18 Ağustos 2019 Pazar

Birinci TBMMnin Düşünce Yapısı - 1920-1923


İhsan Güneş - Birinci TBMM’nin Düşünce Yapısı - 1920-1923

Kasım 1918’de Marsilya'da toplanan Pont-Euxin Kongresi, 1.500.000 Ortodoks Pontuslu Rum'un korunmasını İtilaf Devletleri'nden istemiştir (Gotthard Jaeschke, Kurtuluş Savaşı ile İlgili İngiliz Belgeleri, (Çev. Cemal Köprülü), Ankara, 1971, s. 57.).
Yunanistan’ın bağımsızlık günü olan 7 Nisan 1919’da Karadeniz bölgesinin çeşitli yerlerinde, özellikle Samsun’da büyük gösteriler yapılmıştır.
Rumların bu eylemlerine İtilaf Devletleri “göçmen yardımı” (mucahir iaşesi) adı altında araç ve gereç sağlayarak destek olduğu gibi, “Kızılhaç” heyetleri biçiminde gönderdikleri askerlerle de isyancı güçlerin askeri bakımdan eğitimlerine yardımcı olmuşlardır (s. 29-30).

2 Ocak 1919 tarihinde. Molla Said, Mustafa Paşa, Emir Bedirhanzade, Emin Ali ve diğer bazı kişilerce imzalanıp İngiliz Yüksek Komiserliği’ne verilen bir andırada Sivas, Ankara, Konya, Halep ve Adana illerindeki nüfusun bir kısmının, Erzurum, Van, Bitlis, Harput, Diyarbakır ve Musul’daki nüfusun ezici çoğunluğunun Kürt olduğu ileri sürülmüştür. Bunlar, sınırları tespit edilmiş bir ülkede, özerk bir biçimde yaşamak istediklerini, özerkliğin de İngiliz Mandası altında olmasını tercih ettiklerini belirtmişlerdir (s. 31).

5 Mayıs 1919’da İngiliz Dışişleri Bakanlığı, Kürtlere rahat oturmalarını ve her türlü kışkırtma hareketlerinden kaçınarak, Paris Barış Konferansı’nın kararlarını beklemelerini önermiş ve onlara Kürt çıkarlarının barış konferansında savsaklanmayacağına ilişkin güvence vermiştir.

Paris Barış Konferansı’ndan sonra 12 Şubat 1920’de Londra’da yeni bir konferans toplandı.
Türk topraklan üzerinde önemli ekonomik kazanca sahip olan Fransa, çıkarlarını korumak için Fransız okulları ve hayır derneklerinden yararlanmak istiyordu.
İngiltere, Türklerin Avrupa’dan uzaklaştırılması düşüncesini savunuyordu.

Londra Konferansı’nda ortaya atılan padişahın İstanbul’dan çıkarılması görüşü, Fransa ve İtalya’ca da benimsenmemişti.
Bununla beraber Boğazlar’ın uluslararası denetimi şarttır” diyerek Fransa’nın görüşlerini net bir şekilde ortaya koyuyordu.

İtilaf Devletleri, Paris Barış Konferansı’nda tespit edilen ilkeler çerçevesinde Anadolu sorununu çözmek istiyorlardı. Fakat Anadolu’da başlayan ulusal hareket bu isteğin gerçekleşmesine izin vermiyordu.

Nisan 1920'de Damat Ferit Paşa, tüm karşı koymalara rağmen yeniden sadrazamlığa atanmıştır. Yunan ordusunun başarısı için dua edilmesini isteyenler, okul kitaplarından “Türk” sözcüğünün çıkarılarak yerine “Osmanlı” sözcüğünün konmasını önerenler bu hükümette yer almıştır (s. 38).

İç isyanların en yoğun olduğu bölgelerde yerleşik halkın büyük çoğunluğunu Çerkezler oluşturuyordu.
…halkı milli harekete karşı koymaya yöneltici propaganda yapıyorlardı. Hatta saraydan kendilerine dağıtılan güven belgeleri ile bilinçsiz köylüyü kandırıyor, çıkarcı kentliyi elde etmeye çalışıyorlardı.

İtilaf Devletleri, Osmanlı toprakları üzerindeki emellerini gerçekleştirmek için, kendi güçlerini kullanmak yerine, Anadolu halkını birbiriyle savaştırmayı deniyor ve başarılı da oluyordu.

Türk halkının varlığını, özgürlüğünü ve kutsal değerlerini ortadan kaldırmaya yönelik emperyalist devletlerin saldırıları karşısında imparatorluk merkezinin teslimiyetçi tavrı; Anadolu halkını ulusal eylemcilerin yanında yer almaya zorladı.

Mustafa Kemal Paşa, 13 Eylül 1919’da Müdafaa-i Hukuk Cemiyetlerine, komutanlıklara ve belediye başkanlıklarına bir genelge göndererek seçim hazırlıklarının kısa sürede bitirilmesini (…) bildirdi.

12 Ocak 1920’de Meclis-i Mebusan açıldı.
Erzurum ve Sivas Kongresi kararlan çerçevesinde olgunlaştırılan ve 22 Ocak 1920’de Meclis-i Mebusan’ın gizli oturumunda okunan, 28 Ocak 1920’de Meclis-i Mebusan’ın açık toplantısında kabul edilen Anadolu ulusal hareketlerinin eylemsel planını oluşturan Ahd-ı Milli’nin 17 Şubat 1920’de yayınlanmasını sağlamıştır.

İstanbul'un işgali ile Osmanlı Devleti, olağanüstü bir döneme girmişti.

Ankara’da bulunan milletvekilleri meclisin 23 Nisan 1920 Cuma günü açılmasına karar verdiler…
…bu karar, kolordulara, 61. Fırka Komutanlığı’na, tüm vilayetlere, müstakil livalara, müdafaa-i hukuk heyet-i merkeziyelerine ve belediye riyasetlerine “gayet ivedidir” kaydıyla 21 Nisan 1920’de şu telgrafla bildirilmiştir:
1- Tanrı’nın yardımı ile Nisan’ın 23 Cuma günü, cuma namazından sonra Ankara’da Büyük Millet Meclisi açılacaktır.

Vatanın bağımsızlığı, yüce halifelik ve padişahlık kurumunun kurtarılması gibi en önemli ve ölüm dirimle ilgili görevleri yapacak olan Büyük Millet Meclisi…
Hacı Bayram Camii’nde cuma namazı kılınarak Kuran’ın ve namazın nurlarından ışık alınacak ve güç kazanılacaktır (s. 66).

…meclis, 23 Nisan 1920’de saat 13.45’te (…) en yaşlı gözüken Sinop Milletvekili Maarif Müdürlüğü’nden emekli Şerif Bey’in konuşmasıyla açıldı.
Şerif Bey, konuşması içerisinde “…Büyük Millet Meclisi’ni açıyorum” ifadesine yer vermiştir.

Meclisin 18 Ağustos 1336 tarihli toplantısında okunan “Hukuku Esasiye Encümeni Mazbatasında” milletvekili sayısı 365 olarak gösterilir (Türkiye Büyük Millet Meclisi Zabıt Ceridesi, c. 3. s. 281.).

Meclis Albümü üzerinde yaptığımız incelemede ise 1. TBMM’ye katılan milletvekili sayısının 378 olduğunu saptadık (s. 79).

…meclisin sosyo-ekonomik yapısı:
Serbest Meslek Sahipleri (çiftçi, tüccar, avukat, gazeteci, bankacı vs.) 102
Devlet Memuru (memur, öğretmen, emniyet mensubu, diplomat vs.) 133
Asker 52
Din Adam 32
Seçimle gelen yerel yönetici 30
Aşiret reisi 7
Sağlıkçı 16
Reji görevlisi 2
Teknik eleman (mühendis, usta) 4

23 Nisan 1920’de açılan TBMM’de (…) 228 yüksek eğitim, 94 orta öğretim, 21 meslek ve özel eğitim kurumlarından yetişmiş milletvekilinin varlığı görülür.

Büyük Millet Meclisi’ne katılan milletvekillerinden 216'sı Türkçenin dışında başka bir dil bilmezken; 162 milletvekili Türkçe dışında bir dil biliyordu.

Konuşkanlık açısından Karadeniz Bölgesi milletvekillerinin, suskunluk açısından da Akdeniz ve Güneydoğu Anadolu Bölgesi milletvekillerinin önde olduğu görülmektedir.

TBMM Hükümeti’nin savaş meydanlarında kazandığı başarıyı barış masalarında da gösterebilmesi için, meclisin ve tüm kamuoyunun hükümete destek olması gerekiyordu. Oysa Mudanya Mütarekesi’nden sonra basın organları ve milletvekilleri arasındaki görüş ayrılığı daha da derinleşmişti.

Lozan Konferansı’nın başlaması ve Lozan’da izlenen strateji hakkında meclisin açık ve gizli oturumlarında yapılan tartışmalar başta Mustafa Kemal Paşa olmak üzere bazı milletvekillerinde meclisin yenilenmesi düşüncesini doğurmuştu.

Ali Şükrü Bey’in öldürülmesi (27 Mart 1923) meclisteki gerginliği iyice arttırmış hatta Ankara dışına taşırmıştı.

Hüseyin Avni Bey T.B.M.M. ordularının İzmir’e girdiği gün, Trakya’ya Türk ordusunun geçtiği gün meclisin süresinin bittiğini, ulusun özgürce oylarını kullanarak temsilcilerini seçip meşru davasını daha ciddi olarak izlemesini istemiştir. Durak Bey ise söz konusu teklifin kabul edilmesi ile ulusun, yurdun ve Avrupa’nın BMM’de sandalye ve mevki tutkunu kimselerin değil yurtseverlerin olduğunu göreceğini belinmiş ve gelecek meclise Birinci Meclis üyelerinden kimsenin aday olmamasını önermiştir (s. 94).

Sosyalist düşüncenin Anadolu’da tanınmasında en önemli görevi Hâkimiyet-i Milliye, Yeni Gün, Öğüt ve Açıksöz gazeteleri yapmıştır.

(Yeni Gün’e göre)  Yunan, İngiliz, Fransız vb. bizimle savaştığı için, düşmanımız değil, emperyalist ve kapitalist olduğu için düşmanımızdı (Yeni Gün, 31 Ağustos 1336.). Öyleyse bu durumda Anadolu hangi tarafa yönelmeliydi? Bu sorunun cevabını Hâkimiyet-i Milliye “insanların fikirleriyle, siyasetleriyle, ilimleriyle” sürekli sola doğru gittiğini belirterek, Türkiye’nin de sola gitmesi biçiminde veriyordu.

Hâkimiyet-i Milliye, 1921’ierde Türkiye’de din ve millet öğesini komünizmin kurulmasını engelleyici iki faktör olarak görmüştür.

İslamcılar, kapitalizme ve emperyalizme karşı oldukları kadar komünizme de karşıydılar.

İslamcılara göre; İslamiyet insanlar arasında sınıf ve milliyet farklarını kaldırmış, rekabet ve muhalefetlere izin vermemiş, “tabi ile metbu” arasındaki ilişkiyi temin etmiş, hiçbir hükümet şekliyle “takyit" eylememiş, insanları hak ve ödevlerine bağlı kalmak koşuluyla gereksinmelerine göre eylemlerinde serbest bırakmıştır. Böylece, insanlar arasında toplumsal ve siyasal dengenin oluşmasını sağlamıştır (s. 128).

Meclisin Bakışı
…tümünün birleştiği ortak nokta, “Misak-ı Milli” sınırlan içinde kalan toprakların düşman işgalinden kurtarılarak, ulusal bağımsızlığın sağlanmasıydı.

Rus Milletler Komiserliği’nin yayınladığı bir bildirinin Kâzım Karabekir Paşa tarafından 11 Mayıs 1920’de TBMM’ye gönderilmesinden sonra, mecliste Bolşevik düşünce tartışılmaya başlanmıştır.
Hamdullah Suphi Bey, “başkalarını topraklarımızdan kovmak için”, “Bolşeviklerden istifade edilerek” ulusal birliğin sağlanmasını istemiştir (s. 131).

Tunalı Hilmi Bey (…) yaşama geçirilmiş sosyalizmin kaynağının şeriat olduğu görüşünü savunuyordu.

Erzurum Milletvekili Hüseyin Avni Bey Bolşevizmi, yasaları oldukça zehirleyici bir din olarak niteler…

Mustafa Kemal Paşa 14 Ağustos 1920’de TBMM Hükümeti’nin temel politikasının “kuvvetin, kudretin, hâkimiyetin, idarenin doğrudan doğruya halka verilmesi”, “ halkın elinde bulundurulmasını” içeren “halkçılık” olduğunu belirtmiştir.

…sosyalist düşünce, 1920 sonlarında meclisteki etkinliğini yitirmiştir.

Sivas Kongresi'ne katılan üyelerden bazılarının umudunu “şarka" bağladıkları görülmektedir. Bunların öncülüğünü Hakkı Behiç Bey yapmaktadır. Sivas Kongresi sonrasında gizli örgütlenmeye geçen bu kişiler, Millet Meclisi açıldıktan sonra Yeşil Ordu adını almışlardır.
Yeşil Ordu Cemiyeti’nin Ankara Merkez Heyeti içinde İttihatçı Hüsrev Sami Bey etkili olmuştur.
Çerkez Ethem’le ilişki kurmuşlardır.
Sosyalizmi tek kurtuluş yolu olarak gördüğünü söyleyen Çerkez Ethem, bu doğrultuda kamuoyu oluşturmak için Ağustos sonlarında “Seyyare Yeni Dünya" adlı bir “İslam Bolşevik Gazetesi” çıkararak Yeşil Ordu Cemiyeti’nin propagandasını sürdürmeye devam etmiştir.
1920 Eylül’üne gelindiğinde gizlilik temeli üstüne kurulan Yeşil Ordu Cemiyeti tümüyle parçalanmıştır. Genel merkezi oluşturan bir iki üye dışında üyelerin çoğu hükümetçe kurulan Türkiye Komünist Fırkası’na (T.K.F.) girmiştir.

Hükümet Sovyetlerin yardımını daha da hızlandırabilmek için, 18 Ekim 1920’de Türkiye Komünist Fırkası adı altında bir parti kurmuştur.
…partinin üyeleri arasında Hakkı Behiç Bey, Mahmut Esat Bey, Yunus Nadi Bey, Kılıç Ali Bey, Fevzi, Kâzım, Ali Fuat paşalarla, Refet, İsmet beyler de vardı,
Ne zaman kapatıldığı belli olmayan bu parti, kuruluşunun ardından ısmarlama bir parti olarak nitelendirilmiştir.

Yeşil Ordu'nun sol kanadını oluşturan bazı kişiler TKF’ye geçmeyi benimsememiş (…) Türkiye Halk İştirakiyun Fırkası’nı kurarak (7 Aralık 1920) Yeşil Ordu’nun tabanını kendi yanlarına çekmek için. Yeşil Ordu’nun, THİF’ye dönüştüğü propagandasını yapmaya başlamışlardır (s. 142).
…kurucuları arasında Tokat Milletvekili Nazım, Bursa Milletvekili Şeyh Servet ve Afyon Milletvekili Mehmet Şükrü’nün olduğu görülmektedir.

Meclisteki sosyalist milletvekillerinin güven kaynağı olarak gözüken Çerkez Ethem’in asi duruma düşmesi, sosyalistlerin gücünü zayıflatmıştır.

Mustafa Kemal Paşa’nın, Halkçılık Programı’nın çağdaş ulusalcılık ilkesine dayalı “Teşkilat-ı Esasiye Kanunu" olarak benimsenmesinden sonra, meclisteki hizipleşmeler daha da yoğunlaşmıştı (s. 171).

Birinci Grup
10 Mayıs 1921’deTBMM’de Anadolu ve Rumeli Müdafaa-i Hukuk Grubu adı altında kitlesel bir meclis grubu kuruldu.
Mustafa Kemal Paşa grup başkanlığına seçildi.
…grubun üye sayısı 261'e kadar çıktı.

Grup üyeleri amaçları olan ulusal bütünlüğün ve bağımsızlığın ancak idari ve iktisadi hayatımızda yaratılacak bir inkılapçı cereyan ile tamamlanabileceği ve egemenliğin bağsız koşulsuz ulusa özgü olduğu düşüncesinin uygulamada, gerçek bir duruma getirilmesinin zorunlu bir çalışma içerdiği kanısındadırlar (s. 174).

Grup dışında kalan Hüseyin Avni Bey (Erzurum) Meclis Başkanlığı’na verdiği bir önergede “tüm ulusun ve meclisin benimseyip kendisine kutsal erek olarak gördüğü ilkelerin A.R.M.H. Grubu’nun kendisine “tüzük olarak” alınmasını eleştirdi.

Grubun, programına uygun olarak, 23 Mayıs 1337’de yayınladığı bildiriye Kâzım Karabekir Paşa karşı çıkmıştır. Devletin idari şeklini tümüyle değiştirmeyi amaçlayan Teşkilatı Esasiye Kanunu’nun temel alınmasını, programında hilafet ve padişaha ait hiçbir kayda yer vermemesini hoş karşılamamıştır (s. 176).

1922 yılı ortalarında mecliste olduğu gibi Müdafaa-i Hukuk Grubu içinde de tam bir dayanışma yoktur. Nitekim bunun sonucu olarak icra vekillerinin seçimine ilişkin yasanın benimsenmesi üzerine, Müdafaa-i Hukuk Grubu’nun seçtiği Fevzi Paşa başkanlığındaki hükümet istifa etmiştir (s. 177).

Birinci Grup'un kurulmasından sonra meclis çalışmaları düzenli hale gelmişti. Yasaların çıkarılması ve kararların alınması hızlanmıştı (s. 178).

Ulusçu politikaya karşı olan İkinci Grup üyelerinin yoğun muhalefeti, Mustafa Kemal Paşa’yı yeni taktikler geliştirmeye zorlamıştır.
Birinci Grup içinde kendi başkanlığında gizli bir komite oluşturmuştur.
Bu komite meclis gündemine gelecek maddeleri kendi aralarında tartışacaklar, vardıkları sonucu grupta kendilerine çok yakın hissettikleri arkadaşlarına “telkin" edecekler, grup toplantılarında, komitede vardıkları sonuç doğrultusunda karar çıkarmaya çalışacaklardı.
İkinci Grup üyeleri bunlara “Selameti Umumiye Komitesi” adını vermiştir.

16 Mart 1922’de gelmiştir. Kastamonu Milletvekili Besim Bey bu komite hakkında dahiliye vekilinden bilgi istemiştir.
3 Nisan’da, mecliste okunan bu cevaba göre; Anadolu’da Selameti Umumiye Komitesi adıyla bir cemiyetin kurulmadığı, belirtilmiştir. Bunun üzerine İkinci Grup üyesi Hüseyin Avni Bey, ya kendileri de oraya dahilse diyerek açıklamaya tepki göstermiş ve Heyeti Vekile'den dört kişinin bu örgüte üye olduğunu belirtmiştir.

İkinci Grup
İkinci Grup'un ne zaman kurulduğu belli değildir.
Birinci Grup’un dışına itilen milletvekilleri zorunlu olarak, aynı amaca ulaşmak için İkinci Müdafaa-i Hukuk Grubu’nu oluşturdular.
Mersin Milletvekili Selahattin Bey"" de grubun 338 senesi Temmuz’unda “vücutlandığını” söylemektedir.
İkinci Grup, bir muhalefet grubu olarak ortaya çıktığı için, yelpazeyi geniş tutmuş, farklı amaç ve düşünceye sahip milletvekillerini bu çatı altında bir araya getirmeye özen göstermiştir.

Ali Şükrü Bey (Trabzon) “bir halk hakkını koruyamazsa... o halk hürriyet ve serbestisine sahip olmazsa mutlaka müstebitlerin, mütegallibenin esiri olacaktır. Efendiler, biz halka benliğini vermeliyiz. Halk hür olduğunu bilmeli ki, kendi kanaati vicdaniye dairesinde" iş görebilmelidir diyerek (…) özgürlükçü bir politika yanlısı olarak görünmeye özen göstermişlerdir (s. 185).

İkinci Grupçular 1876 Kanun-ı Esasi’sinin padişah haklarını belirleyen ilk yedi maddesini tartışmasız olarak kabul ettiklerini belirtmişlerdir.

İkinci Grup ilk programını 16 Temmuz 1338’de yapmıştır.
Bu programa göre;
Misak-ı Milli dairesinde vahdet ve İstiklal-i Milli’nin istihsal ve temini(ne),
Mevcut kanunların milli hakimiyet esasına göre değiştirilmesi ve düzeltilmesi(ne),
Umumi hukukun masuniyet ve muhteremiyeti(ne) özen gösterilmesini sağlayacaktır.

Memlekette iktisadi inkişaf hakimiyet-i mllliyeyi tevsik edecek çarelerden birisi olarak kabul edilmiştir. Müessesatı iktisadiyatımızı himaye, devlet muamelatına vesadet etmek üzere bir devlet bankası kurulacaktır. Müstakil bir demiryolu siyaseti ittihaz olunacaktır. Memleketimiz bir ziraat memleketi olarak kabul olunmuştur. Ziraatın terakkisi için ilmi tetkikat icrası ve fenni alet celbi ve halkın bu yolda irşadı ehemmiyet-i mahsusa ile takip olunacaktır.

Ulusal Kurtuluş Savaşı döneminin en etkin düşünce akımı halkçılıktır.
Selanik kenti, 1911 sonlarına doğru Rusya’da doğup gelişen Narodnizm düşüncesine de kapılarını açmıştır.

24 Nisan 1920’de yeni bir hükümetin kurulması için Meclis Başkanlığı’na Mustafa Kemal Paşa’nın verdiği önergede hükümet biçiminin “Halk Hükümeti” olmasına dikkat edilmişti.

Halkçılık Programı; 13 Eylül 1920’de Büyük Millet Meclisi Reisi Mustafa Kemal imzasıyla Meclis Başkanlığı’na sunulmuştur.

Halkçılık Programı’nın amaç ve öğreti bölümünde; TBMM’nin ulusal sınırlar içinde bağımsız yaşamak, hilafet ve saltanat kurumlarını kurtarmak amacıyla oluşturulduğu vurgulandıktan sonra, hükümetin amacının salt halkın özgürlüğünü kurtarmak olmayıp, halkı emperyalizm ve kapitalizmin baskı ve zulmünden kurtararak onu, yönetim ve egemenliğin tek sahibi yapmayı amaçladığı belirtilmiştir (s. 199).

Ali Şükrü Bey “bir kaydı ilahi olan din hususuna ehemmiyet” verilmediğini, eskiden olduğu gibi yeni çıkan cereyanlara bu ülkeyi kaptırmak isteyenler olduğunu, taklitçilik yerine, ülke yönetiminde yapılacak yeniliklerin, “erbabının” toplanarak yapılmasıyla daha yararlı olacağını belirtmiştir.
Ali Şükrü Bey ve arkadaşlarının yaptığı eleştirilerin yönetimin sosyalizme gidip gitmeyeceğini saptamaya yönelik olduğu görülmektedir (s. 199-200).

Özel komisyon, Halkçılık Programı’nı ikiye ayırmış amaç ve öğreti bölümünü meclis bildirisi olarak yayınlamış, öteki bölümü ise Teşkilat-ı Esasiye Kanunu olarak düzenlemiştir.
Uzun uzun yapılan tartışmalardan sonra 20 Ocak 1921 ’de Teşkilat-ı Esasiye Kanunu özel komisyonun hazırladığı kimi maddelerin değiştirilmesi ile benimsenmiştir.

Osmanlı İmparatorluğu’nun merkeziyetçi yapısı kalabalık bir memur sınıfının oluşmasına yol açmıştı. Merkeze dayanan memur, merkezin zayıflamasına koşut olarak keyfiliğe yönelmişti. Böylece, halktan kopuk bir yönetim mekanizması oluşturulmuştu (s. 206).

Yeni Türk Devleti’nin yapısını belirlemek amacıyla hazırlanan Halkçılık Programı’nın özünde halk egemenliğine dayanan bir yönetim düşüncesi vardı.

Yedi kişiden oluşan ilk geçici hükümet üyeleri şunlardır:
1- Celalettin Arif Bey Erzurum Milletvekili
2- Cami Bey Aydın Milletvekili
3- Bekir Sami Bey Tokat Milletvekili
4- İsmet Bey Edirne Milletvekili
5- Fevzi Paşa Kozan Milletvekili
6- Hamdullah Suphi Bey Denizli Milletvekili
Eğitim
9 Mayıs 1920’de mecliste okunan icra Vekilleri Programı’nda, hükümetin eğitim sorununa yaklaşımı: Maarif işlerindeki gayemiz çocuklarımıza verilecek terbiyeyi her manasıyla dini ve milli bir hale koymak ve onları cidal-i hayatta muvaffak kılacak istinatgâhlarını kendi nefislerinde bulunduracak kudret-i teşebbüs ve itimat-ı nefis gibi seciyeler verecek, müstaki bir fikir ve şuur uyandıracak, bir derece-i aliyeye isal eylemek, okulların programlarını düzeltmek… / s. 281

Hükümet programında eldeki okulların iyi bir biçimde idare edileceği belirtilmiş olmasına karşılık, ekonomik ve siyasal nedenlerle ilk yıllarda okulların sık sık kapatıldığı görülmektedir. Örneğin Antep'e 44 okul varken bunun 23’ü kapanmıştır.

(Hamdullah Suphi) Çocuklarımızı kendi milletlerinin köküne irca etmektir. Mazilerine sadık kalmalıdır. Maarifi yükseltmek için alimler yetiştirmeliyiz.

Vehbi Bey, kurduğu bir komisyonla bu programlardaki derslerin adlarını değiştirmeye ve eğitimi daha da islamileştirmeye yönelmiştir.

(Ulusalcılar) Anadolu’da Amerikalıların açtığı okulların örnek alınarak ilkokuldan başlayıp sanat ve ticarete yönelik eğitim verilmesi planlanmıştır.

Osmanlı İmparatorluğu’nda maden arama ve işletme izni alan bazı kişiler, bu iznin bir kısmını veya tamamını “vukuf ve sermayesizlik yüzünden hasım yabancı devletlere devretmeye" çalışıyorlardı.
İkinci Meşrutiyet sonrasında Notacı Emin Bey, İlusu-Ermeği arasında demiryolu yapma ve bu yolun 1 km. etrafındaki madenleri işletme ayrıcalığını almıştı. Celalettin Arif Bey de bu ayrıcalığa ortak olmuştu, 14 Ağustos 1920’de Celalettin Arif Bey bu imtiyazdaki payını İtalyan uyruklu “Terni Company”ye devretmişti.

Dış Politika
Ali Şükrü Bey İngiltere’yle, Hulusi Bey Fransa’yla, Ziya Hurşit Bey Almanya’yla işbirliği yapılmasını istemiştir.
Dr. Emin Bey ise ulusalcıların “Şarka” yönelmelerini önermiştir.

Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 1997


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder