1 Ağustos 2025 Cuma

Japon Evinin Ölçüsü ve İnşası - Notlar

Heino Engel - Japon Evinin Ölçüsü ve İnşası - Notlar

Measure and Construction of the Japanese House, Tuttle Publishing, Tokyo, 1985

 




Japon evlerinin mimarisi ve inşasına ilişkin kapsamlı bir teknik inceleme

Metin, plan düzeni sistemlerini, özellikle de mat ölçü birimi olan tatami'nin kullanımını açıklarken, konut tasarımında kullanılan iki ana yöntem olan kyō-ma ve inaka-ma'yı karşılaştırıyor.

 

Giriş

Üç yüz yıl önce ortaya çıkmış yabancı bir mimari başarının geniş çapta kabul görmesi şaşırtıcı bir olgu olarak değerlendirilebilir. Ancak, geleneksel Japon evini ayıran belirli özellikler fark edilirse durum pek de öyle değildir: sistem ve formun modüler düzeni; mekan bölmelerinin ve oda işlevlerinin esnekliği; yer döşemesinin kompozisyon potansiyeli; kapsamlı standardizasyon içindeki ifade çeşitliliği; Japon mimari formlarının bütünleştirici niteliği.

Nitekim Japon evi, diğer tüm konut mimarilerinden daha çok, çağdaş konutlara örnek teşkil etmeye uygun bir örnek gibi görünmektedir.

 

Yazar, bu yayını Japon evinde mekânın nasıl düzenlendiği, bileşenlerin nasıl boyutlandırıldığı ve bir araya getirildiğiyle ilgili biçim, sistem ve ayrıntıların sunumuyla sınırlamıştır.

 

Ölçü İnşaatı

Ölçü, ölçeği, oranı ve biçimi belirler. Yapı parçalarını bütüne bağlar ve bütünü parçalarına bağımlı kılar.

…mimarlık tarihi, insanın oran, sayı, ölçek ve formda ölçünün sırrını arayışının tarihidir. Sadece mimarlar değil, sanatçılar, matematikçiler ve filozoflar da çağlar boyunca insan ve dünya arasında hem fiziksel hem de ruhsal olarak tam bir uyum sağlayacak bir "ölçü" arayışına katılmışlardır.

 

Binanın biçimi / İnsan ruhunu da etkiler. Mimari form ve mekanı etkileyerek belirli bir yaşam biçimini teşvik eder. Böylece, yalnızca sakinin zevk ve geleneklerini yönlendirmekle kalmaz, aynı zamanda aile ve toplumun etik ve ahlak anlayışını da etkiler.

 

Yapı, çeşitli faktörlere bağlıdır: faydacı amaç, tasarım anlayışı, iklim-jeolojik koşullar ve geleneksel yöntemler.

 

Japonya'nın tüm konut mimarisi için genel geçerliliğinden ödün vermeden tek bir evin detaylarının incelenmesi, tüm yapısal özelliklerin ülke genelinde aynı şekilde kullanılması sayesinde mümkündür. Nitekim, tek bir evin tasviriyle, Japonya'nın tüm konut mimarisi hem sistem hem de detay olarak ele alınmış olur ki bu, mimarlık tarihinde benzersiz bir olgudur.

 

Ölçüm Sistemi ve Modülü

Konut mimarisindeki temel mekân unsurları, çok yönlü insan ölçülerinden türemiştir

Japonların baskın fiziksel tipi Moğol tipidir; baş büyük ve uzuvlar kısadır.

Japonya'da metrik sistem 1891'den beri kullanılıyor olsa da, sıradan konutlar hâlâ geleneksel ölçü sistemiyle yönetilir.

Temel birimi Japon ayağıdır (şaku), İngiliz ayağıyla neredeyse aynıdır. Orta Çağ'ın ikinci yarısında, ken adı verilen başka bir uzunluk birimi ortaya çıktı.  Ken, "mesafe" veya "aralık" anlamına gelir. Ken, başlangıçta herhangi bir ahşap yapının iki sütunu arasındaki aralığı ifade ediyordu ve boyutları değişiyordu. Konut mimarisinde standart hale geldi ve eşsiz tasarım modülü olarak ortaya çıktı.

 

Ken'in 6 shaku (1.818 mm. = 6,0 ft.) olan inaka-ma yöntemi ölçümü, sütunlar arasındaki merkezden merkeze mesafeyi ifade eder ve resmi uzunluk birimi olarak kabul edilmiştir.

Jō: Aslında bir paspasın kapladığı alandır.

Modül terimi, klasik Greko-Romen tapınağında sütunun çapını, Çin tapınağında ise kirişin genişliğini ifade eden, diğer tüm ölçülerin türetildiği temel bir uzunluk birimini ifade eder.

 

Konut mimarisi Japonlar için belirli bir zanaat veya sanat değil, günlük yaşamın bir parçasıdır.

 

II. Dünya Savaşı'ndan sonra, Japonya'da yerel olarak değişen ölçü standartlarını birleştirme girişimi oldu, ancak önerilen önlemler benimsenmedi.

 

Plan Düzeni Sistemi

Zemin paspası, adı verilen tatami, sıkıca paketlenmiş sert pirinç samanından yapılmıştır.

Japon evindeki en belirgin ve öğretici özelliklerden biridir. Tatami, başlangıçta taşınabilir bir zemin örtüsüydü, ancak zamanla zemin kullanımına dönüştürüldü.

Tatami, oda boyutunu belirtmek için standart hale geldi

 

Kat Planları Örnekleri

Oda oda eklenir ve mekan, belirgin bir başlangıcı veya sonu olmayan, kesin bir son değil, yalnızca organik bir büyüme hali oluşturan tekil oda sınırlarının bir dizisi haline gelir. Tasarım asla tam olarak tamamlanmaz, evin inşası da tamamlanmaz. Çocuk sayısı veya servet arttıkça, arsada boş alan kaldığı sürece başka bir birim eklenir

 

Ev planının düzeni ve yönelimi tamamen pratik ve mantıksal değerlendirmelere dayanmaz; müşteri, iyi ruhların yardımını garanti edecek ve kötü ruhların düşmanlığını kışkırtmayacak belirli kurallara uyulması konusunda ısrar eder.

 

Zen Budizmi, çayın törensel olarak içilmesini teşvik ederken, çay salonunun fiziğine de nüfuz etmiştir.

Klasik çay odasının mekân boyutları, yaklaşık 4,5 metrekarelik bir alana denk gelen, hasırlarla kaplı kare bir oda olarak belirlenmiştir.

Çay odası, Japon evindeki tüm oturma odalarının açıklığının aksine, dört tarafı özel, pürüzlü, toprak dokulu, sağlam kil duvarlarla çevrili bir inziva yeridir.

 

Yapısal Çerçeve

Japon inşaatının detaylarda yüksek bir incelik ve zarafet sergilemesi, temel yapı sisteminin değişmezliğinden kaynaklanır.

Bu sistem, yalnızca dikey basınca dayanabilen ve kendi ağırlığı dışında yatay gerilime direnecek hiçbir şeye sahip olmayan bir sistemdir.

Japoncada çatı (ya-ne) "ev" (iç mekan) ve "kök" (kaynak) anlamına gelir.

 

Mekan Muhafazaları

Duvarın tek yapısal işlevi kendini desteklemektir. Yatay bağlantı elemanlarının bir araya getirildiği ahşap-bambu iskelet ile sağlanır.

 

Hareketli Alan Kontrolleri

 

Ruhsal Alanlar İçin İnşaat

 

Ev Muhafazaları

 

Çözüm

Geçtiğimiz yüzyıldaki teknoloji gelişimi, mimarlık açısından el işçiliği yöntemlerinden makine-zanaat yöntemlerine geçiş anlamına geliyor

Japon evinde mekansal-faydacı gereklilik, inşaat dogmaları tarafından hiçbir zaman ihlal edilmez.

 

Mimarinin görevi, yapıyı yalnızca mekânı kapsama aracı olarak değil, aynı zamanda insanı ve zamanını doğrulama aracı olarak da kullanmaktır.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder