettiğini göstermiştir. Bu ilerleme sırası,
kavramların matematik tarihinde keşfedilme sırasının aksine, mantıksal bir
gelişim yolu izlemektedir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder