2 Ağustos 2024 Cuma

Verilen İsimlerin Oluşturduğu Gösterimler

 

Verilen İsimlerin Oluşturduğu Gösterimler

(Impressions Created by Given Names)

Albert Mehrabian

Names A Journal of Onomastics, 45(1): (s. 19-33), 1997

 

İsim Çağrışım Profili (NCP), ismin arzu edilirliğini isimlerin ima ettiği altı faktörle karakterize eder: Başarı, Ahlak, Popülerlik, Sıcaklık, Neşe ve Eril-Dişil.

 

…insanlar, sosyal ve iş durumlarında fiziksel görünümün önemini sezgisel olarak kavramış olsalar da, bu tür durumlarda isimlerin önemli katkıları konusunda çok daha az farkındalık olmuştur.

 

…az arzu edilen isimlere sahip bireylerin çeşitli sosyal durumlarda olumsuz muamele görme olasılığının daha yüksek olduğunu gösterme eğilimindedir.

…çok arzu edilen isimlere sahip kişilerin daha popüler olma eğiliminde olduğunu buldu.

Bir üniversite kampüsünde en sık geçen 100 erkek isminden, John, Davut, James, Ve Michael Değerlendirme, Etkinlik ve Potansiyel konusunda daha yüksek puanlardan bazılarına sahip olduğu bulundu…

 

…takma adların daha düşük düzeyde başarı ve ahlak anlamına geldiğini, ancak daha yüksek düzeyde popülerlik ve neşe anlamına geldiğini gösterdi.

 

…takma adların, bireyin vurgulamaya çalıştığı sosyal ve iş durumlarında (örneğin satış, halkla ilişkiler) daha uygun ve yararlı olabileceğini göstermektedir. …yaklaşılabilir özelliklerin (popülerlik, neşelilik) daha düşük düzeylerde iletişim kurma pahasına sosyal statü (başarı, ahlak). Bunun tersine, profesyoneller ya da iş dünyası liderlerinde olduğu gibi, kişi maddi ve sosyal statüye dair bir imaj yansıtmaya çalıştığında verilen isimler daha uygun olabilir.

 

…erkekler için (ama kadınlar için değil), daha uzun isimler daha büyük bir sosyal statüyü (ahlak, başarı) ifade ederken, daha kısa isimler daha yaklaşılabilir özellikleri (popülerlik, neşe) ifade ediyordu.

 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder