Verilen İsimlerin Oluşturduğu Gösterimler
(Impressions Created by Given Names)
Albert Mehrabian
Names A Journal of Onomastics, 45(1): (s. 19-33), 1997
İsim Çağrışım Profili (NCP), ismin arzu edilirliğini
isimlerin ima ettiği altı faktörle karakterize eder: Başarı, Ahlak, Popülerlik,
Sıcaklık, Neşe ve Eril-Dişil.
…insanlar, sosyal ve iş durumlarında fiziksel görünümün
önemini sezgisel olarak kavramış olsalar da, bu tür durumlarda isimlerin önemli
katkıları konusunda çok daha az farkındalık olmuştur.
…az arzu edilen isimlere sahip bireylerin çeşitli sosyal
durumlarda olumsuz muamele görme olasılığının daha yüksek olduğunu gösterme
eğilimindedir.
…çok arzu edilen isimlere sahip kişilerin daha popüler olma
eğiliminde olduğunu buldu.
Bir üniversite kampüsünde en sık geçen 100 erkek isminden,
John, Davut, James, Ve Michael Değerlendirme, Etkinlik ve Potansiyel konusunda
daha yüksek puanlardan bazılarına sahip olduğu bulundu…
…takma adların daha düşük düzeyde başarı ve ahlak anlamına
geldiğini, ancak daha yüksek düzeyde popülerlik ve neşe anlamına geldiğini
gösterdi.
…takma adların, bireyin vurgulamaya çalıştığı sosyal ve iş
durumlarında (örneğin satış, halkla ilişkiler) daha uygun ve yararlı
olabileceğini göstermektedir. …yaklaşılabilir özelliklerin (popülerlik,
neşelilik) daha düşük düzeylerde iletişim kurma pahasına sosyal statü (başarı,
ahlak). Bunun tersine, profesyoneller ya da iş dünyası liderlerinde olduğu
gibi, kişi maddi ve sosyal statüye dair bir imaj yansıtmaya çalıştığında
verilen isimler daha uygun olabilir.
…erkekler için (ama kadınlar için değil), daha uzun isimler
daha büyük bir sosyal statüyü (ahlak, başarı) ifade ederken, daha kısa isimler
daha yaklaşılabilir özellikleri (popülerlik, neşe) ifade ediyordu.
…
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder