John
Dewey (1859-1952)
Tüm yapıtlarında evrim kuramının
sonuçlarını ortaya koymaya çalışmıştır.
Dewey’e göre evrim kuramı yüzyıllar boyu devam
eden Parmenides’in ortya attığı durağan varlık anlayışının kırılmasına yol açmıştır.
Doğada karşımıza çıkan tüm şeyler,
bireyselleşmelerini ait oldukları türe borçludurlar.
Bilmek, en nihayetinde sabit ve değişmez
formları bilmek demektir. ahlâk ise kalıcı ve değişmez olana katılmak ya da ona
benzemek üzerinden bir anlam ifade eder. Evrim kuramı tam da bu nedenle liberal
ve moderniteden yana olanlar için devrimdir.
Dewey’e göre felsefe, mutlak kökenler ya da
mutlak gayeler peşinde koşmamalıdır. Bu dünyada karşımıza çıkan somut sorunlara
ilişkin somut çözümleri olanaklı kılan bir yönteme yönelmelidir.
Bilgibilimin
Doğallaştırılması
Dewey, temsile dayalı bilgibilimsel anlayışlara
şiddetle karşı çıkmaktadır. Dewey’e göre bilen - bilinen ayrımı, en baştan
doğru bir ayrım olmadığından, böyle bir varsayıma dayalı bir bilgi anlayışı
kabul edilemez. Dewey’e göre biz insanlar, doğa
ile etkileşimimiz içerisinde sürekli varsayımlar oluşturmaktayız. Mesele, öne
sürdüğümüz bir varsayımın mevcut zihinsel içeriklerle uyumlu olup olmaması değil;
bizim gelecekteki amaçlarımızı ulaştırmak üzere işe yarayıp yaramaması, gelecekte
karşılaştığımız yeni durumlardaki testlerden geçip geçememesidir. İyi bir varsayım,
zamanın testlerine dayanan ve bu itibarla da işe yarayan bir varsayımdır.
Doğa
ve Doğa Bilimi
Dewey’a göre fizik dâhil hiç bir bilim dalı
öncelikli değildir. doğa ile etkileşim halinde bulunan biz insanlar için esas
olan, karşılaştığımız problemleri çözmektir.
Değerlerin
Doğallaştırılması
Kendisi herhangi bir amaç ya da değer
içermeyen bir doğanın parçası olan insan, yaşamını düzenlemeye çalıştığı değerlere
nasıl yer açabilecektir? Bu değerlerin kaynağı ne olacaktır?
Dewey’in bu konudaki yaklaşımı, bilimsel
varsayımlara ilişkin yaklaşımına benzemektedir: Herhangi bir anda, mutlak bir
kesinliğe yer vermemek ve buna rağmen ilerlemeyi olanaklı kılmak.
---
Çağdaş Felsefe I
Yrd. Doç. Dr. Ahmet Ayhan Çitil
Anadolu Üniversitesi Yayınları, Yayın Nu:
2446
Eskişehir, Nisan 2012
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder