Türkan Harmanbaşı - Geleneksel Japon ve Osmanlı-Türk Evi'nin Modern Konuta
Yansımaları Bruno Taut'un Ortaköy Evi - Notlar
Doktora Tezi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi,
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul, 2024
…
Özet
Yaşadığımız mekânlar kültürel, sosyal, toplumsal, bireysel,
ekonomik kimliklerimiz doğrultusunda şekillenmektedir.
Modernizm / yaşam alışkanlıklarını ve konuttan beklentileri
önemli ölçüde etkilemiştir.
Bu durum, / "kimliksizleşme-kimliksizleştirme
durumu" yaratmaktadır.
…sorunun üstesinden gelmek için, geleneksel mimariyi
modernize etmek / bir çözüm olarak görülmektedir
Bu bağlamda, Bruno Taut ve onun Ortaköy Evi incelenmektedir.
İkinci Bölüm: Geleneksel Japon Evi ve geleneksel
Osmanlı-Türk Evi, plan, cephe ve iç mekân özellikleri bağlamında detaylıca
incelenmiştir.
Üçüncü Bölüm: Japonya’da ve Türkiye’de inşa edilmiş,
geleneksel öğelerle bağ kuran modern konut projeleri analiz edilmiştir.
Dördüncü Bölüm: Modern Türk konutları, geleneksel
Osmanlı-Türk Evi bileşenleriyle karşılaştırılarak benzerlikler ortaya
konmuştur.
Beşinci Bölüm: Bruno Taut’un yaşamı, mimarlık anlayışı ve
eserleri anlatılmıştır.
Altıncı Bölüm: Taut’un Ortaköy Evi incelenmiş/değerlendirilmiş.
Birinci Bölüm - Giriş
…tezin amacı, geleneksel mimari ile modern mimarlık
arasındaki devamlılığı takip ederek yere özgü modern konut mimarisinin mümkün
olup olmadığını araştırmaktır.
yaşanan mekân ait olunan topluma, sosyo-kültüre, iklime,
coğrafyaya uyumlu olduğu zaman yaşama ahengi meydana gelmektedir.
İkinci Bölüm - Geleneksel Japon ve Osmanlı-Türk Evi Mimarisi
Geleneksel Japon Evi
Tarihsel süreçte tateana cükyo (çukur konutlar), takayuka-şiki
cukyo (yükseltilmiş ambarlar) ve Budizm'in etkisiyle gelişen Şinden tarzı
(aristokrat konutlar, Nara Dönemi) gibi tipler görülmüştür. Muromaçi döneminde
Zen Budizmi'nin etkisiyle sadeliği vurgulayan çaşitsu (çayevi) ve erken modern
konutun kökeni olan Şoin tarzı ortaya çıkmıştır. Edo döneminde ise halkın
kullandığı minka (kırsal konut) ve ticaret+konut işlevli maçiya (kasaba evi)
yaygınlaşmıştır.
Plan Özellikleri
Heya (Çok İşlevli Oda)
Zaşiki (Misafir Odası) / içerisinde tokonoma köşesi
barındıran prestij mekânıdır. Yükseltilmiş bir zemin duvarda girinti yaparak
tokonomayı oluşturmaktadır. Tokonomada bir adet güzel yazı eseri, önünde vazoda
çiçek aranjmanı ya da tütsülük gibi estetik öğeler bulunmaktadır.
İma (Oturma Odası) / genellikle ortasında irori (ateş çukuru/ocak)
bulunur.
Genkan (Giriş) / "kirli" dış kısım ile
"temiz" iç kısım arasındaki ayrımı temsil etmektedir
Engava (Veranda)
Niva (Bahçe)
…
Şoci (Şeffaf Kayar Panel)
Çatı: Kırma, beşik, kırma ve beşik, piramit çatı gibi tipler
en yaygın olanlarıdır
Saçak: geniş saçaklar verandaları yağmurdan korur ve saçak
altları başlı başına birer mekân haline gelmiştir.
Oşiire (Sabit Dolap): Yatak takımlarını veya minderleri saklamak
için kullanılan sürgülü kapaklı büyük bir dolaptır
Tatami (Hasır Döşeme): Pirinç samanı çekirdekli hasır döşeme
kaplamasıdır; bir odanın büyüklüğü tatami hasırlarının sayısına göre
belirlenir.
Fusuma (Opak Kayar Panel)
Geleneksel Osmanlı-Türk Evi
Kökenleri arasında Türk-Asya göçebe yaşam kültürü, İslam
dünya görüşü ve Anadolu'nun zengin kültürü sayılmaktadır.
Temeli ‘taşınabilir mekân’ anlayışına dayanır.
Plan Özellikleri
S. Hakkı Eldem’in sofanın plandaki yerine göre yaptığı
sınıflandırma yaygındır: Sofasız, Dış Sofalı, İç Sofalı (en yaygın) ve Orta
Sofalı.
Oda: Mekânsal biçimlenmenin temel birimidir
Eyvan: Genellikle bir basamak yükseltilmiş, üç yanı kapalı
oturma yeridir.
Taşlık: Zemin katta sokaktan evin girişine kadar olan
bölümde taşla döşeli giriş avlusudur
Avlu
Bahçe
…
Cumba/Çıkma: Yapının sokağa ya da çevreye yönelmesi için
düzenlenmiştir; cepheye hareketlilik katar ve odaların daha havadar olmasını
sağlar.
Balkon: Genellikle güneydoğu cephesinde yer alır; gün
ışığından faydalanarak meyve/sebze kurutma ve dinlenme işlevini görür.
Çatı: Genellikle kırma ya da beşik çatı tipindedir
…
Üçüncü Bölüm - Geleneksel Japon Evinin Modern Konuttaki İzleri
Bu bölümde 11 modern Japon konut projesi analiz edilmiştir.
İncelenen 11 modern Japon konutunda tüm geleneksel
bileşenler %66 oranında kullanılmıştır.
Dördüncü Bölüm - Geleneksel Osmanlı-Türk Evinin Modern Konuttaki İzleri
Bu bölümde 14 modern Türk konut projesi analiz edilmiştir.
Beşinci Bölüm - Bruno Taut’un Hayatı ve Mimarlığı
Bruno Taut (1880–1938), mesleğe duvar ustası olarak başlamış
Demir Anıt (1913) ve Glasshaus (Cam Ev, 1914) gibi
dışavurumcu eserleriyle tanınmıştır.
Nazi baskısı nedeniyle 1933'te Almanya'dan ayrılarak
Japonya'ya gitmiş (1933-36).
1936'da Türkiye'ye gelmiş, İstanbul Güzel Sanatlar Akademisi
Mimarlık Bölümü başkanlığı görevini üstlenmiş
Taut, mimarlığı "oran sanatı" şeklinde
tanımlamıştır
Önemli Yapıları: Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi (1937-39),
Ankara Atatürk Lisesi (1937-40), Trabzon Lisesi (1938-40), Kültür Pavyonu
(1938)
Ortaköy Evi
Bruno Taut’un 1938 yılında Emin Vâfi Korusu’nda kendisi için
tasarladığı bu konut, betonarme taşıyıcı sistemle, eğimli araziye yüksek
pilotiler üzerinde yerleştirilmiştir. Bu tasarım, mimarın tüm kariyerinin
sentezi olarak görülmektedir.
Plan çözümü işleve yöneliktir.
Çatı formu, Japon pagodalarını andıran katmanlı biçimlenmeye
sahiptir
Altıncı Bölüm - Bruno Taut’un Ortaköy Evi Özelinde Geleneksel Japon ve
Osmanlı-Türk Evi’nin Modern Konuta Yansımaları
Ortaköy Evi, Japon ve Osmanlı-Türk geleneksel bileşenlerinin
toplamda %66 oranında kullanıldığı bir sentezdir. Elde edilen veriler,
geleneksel mimarinin ilkelerinin (sadeliği, işlevselliği, topografyaya uyumu)
evrensel değerlerle örtüştüğünü göstermektedir.
Yedinci Bölüm - Sonuç ve Öneriler
Modern Japon konutlarında en çok tercih edilen geleneksel
plan bileşenleri; açık plan tipi, heya, ima, genkan, engava ve niva olmuştur.
Cephede engava, şoci ve saçak, iç mekânda ise oşiire, tatami, fusuma ve şoci
öne çıkmıştır.
Modern Türk konutlarında en çok tercih edilen geleneksel
plan bileşenleri; plan tipi, sofa/hayat ve bahçe olmuştur. Cephede tüm
bileşenler (cumba/çıkma, balkon, pencere, çatı ve saçak) yüksek oranda
kullanılmıştır. İç mekân tasarımında ise ocak ve gömme dolap kullanılmıştır.
Ortaköy Evi’nden elde edilen veriler, modern Japon ve Türk
konut analizlerinden çıkan verileri büyük oranda doğrulamaktadır. Ortaköy Evi
analizlerine göre, geleneksel Osmanlı-Türk Evi'ne ait öğelerin uyarlandığı
modern konut tasarımında planda plan tipi, sofa/hayat ve bahçe; cephede cumba/çıkma,
balkon, pencere, çatı ve saçak; iç mekânda ocak ve gömme dolap bileşenlerinin
kullanılması gerektiği sonucu çıkmıştır.
…
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder