1 Kasım 2022 Salı

İnşaat Sektöründe Tedarik Yönetimi ve Tedarikçi Seçim Yaklaşımları

İnşaat Sektöründe Tedarik Yönetimi ve Tedarikçi Seçim Yaklaşımları

İnşaat projeleri emek yoğun etkinlikler olması itibari ile tedarik faaliyetlerine sıkça rastlanmaktadır.

Tedarik yönetimini / planlama, yürütme, izleme ve kapanış şeklinde dört aşamaya bölerek sistemi oturtmaya çalışmaktadır.

 

Bu çalışmada / İlk etapta inşaat projesinin diğer sektörlerden farkları ve inşaat sektörüne özgü proje yönetimi alt başlıkları ifade edilmeye çalışılmıştır. İkinci kısma geçildiğinde ise proje yönetimi alt başlıklarından olan tedarik yönetimi inşaat sektörüne has anlatımlarla altı doldurulmaya çalışılmıştır. Üçüncü kısımda ise tedarik yönetimi süreçleri anlatımı paralelinde karşılaşılan verilerin değerlendirilmesi ve bir sonraki sürece kaynaklık edebilecek bir yapı haline getirilmeye çalışılmıştır. / s. 2

 

Proje Yönetimi

İnşaat projelerine bakıldığında manzara, maliyet, yerel yönetimler, parsel/ada vb. birçok yerel veya yerel olmayan değişkenler girdiği için yerine özgü problem çözüm yollarına gidilmektedir.

 

Diğer sektörlerde standartlaşma seri üretime geçilebilmesi beraberinde örgütlenmeyi getirerek kontrolü ve kalitenin kontrol altına tutulmasına yardımcı olmaktadır. Bu örgütlenme inşaat sektöründe yapılamadığı için kalite, maliyet, zaman vb. kısıt performansında dalgalanmalara neden olmaktadır. / s. 7

 

Proje / on alt başlıkta incelenerek kompleks yapısı ayrıştırılır. Böylelikle projeler daha kolay idare edilmeye çalışılmaktadır.

 

Proje Yönetimi Bilgi Alanları

1. Entegrasyon Yönetimi

Entegrasyon yönetimi sayesinde projenin ihtiyaçları olan tüm faktörlerin uygun süreç içinde projeye dahil edilebilmesini sağlamaktadır

 

2. Kapsam Yönetimi

Projelerin hedeflerinin kendine özgü olması itibariyle kalite, zaman vb. birçok parametrenin kapsama uygun ifade edilmesi gerekmektedir

 

3. Zaman Yönetimi

Projenin gerçekleşmesi için ihtiyaç duyulacak tüm aktivitelerin tanımları yapılmalıdır. Tanımlaması sonrası bu aktivitelerin öncelik sıralarına göre sıralaması yapılarak gerçekleşme sürelerini göz önünde bulundurarak dokümante edilmesi gerekmektedir.

Zaman yönetimi projede ihtiyaç duyulan ürünleri, hizmetleri, nakit akışı gibi birçok proje etmenin doğru zamanda bir araya gelmesini sağlayarak proje mekanizmasının makine çarklarına benzer şekilde hareket etmesine yardımcı olmaktadır / s. 10

 

4. Maliyet Yönetimi

Nakit akışı ve hizmet akışı arasında sağlıklı bir denge olmadığı taktirde firma zarar görmeye başlayacaktır

 

5. Kalite Yönetimi

Projede yer alan hizmet ve ürünlerin şartnameler, prosedür ve sözleşmeler gibi dokümanlarda beklentiye paralel performans analizlerini sürekli inceleyerek proje hedeflerine ulaşılmasına yardımcı olmaktadır.

 

6. İnsan Kaynakları Yönetimi

…projeye dâhil olan bireylerin doğru idare edilmesi, doğru ekiple çalışmaları ve doğru sorumluğun verilmesi gerekmektedir.

 

7. İletişim Yönetimi

…bilgi akışını doğru bir şekilde yöneterek projedeki verimliliğin artmasında büyük etkenlerden biri olmaktadır.

 

8. Risk Yönetimi

Risklerin belirlenmesi ve çözüm yollarının aranması daha risk doğmadan çoğu zaman önüne geçilebilmektedir

 

9. Tedarik Yönetimi

Hizmet veya ürünlerin projeye zarar vermeden dâhil olması için ciddi bir yönetim beceresi gerekmektedir.

Projelerin özgünlük durumları tedarik yönetimi yol haritasının da her seferinde yeniden ve proje özel olarak hazırlanmasını mecbur kılmaktadır

Sürekli değişen tedarikçiler projeler için risk teşkil ettiği gibi tedarikçi ve proje arasında oluşturulması zor olan aidiyet duygusuna da zarar vermektedir.

 

10. Paydaş Yönetimi

 

İnşaat Sektöründe Tedarik Yönetimi

…seri üretim yapan sektörlerde çalışan kurum ve kuruluşlarda üretilecek olan standartlaştırılmış modüllerin tedariki ve projeye entegresi sırasında daha az problemlerle karşılaşılmaktadır. Süreklilik sağlanmış olan modüllerin tedarikinde daha fazla verimlilik sağlandığı gibi niteliği hakkında da yüksek performans elde edilebilmektedir

Hizmet tedarikinin inşaat alanlarında ihtiyaç duyulması beraberinde birçok sorunu ortaya çıkarmaktadır.

 

Tedarikçilerin dahil olma süreçlerini kısaltmak için bilgi akışını sürekli hale getirmek ihtiyaç haline gelmektedir.

 

Tedarikçi

Projenin ihtiyaçlarını karşılamasına karşılık tedarikçiye gerekli ödemeler yapılarak alıcı - tedarikçi arasındaki etkileşim sonlanmış olmaktadır.

Projeler için hizmet etkileşimi önemi yadsınamayacak kadar fazladır.

 

İnşaat Projelerinde Tedarikçi Seçim Davranışları ve Şirket Politikalarına Uygunluklarının Analizi Üzerine Alan Çalışması / s. 65 vd.

Analitik Hiyerarşi Prosesi (AHP) karar vermede en sık başvurulan yöntemlerin başında gelmektedir.

 

Sonuçlar ve Öneriler

Yapılan çalışmaya bakıldığında üç farklı projedeki şirket politikasının farklı olduğu görülmektedir.

1. Küçük Ölçekli Proje: Kalite, Esneklik/Tasarım ve Teslimat/Süresi

2. Orta Ölçekli Proje: Kalite, Fiyat ve Teslimat/Süresi

3. Büyük Ölçekli Proje: Kalite, Teslimat/Süresi ve Fiyat

Tarık Yurdal (2022), İnşaat Sektöründe Tedarik Yönetimi ve Tedarikçi Seçim Yaklaşımları, Yüksek Lisans Tezi, Kocaeli Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder