Mustafa
Reşat Sümerkan - Doğu Karadeniz Köy Evlerinde Aşhsane Mekânı Üzerine Notlar
Doğu Karadeniz köy evlerinde aşhane; yemek
pişirilen, oturulan (…) çok amaçlı bir mekânın yaygın adlarından biridir.
Çadırlı toplum üyelerinin, taş ve ahşabı
bulunca hemen birkaç odalı ev yapacağını düşünmek mümkün değildir.
Zaman ilerledikçe değişen, başkalaşan
gelenekler ve farklı örnekleri görerek bilgilenme süreci; iç bölümün birden çok
mekâna ayrılmasını sağlamış olmalıdır (s. 11).
…aşhane adı, bölgenin birçok yöresinde
değişiklikler göstermekte:
Giresun: Aşhane, İçeri, İçerisi, Bucaklık
Trabzon: Aşhane, Avliya, Yerevi, Yerüstü,
Yeryüzü
Rize: Aşhane, Ateşlik, Eviçi, Ev, Ocak, Ashana,
Ohormonduni (s. 12-13)
Aşhanede yapılan işler: Yemek hazırlıkları, Pişirme, ateş yakma, yemek yeme, bulaşık
yıkama, turşu kurma, süt ürününü hazırlama, fındıkları kurutulmuş yeşil dış
kabuklarından soyarak ayırma, mısır soyma-ayıklama, akraba-komşu ziyaretçileri
ağırlama, kına-nişan gibi törenleri düzenleme vs. (s. 13-14).
Aşhaneler, eğimli yamaç üzerinde kurulan
evlerin arka yönüne yerleştirilmiş ve toprak üzerine oturtulmuştur.
Aşhanelerin bir başka işlevi de, evin diğer
mekânlarına geçiş sağlayan bir tür “Sofa” görevi üstlenmesidir.
Giresun yöresinde tüm odaların kapıları
salona açılır.
Trabzon yöresinde yatak odalarının kapıları
doğrudan aşhaneye açılır.
Rize Hemşin, Çamlıhemşin yörelerinde,
aşhaneden “Hayat”a geçilir. Hayat üç, dört adet yatak odası kapısının açıldığı
bir sofadır (s. 14).
Trabzon yöresi köy evlerinde, aşhanenin yatak
odası tarafında, tahtalarla yapılmış, en az 60 – 70 cm. genişliğinde ve yerden
bir merdiven basamağı kadar yüksek set vardır. Evin iki yan duvarı arasında
düzenlenmiştir. Bu yükselti “Tahtaüstü”, “Badama” gibi adlarla bilinir. Döşeme
anlamına gelen Badama’lar, aşhanede minderli ya da mindersiz, oturulan uzun bir
sedir düzlemidir.
…badama üzerinde menteşeli kapakla korunan
bir geçit alt katta bulunan ahır bölümüne açılır. Trabzon yöresinde “Furzihte”,
“Furçıkti”, “Kadarahti”, “Kepenk” adlarıyla bilinen bu geçişler kullanılarak ahıra
inilebilir, sebze artıkları atılabilir.
Evler çoğunlukla, arka yönlerinde yükselen
eğimli yamaca yaslanmıştır (s. 16).
Hemşin, Çamlıhemşin yörelerinde, Aşhane
girişlerinde bir çardak yer alır. “Çardak” ya da “Dış Hayat”, bu yönde aşhane
duvarının geri çekilmesiyle oluşan üstü kapalı, önü açık bir mekândır (s. 17).
Zemine oturan aşhanelerde zemin kaplaması
topraktır.
Toprak döşemeler, çıplak ayakla rahatça
gezildiğinden vücut elektriğini alarak bünyeyi sağlıklı kılar (s. 18).
Açıkta yakılan bu ateşin dumanı tüm
aşhaneye yayılır. Mekân içine yayılan yoğun duman duvarların kararmasına yol
açtığı gibi, insanları da rahatsız eder. Dumanın çabucak yükselerek yapı dışına
çıkışını sağlamak için, aşhaneye tavan döşemesi yapılmamıştır. Duman, saçak
arası ve çatıdaki boşluklardan yükselerek çıkar.
…çatının ana taşıyıcı direkleri altına
yerleştirilen ve aşhane üzerinden geçirilen bir ahşap kirişin sembolik önemi
vardır.
…bu kirişin kesit ölçüleri, ev sahibinin maddi
gücünün de göstergesi olarak bilinir. Bu yüzden de aşhane tavanında, taşımakta
olduğu yükün çok ötesinde ölçüleri olan, çok kalın kirişler görülür. Trabzon,
köprübaşı ilçesi köylerinde adı “Zor ağacı”, “Zor kirişi” olan bu kirişlerin ormandan
kesilerek eve taşınmasındaki zorluklar bile yıllarca anlatılır.
Ocaklar Giresun ilçeleri, Maçka vadisi, Of,
Çaykara yörelerinde şömine ölçülerindedir. Geri kalan yörelerdeyse, arka taş
duvarın 2-3 m. önünde ve bazen 5 m. açıklık geçen kemerlerle korunmuş ayrı bir
oda konumundadır. En yüksek noktası insan boyunu geçmeyen kemerin görevi,
dumanın aşhane ortamına yayılmasını engellemektir (s. 19).
Aşhane donatıları
Duvara monte edilmiş şekilde tabak, çanak,
sahan, tas, bardak, maşrapa vb. eşyalar için açık raflar (terek). Sahan,
tencere vb. saklamaya yönelik kapaklı eşya dolapları. Sandık biçiminde, üstten
kapaklı un kapları. Ocak üzerinden sarkıtılmış durumda, efsane ve söylentilerde
de adı sıklıkla geçen ocak zinciri (kremul, kremuli, klemur).
Duvar diplerine dizili turşu teneke ve
küpleri, ahşaptan yapılmış yoğurt, ayran, yağ, su kapları (kufa, külek, varel),
yayık, kazanlar, güğüm ve ibrikler, yufka sacı, sacayak, duvarda çivilere asılı
kaşıklık sepeti, tavalar, elek, kalbur, kepçeler. Yuvarlak yer sofrası ya da
bakır sini ve ayağı (s. 22).
---
UKHAD 1 (2) HAZİRAN 2015
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder