14 Ağustos 2025 Perşembe

Gerry Smyth, Jo Croft - Evimiz Modern Kültürde Ev Mekânının Temsili - Notlar

Gerry Smyth, Jo Croft - Evimiz, Modern Kültürde Ev Mekânının Temsili – Notlar

Our House, The Representation of Domestic Space in Modern, Brill Academic Publishers, Amsterdam, 2006

 


Makaleler evin bir sığınak, nostalji ve hafıza alanı olarak idealize edilmiş kavramını ele alırken, aynı zamanda bir hapis, çatışma ve toplumsal eşitsizlik mekânı olarak işlevini de tartış

 

Giriş: Kültür ve Ev Mekânı

Gerry Smyth, Jo Croft

Ev, Britanya'da merkezi bir kültürel konumdadır; sürekli ondan bahsedilir, onunla ilgili programlar izlenir ve ona para harcanır. Ev mekânının anlamı üzerine yazmak, diğer akademik konuların aksine, okuyucu kitlesindeki herkesin ev deneyimine sahip olması nedeniyle farklıdır ve ev hayatımızın kesinlikle temel bir parçasıdır. Evin tarihi, barınak ve kimlik arasındaki diyalektiğin tarihidir.

 

Evsel mekânın akademik olarak ele alınması, teoriler, metodolojiler, disiplinler, kurumlar ve müdahalelerden oluşan bir Pandora Kutusu'nu temsil ediyor. Gaston Bachelard'ın Mekanın Poetikası / Bu eser, hümanist ve bilimsel olanı, yumuşak ve sert olanı bir araya getiren ilgi çekici başlığı nedeniyle dikkat çekmiştir. Kitaba katkıda bulunanlar Bachelard'ın çalışmasına yönlendirilmiş, ancak tepkiler çeşitlilik göstermiştir; bazıları içgörü kaynağı bulurken, diğerleri tarih dışı kör noktalar, gözden kaçanlar ve desteklenemeyen iddialar görmüştür. Martin Heidegger de ele alınan bir diğer isimdir; Heidegger, bilincin... ev veya 'yuvaya ait olma' ile evsizliğe yönelik karşıt eğilimler arasında sıkıştığını savunmuştur.

 

Ev imgesi, popüler kültürde (örneğin Çıkış'tan Evergreen Terrace'a) hem her yerde mevcut olduğunu hem de merkezi konumunu ortaya koyar. Charles Dickens'ın Büyük Umutlar romanındaki Satis Evi, duygusal olarak iflas etmiş bir mekân olarak, tüm özlemlerimizin hayal kırıklığı, pişmanlık ve delilikle sonuçlanmaya mahkûm göründüğü son derece insani anlamda bir 'korku evi'dir. Korku sinemasında, Kapalı hava korkusu, tarihin bize miras bıraktığı arketipi altüst ederek, evin bir sığınak olduğu yönündeki yerleşik fikirle oynar. Diğerleri (The Others) filmi, evin insan türünün ruhsal tarihinin derinliklerinden gelen bir dizi çağrışım ve değeri takip eden, kendi başına proaktif bir güç olarak yer aldığı bilindik bir anlatı klişesini prova ediyor.

 

Evimiz derlemesi, ev mekânına atfedilen anlamların kişisel hafıza kadar pazarlama ve yönetim meselesi olduğunu düşünen Joe Moran'ın makalesiyle açılıyor. Gerry Smyth'in katkısı, Söğütlerdeki Rüzgar'ı tartışarak, metinsel ve kişisel mekân arasındaki ilişkiyi ele alır. Karen Sayer, kayıp bir aile evini betimlerken, evin anlamının "hafıza ve gündelik kullanımın karmaşık bir şekilde iç içe geçmesinden" ortaya çıktığını gösterir. Shane Alcobia-Murphy, İrlanda Cumhuriyeti ve Kuzey İrlanda'da ev imgelerinin sosyo-politik kökenini karşılaştırır. Ron Moy, ev mekânı bağlamında aktif 'dinleme' ile pasif 'işitme' arasında önemli bir ayrım yapar. Peter Childs, üç çağdaş romanda ev imgesinin kadın kimliğinin her zaman oluşum noktasında olduğu ama aynı zamanda her zaman çözülme noktasında olduğu bir mekan olduğunu gösterir. Joseph Boughey'nin otobiyografik müdahalesi, kederin şiirselliğini ele alır.

 

Evler, Alışkanlıklar ve Hafıza

Joe Moran

Bachelard'ın evi ebedileştirilmiş bir mekan şiirselliğiyle ilişkilendirmesini eleştirerek, evler ve hafıza arasındaki ilişkiyi inceliyor.

Hafıza, arzu ve hayal gücünün maddi kültürle nasıl kesiştiğini incelerken bunun tarih, ekonomi ve siyasetle bağlantılı olduğunu savunuyor.

 

Evin nostaljiyle ilişkilendirilmesi, dönem ve miras etkilerini aktarmak için kullanılan bir pazarlama sürecinin ayrılmaz bir parçası haline gelmiştir. Evler, çağrıştırıcı güçlerini, zenginlik, zevk, sınıf ve nostalji gibi daha geniş söylemleri günlük yaşamın rutin ve fark edilmeyen faaliyetleriyle ilişkilendirmelerine borçludurlar.

 

Gaston Bachelard'a göre ev, huzur içinde rüya görmemizi sağlayan bir huzur, yalnızlık ve tefekkür mekanıdır. Bachelard'ın düşsel evi, Kartezyen mekandan farklıdır ve anımsanmayan ve anımsananların sentezidir. Bachelard'ın ideal evi, ufuksuz bir gökyüzü çadırı tüm şehri çevreliyor dediği gökdelenlere karşı modernist mimariye duyduğu antipati bağlamında yer alır. Bachelard için, ev anılarımızın çoğu barındırılır.

 

İkinci Dünya Savaşı sonrası Britanya'da evler, ev sahibi olma oranının artması nedeniyle büyük önem kazanmıştır. Bu durum, daha az şanslı katılımcılar için geçiciliği temsil eden dayanıklı konutlar arasındaki ayrımı körüklemiştir; savaş sonrası gecekondu temizlemeleri artık tarihe veya yıkım alanına mahkûm edilmiş tüm 'evlerin' nostaljik gölgelerini üretti. Bu süreç, Thatcher yıllarında ev sahipliğinin teşvik edilmesiyle hızlanmıştır. Freud'a atıfta bulunarak, yazar, tekinsiz olanın bizi ölümün son derece tanıdık ama aynı zamanda düşünülemez bir şey olduğu gerçeğiyle yüzleştirmesi nedeniyle evlerin bu perili niteliği aktardığını belirtir.

 

Evin Bachelard'ın mutlu mekan dediği şeyi temsil etme kapasitesi, kısmen zaman ve hafızanın ne kadar başarılı bir şekilde yönetildiğiyle ilgilidir. Michael Thompson'ın Islington'daki soylulaştırma üzerine yaptığı çalışma, evlerin yaşlandıkça değeri gerçekten artabilen bir metanın en iyi örneği olduğunu göstermiştir. Brand ve Alexander, modernist evrenselciliği eleştirerek, tuğla ve kereste gibi malzemelerin birikmiş insan yatırımı hissi yarattığını savunur. Evin nostaljiyle ilişkisi, anıların dönem ve miras etkilerini aktarmak için bilinçli bir şekilde sahnelendiği bir pazarlama sürecinden ayrılamaz hale gelmiştir.

 

Evlerle ilişkilendirilen anılar, alışkanlık ve geleneklerin gücüyle ilişkilendirilir. De Certeau'ya göre günlük yaşamın görünmezliği, mikro icatlara olanak sağlar. Bachelard'ın en faydalı içgörülerinden biri, hafızayı çocukluğun 'duygusal yansımalarının' değil, madde ve mekânla günlük etkileşimimizin bir sonucu olarak görmesidir. Ev, hem kişinin sahip olduğu hem de "nasıl olduğu" anlamına gelen habitus kelimesinin etimolojik kökenine atıfla, alışkanlıkların mekânıdır. Ev içi hafıza zamanı hesaba katmaz: zaman, ev içi mekânın hatırlanmasının elle tutulamayan bir boyutudur.

 

Ev mimarisinin nasıl olması gerektiğini anlıyorsunuz, değil mi?': Finding Home in / Söğütlerdeki Rüzgar

Gerry Smyth

Makale, Kenneth Grahame'in Söğütlerdeki Rüzgar romanındaki ev mekânının temsilini inceliyor.

 

Bir Kır Evinin Hayatı

Karen Sayer

…evin fiziksel izleri geçmişe nasıl tanıklık edebilir…

Nesnelerin tasvirleri, yerleşimleri ve kullanımlarının, geçmişe şimdiki zaman aracılığıyla erişilen ve gerçekliğini koruyan bir "halk tarihi" oluşturduğu öne sürülüyor.

 

Bachelard / hafızayı zaman içinde yerelleştirmek yalnızca biyografi yazarının işidir ve yalnızca bir tür dışsal tarihe karşılık gelir. Bu nedenle, tarihi birleştirici zamansal dokusundan kurtarmayı; yakınlık bilgisine, yakınlığımızın mekânlarında yerelleşmeye ulaşmak, tarihlerin belirlenmesinden daha acildir

 

…ev fiziksel düzenlemesinden çok daha fazlasıdır.

 

Yazarın büyükbabası bir Hint çay plantasyonunda doğmuş ve Birleşik Krallık'a göç etmiştir; bu durum, evde sergilenen Hindistan'dan bir 'Kukri' veya Yeni Zelanda'dan bir çaydanlık gibi nesnelerle yansıtılır. Bu nesneler, evde yakalanan yaşanmış bağlantılar, sınır geçiş deneyimleri ve imparatorluğu oluşturan akıştır. Kulübenin dükkana bitişik düzeni, kamu ticaret ve ev içi mahremiyet bölgeleri arasında açıkça tanımlanmış bir ayrım oluşturur

 

Boş Zamanlarda Çalışmak: Yaşam Tarzı ve Ev Geliştirmenin Yükselişi

Ruth McElroy

Susan Galloway başını tekrar salladı. Yeni mutfak masasının ötesine, yeni üç parçalı takıma, yeni sehpaya ve bir önceki gün viski bağlarında çalışırken gizemli bir şekilde gelen yeni halılara baktı. (Irvine Welsh)

 

Irvine Welsh'in Zamk romanından bir alıntı, ev geliştirmenin vaat, heyecan, toplumsal değişim ve gerçek emek duygusunu çok iyi yakaladığını gösterir. Evler, içlerinde günlük hayatımızın en rutin unsurlarını oluşturan maddi, psikolojik ve sosyal ilişkilerden oluşan bir matris barındırdıkları için yuva haline gelir.

 

Kendin Yap (DIY) hobisi, orta sınıf Amerikalı erkeklerin yeni banliyö ev ortamlarında erkekliklerini nasıl müzakere edip inşa edebildiklerinin kanıtı olarak görülüyordu. DIY edebiyatı, erkekleri inşaatçı, kadınları ise estetik görevleri olan neşeli yardımcılar olarak temsil ederek cinsiyete dayalı işbölümünü belirlemiştir.

 

Emlak TV / Bu tür programları izlemekten elde edilen zevklerden biri, diğer insanların evlerinin içini görebilmektir. Makyaj şovları, evin duygusal atmosferini yansıtır; korkutucu halılar ve korkunç duvar kağıtları gibi bastırılmış olan geri döner.

 

Güvenli Ev: Özgünlük, Nostalji ve İrlanda Evi

Shane Alcobia-Murphy

…artan konut fiyatlarıyla karakterize edilen bir ekonomik patlama döneminde, ev hem İrlanda Cumhuriyeti'nde hem de Kuzey İrlanda'da sanat alanında tematik bir kaygı olarak öne çıktı.

 

'Evde (...) kanser var': Temsiller / Carol Ann Duffy'nin Şiirlerinde Ev Mekânı

Mari Hughes-Edwards

Ev, hem son derece özel hem de kamusal bir alandır.

Ev ile yuva arasındaki temel fark, yuvanın sevgi ve karşılıklı saygıyla birbirine bağlı... duygusal olarak sağlam ve sıcak bir yer olmasıdır.

 

Duffy'nin monologlarında / ev içinde uygulanan mutlak güç, dışarıda deneyimlenen yetersizlikle mükemmel bir denge oluşturur

Çocukluk evi / kayıp bir geçmişe duyulan içsel bir özlemi aktarır.

 

Yetişkinlikte ev içi alan, özellikle sevgililer arasında kurulan önemli ve samimi cinsel ve duygusal bağların incelenmesiyle ortaya çıkar.

 

Asla Geri Dönme şiirinde travma evine dönüş ele alınır; evin kanserli olduğu ve burada anlatılan tüm yalanlar ve tüm aşk çığlıklarıyla hasta olduğu ilan edilir. Duffy, Evin, hem olumlu hem de olumsuz insan duygularının en yoğun şekilde dile getirildiği başlıca alan olduğunu gösterir.

 

İnşaat, Konut, Taşınma: Seamus Heaney, Tom Paulin ve Ters Estetik

Scott Brewster

Bu makale, Kuzey İrlandalı şairler Seamus Heaney ve Tom Paulin'in eserlerinde ev, barınak ve dinlenme yeri tasvirlerini ele alıyor.

Heaney'nin şiiri, sürekli olarak çocukluk çiftlik evinin omphalos (merkez) yerleşimine geri dönerken, Paulin'in çalışmaları geçici ve sıradan mekanların potansiyeline odaklanmıştır.

 

Kuzey İrlanda edebiyatında, evin özel alanı genellikle kamusal alandaki çatışmanın bir yansıması olarak yorumlanmıştır.

 

Heaney'deki eve dönüş, bir projedir ve / dilin bir keşfi olarak ifade edilir.

 

Tom Paulin / geçici ve çevresel yapıların potansiyeline odaklanır.

Paulin'in ev tasvirlerinde, geçici yapı, aşkın olasılığı başlatan ve şiirsel bir 'hakikat' ortaya koyan bir mekandır.

 

Sorunlu Yerler: Grafik Romanlarda Ev Mekânı

Jeff Adams

Bu makale, çağdaş grafik romanlarda (çizgi romanlarda) ev mekanının tasvirini ele almakta

Sonuç olarak, bu grafik romancıların ruhsal kırılganlığı ve gerilimi keşfetmek için mekânsal tasvirin belirsizliklerini kullandıkları öne sürülmekte

 

Ev sahipleri: Topluluk, Şiddet ve Direniş Üç Çağdaş Kadın Metni

Peter Childs

Bu makale, Michèle Roberts'ın Evin Kızları, Pat Barker'ın Evini Yık ve Toni Morrison'ın Cennet eserlerinde evler üzerindeki mücadeleleri ele alır.

 

Bu metinlerde ev, kadınların yaşadığı ve erkek şiddetinin, özellikle de cinsel şiddetin tehdidi altında olan ev içi mekânlardır.

 

Sonic Architecture: Ev Hi-Fi ve Stereo(türleri)

Ron Moy

Makale, popüler müzik çalışmalarının, özellikle ev içi tüketim alanında, mekânsal ve evsel boyuta odaklanmadaki başarısızlığını ele almakta.

 

Yatak Odası Kapısının Ardında Özlem Dolu Bir Hayat: Ergenlik Çağı Mekanı ve Özel Kimliğin Oluşumu

Jo Croft

Bu makale, ergenliğin hem özne ile ev arasında hem de öznenin ruhu ile bedeni arasında farklı bir dizi mekânsal ilişkinin ortaya çıktığı bir dönem olduğu önermesini başlangıç ​​noktası olarak almakta

 

Ergenliğin mekânı, ısrarla son derece güvensiz bir 'özel özne' fikrine bağlı gibi görünür.

 

Bir Dul'un Evi: Bazı Rahatsız Edilmiş Anlamların Kazılması Ev İçi Alan

Joseph Boughey

…keder ve kaybı, evsel mekanın anlamlarıyla ilişkisi açısından ele almakta

 

Yazar, eşini kaybetme deneyimini, hayatımı ve içinde yaşadığım dünyayı yeniden gözden geçirmeme yol açan, hayatımı altüst eden bir travma olarak tanımlar.

 

Bachelard'a göre, gerçekten yaşanılan her alan yuva kavramının özünü taşır ve ev korunma anılarını yeniden yaşayarak kendimizi avutuyoruz. Yazar için ev, şimdi, kayıtsız veya düşmanca ve kişiliksiz dış dünyadan uzakta, güvenli bir sığınak sağlıyor gibi görünüyor.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder