Abdullah
Akat - Hemşin ve Hemşinlilerde Dayanışma Faaliyetleri
Etnik – milliyetçilik kavramını ortaya atan
ve bizzat uygulatan emperyalist güçler maddi – manevi destekleriyle (…) irili ufaklı
planlarını uygulamaktadırlar.
Türkiye Cumhuriyeti de yapı itibariyle bu
tür faaliyetler açısından uygun görünümdedir (s. 207).
Günümüzde Selanik’te yaşayan Karadenizliler
gündeme soykırım söylem ve demeçleriyle, soykırım anıtlarıyla çıkartılırken, Lazlar
da etnik – milliyetçilik akımına hizmet etme yoluna çekilmeye çalışılmaktadır. Son
olarak da Hemşin bölgesi ve Hemşin halkı üzerinde etnik kimlik problemleri oluşturulmaya
çalışılmaktadır (s. 207-208).
Hemşinlilerin kökeni konusunda sıkça tartışılan
Türk ve Ermeni tezleri mevcuttur. Üçüncü bir tez ise Gürcülerin Lazları ortaya
sürerek Hemşin üzerinde iddia sahibi olmasına dayanır. Bölge incelendiğinde Hemşin’de
Türkmenler, Ermeniler ve Lazların tarih boyunca komşu oldukları görülmektedir.
Hemşin, Kuzey Anadolu Dağları’nın en yükseği
ve en görkemlisi olan Kaçkar Dağları’nın deniz tarafına bakan yamaçlarında kuruludur.
Fırtına Vadisi’ni ortasına alan yerleşim, kıyıdan epeyce içerdedir (s. 208).
Fahrettin Kırzıoğlu tarafından Hemşin adı tarihi
bir şahsiyet olan Hamam Beğ’e bağlanmaktadır. Aynı görüş Ermeni tezlerinde de görülmektedir
(s. 209).
Doğu Hemşin’de yani Hopa Hemşinlilerinde Ermenice
konuşulur ve kültürel yapı dilleri haricinde tamamen bulundukları çevrenin etkisindedir.
Ne Baş Hemşinliler ile ne de Ermenistan halkı ile benzerlik göstermezler. İki grup
arasında tulum çalınması ve horon oynanması haricinde ortak bir unsur yoktur
(s. 210).
Dil konusunda bölge üzerinde siyaset yapmaya
çalışanlar Baş Hemşinlilerin Ermeniceyi unuttukları gibi bir iddia ortaya
atmışlardır.
Hemşinliler “puşi” denilen kökeni İran’a dayanan
bir başörtüsü kullanırlar. Ancak Doğu Hemşinlilerde böyle bir kıyafet söz konusu
değildir. Hemşinliler tarafından Türkmen geleneği olan yaylacılık, düzenli olarak
yapılır ve vartevor şenlikleri düzenlenirken, Doğu Hemşinlilerde böyle bir göç veya
kutlama yapılmamaktadır.
Hemşin’de eğitime verilen önem çok büyüktür.
1910 yılında Hemşin Terakki ve Teavün Cemiyeti’ni
kurmuşlardır (s. 211).
Hemşinliler daha önce ekonomik sebeplerden ve
savaşlardan ötürü Kırım Harbi zamanında Rusya’ya göç etmiş ve bu bölgede pastacılık
ile fırıncılığı öğrenmişlerdir (s. 212).
50’li yıllarda İstanbul’da gurbetçilik yapan
Hemşinliler vardı ancak bunların sayıları azdı. Hemşin’den okumaya gelen öğrenciler
de buradaki Hemşinli ailelerin yanına yerleşmekte ve bu şekilde okuyabilmekteydiler.
…öğrenciler yoğun uğraş ve çabalar sonucunda
Hemşinlilerin desteğini alarak 1960 yılında İstanbul’da Hemşin Dayanışma ve Yardımlaşma
Derneği’nin temellerini atmışlardır (s. 213).
Hemşin horonlarında 3 bölüm vardır. Bunlar eller
yukarda, eller aşağıda ve fora bölümleridir. Bölümler arasındaki geçişleri komutçu
belirler (s. 215).
---
Karadeniz Araştırmaları Dergisi, Güz 2012 •
Sayı 35 • 207-‐227
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder