1 Mayıs 2025 Perşembe

Yaşayan Tiyatro Antik Roma Evi - Notlar

Richard C. Beacham - Yaşayan Tiyatro Antik Roma Evi - Notlar

Living Theatre In The Ancient Roman House, Cambridge University Press, Cambridge, 2023

 


Kitap duvar resimleri (freskler), mimari düzenlemeler ve günlük yaşamdaki performans arasındaki ilişkiye odaklanarak, ev içi alanların nasıl görsel ve bilişsel olarak teatral deneyimlerle harmanlandığını gösteren çok sayıda arkeolojik kanıtı listeler ve analiz eder.

 

Romalılar için hayatın büyük bir kısmı bir tiyatro biçimi olarak görülür, ifade edilir ve deneyimlenirdi.

Seçkin Romalılar için, gerçek bir sahne dekoru olan evleri, sahiplerinin prestijinin, öneminin ve başarılarının görünür ve somut ifadeleriydi.

 

Bölüm 1: Roma Tiyatrosu ve Tiyatroculuğu

Roma düşüncesi ve pratiğinde gerçek ve kurgusal olarak adlandırılacak olan şey, derinlemesine iç içe geçmiştir. Bu olgu, yazarlar tarafından "karma gerçeklik" kavramıyla açıklanır. Cenaze törenleri bu teatral unsurların merkeziliğini gösterir; bu törenler yoğun bir şekilde tiyatrolaştırılmış bir dizi sahneydi ve adeta gerçek bir gösteri gibiydi.

 

Tiyatroculuk, toplumsal gücün gerçek bir yeniden dağıtımını sağlayabilecek bir gerçeklik kurgulama biçimidir.

 

Tiyatro, bir yandan Roma'ya hızla değişen dünyası için bir metafor sunmakla kalmadı, aynı zamanda bundan yararlanarak o dünyayı ifade edip şekillendirebilen bir dil de sundu.

 

Romalı hatipler ve yazarlar, hafızaya yardımcı olarak hayal edilen mekânlar (loci) geliştirmişlerdi. Bu sistem (mnemonics), konuşmacının zihninde içsel bir koreografi tasarlamayı, mimari bir manzarada hareket ederken, fikirleri çağrıştıran imgelerin 'depolandığı' hayal etmesini içeriyordu.

 

Ekfrasis, stoacı bir kavramdı: Hayal edilen eylem veya nesnenin uyandırdığı vizyonun izleyicinin ruhuna kazındığı bir süreç.

 

Bölüm 2: Pompeii'de Tiyatro Hayatı

Bu bölüm, Pompeii'deki tiyatro mekanları ve pratiği hakkındaki maddi kanıtları ele alır.

 

Pompeii'deki MÖ 2. yüzyılın ortalarından kalma en eski yapı, Helenistik tiyatrolara benziyor

Yaklaşık aynı zamanda, küçük, üstü kapalı bir tiyatro olan Odeon da inşa edildi.

 

Tiyatro, Roma, İtalyan ve Helenistik kültürler arasındaki ilişkilerin müzakere edildiği başlıca alanlardan biriydi.

 

Bölüm 3: Pompeii ve Roma Sıradağları'ndaki performans / Tiyatro Eğlenceleri

 

Mim sanatı, başlangıçta dramatik bile değildi; akrobasi, şarkı ve dans gibi her türlü eğlence, uyduruk doğaçlama senaryolara ekleniyordu.

 

MÖ birinci yüzyılın son onyıllarında pandomim en popüler tiyatro sanatı biçimi olarak kendini kanıtlamaya başladı.

 

Bölüm 4: Pompeii'de Siyaset ve Himaye

 

Siyasi kariyerin başarılı bir şekilde sürdürülmesinde himaye ve bağışın, özellikle de kamu oyunlarının sponsorluğunun rolü önemlidir.

…yerel yargı işlerini yöneten ve başkanlık eden iki önde gelen vatandaşın düzenlediği yıllık bir ofis yerel kasaba meclisi, / Decurion Tarikatı / yaklaşık yüz eski hakim ve diğer önde gelen vatandaşlardan oluşuyordu.

Makam ve konsey üyeliği kalıtsal veya otomatik değildi; rekabetçiydi.

 

Roma şehir yöneticileri, tiyatro oyunlarının (ludi scaenici) sunum maliyetine kişisel olarak katkıda bulunmakla yükümlüydüler.

 

Politikacılar, kamusal gücün gösterişini evlerine yaymak için, evlerini yapılandırıp dekore ederken hem tiyatroculuğu hem de zaman zaman tiyatroya özgü örnekleri kullandılar.

 

Pompei duvar resmi stilleri

 

Bölüm 5: Tiyatroculuk ve Roma Evi

Pompeii evlerinin belirleyici özelliği, büyük bir merkezi mekanın etrafında 'kamusal' ve 'özel' alanların biçimsel olarak düzenlenmesiydi.

 

Ev tasarımı ve dekoru, "referans" dünyası olarak günlük aktiviteler ve kaygılar üzerine yorum ve bakış açısı sağlarken, aynı zamanda hayali bir âlem, "olası bir dünya" sunuyordu.

 

Evin teatralliği, mekanı ve imgeleri, anlamı taklit yoluyla iletmek için düzenlemesinden kaynaklanıyordu; bu, tiyatro sanatının tanımlayıcı bir özelliğidir.

 

Lobi/Koridor: Bu geçiş alanı, ziyaretçilerin bir deneyim ve algı alanından diğerine geçişlerine eşlik eden, dış dünya ile iç dünya arasında bir sınır alanıydı; 'son derece yüklü bir eylem' olan bir geçiş ayininin başlangıcıydı.

 

Atriyum / Evin en kamusal alanıydı ve hane halkının onur ve otoritesinin görünür kılındığı ve halka iletildiği bir 'vitrin' işlevi görüyordu. Atalar onurlandırılır, ataların maskeleri ve nişanları sergilenirdi.

Cenaze törenlerinde ölüler, balmumu maskeler takmış aktörler tarafından canlandırılırdı.

 

Bölüm 6: Senaryo / İkinci Stil Fresklerde Tiyatro ve Tiyatroculuk

Bu bölüm, İkinci Stil fresklerin tiyatro göndermeleri ve izleyiciler üzerindeki etkileri açısından inceliyor.

 

Roma freskleri, çeşitli kaynaklardan ödünç aldıkları unsurları kendi estetik terimlerine uyarlayarak melez bir tasarım sunar.

 

Bölüm 7: Senaryo / Boscoreale, Oplontis ve Pompei

 

Bölüm 8: Senaryo / Palatin ve Pompei'de

 

Bölüm 9: Dördüncü Stil Senaryo

 

Bölüm 10: Yemek Odası Tiyatrosallık

Bu bölüm yemek odalarının (triclinia) ve bu mekanlarda sunulan eğlencelerin teatral niteliğini inceler.

 

Yemek odası, konuklara evin, diğer konukların ve sunulan eğlencelerin güzel manzaralarını sunmak için tasarlanmıştır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder