2 Mayıs 2025 Cuma

Jörg Döring, Tristan Thielmann - Spatial Turn

Jörg Döring, Tristan Thielmann - Uzamsal Dönüş

Kültürel ve Sosyal Bilimlerde Mekansal Paradigma

Spatial Turn, Das Raumparadigma in den Kultur und Sozialwissenschaften

2. baskı, Transcript Verlag, Bielefeld, 2009


 

1-7 ve 9. bölümler Jörg Döring tarafından, 8. bölümler ise Tristan Thielmann tarafından yazılmıştır.

 

Jörg Döring, Tristan Thielmann - Giriş: Odada ne okuyoruz?  Uzamsal Dönüş ve coğrafyacıların gizli bilgisi

“küresel köyün yeni dünyası” belki de yalnızca elektronik medya yoluyla “uzayın ortadan kaldırılmasının” ilk ara adımı olarak ortaya çıktı.

 

Jörg Dünne - Operasyonel ve hayal gücü matrisi olarak harita. Uzamsal bir ortamın tarihi üzerine

Kültürel Coğrafya 1980'lerden bu yana  coğrafi ve kültürel çalışmalar etkinlikleri için anahtar terim veya metafor haline geldi

 

 

 

Guiliana Bruno - Görsel Bilim. Dört Ayarda Uzamsal Dönüşler dört ayarda

(Sinema ve mimari)

 

Erıc Piltz - “Uzay Atalet”. Fernand Braudel Tarih Bilimi ve Mekansal Hikayeler

(Braudel’in Akdeniz’i) Tarih ve coğrafya arasındaki bağı vurgulamak ya da canlandırmak istendiğinde kaçınılamayan minnettar bir referans yaratmış.

 

Matthias Middell - Uzamsal Dönüş ve tarihte küreselleşmeye ilgi

İkinci Dünya Savaşı sonrası dönemdeki dünya tarihçiliği her şeyden önce Fernand Braudel'in fikrine sahipti. dünya ekonomileriBir tür geniş bölge sınırlı üretim, birikim ve tüketim rejimi olan mekansallaştırma süreçlerine yönelik araştırmalar için önemli bir teşvik sağlamıştır

Braudel'in en etkili öğrencisi Immanuel Wallerstein, 1960'lı ve 70'li yılların bağımlılık teorisinin etkisiyle bu kavramı, tüm dünyayı kapsayan merkez ve çevre ayrımına dönüştürdü

 

Markus Schroer - “Mekânı geri getirmek” - Sosyolojik bir kategori olarak mekânın önemi üzerine

…modernleşme sürecinde mekana giderek daha küçük bir rol veriliyor.

Simmel şöyle diyor: "Para, biçiminin soyutluğu nedeniyle, uzayla olan tüm belirli ilişkilerin ötesinde durur: Etkilerini en uzak mesafelere kadar genişletebilir, aslında bir dereceye kadar bir potansiyel çemberinin merkezidir." her an etkiler.”

 

Modernitenin temel deneyimi olarak görülebilecek ivmelenmenin bir dereceye kadar kurbanı mekândır. Toplum, tarih, kültür, hatta yaşam ve zamanın kendisi baş döndürücü bir hızla ilerlemektedir. Hiçbir şey eskisi gibi kalmıyor. Modern yaşamın hızına uyum sağlamayan her şey uzay da dahil yok olacak.

Bir bakıma fiziksel mekânın gidişi toplumun doğaya karşı kazandığı zaferin tezahürüdür.

 

Mekân hem zihinsel, hem fiziksel hem de sembolik bir yapıdır.

Zaman geleneksel olarak uzayın eski düşmanı gibi görünmektedir.

 

Rudolf Stichweh - Dünya toplumunun işlevsel sistemleri aracılığıyla mekanın kontrolü ve organizasyonu

 

Niels Werber - Ağ toplumunun coğrafi anlamı

 

Manfred Fassler - Sibernetik Yerellik: Uzay, Yeniden Yüklendi

 

Stephan Günzel - Uzamsal Dönüş - Topografik Dönüş - Topolojik Dönüş. Uzamsal paradigmalar arasındaki farklar hakkında

Haritalar ideolojinin araçlarıdır ve dünyanın aldatıcı bir resmini yansıtır. Manipülatiftirler (ve) siyasi çıkarlar için kullanılırlar.

…dünyayı manipüle eden veya inşa eden haritalar varsa, bunu yapmayan haritaların da olması gerekir.

 

Edward W. Soja - “Zamanın ruhundan” “uzayın ruhuna”. Uzamsal Dönüşte Yeni Dönüşler

Kentsel mekan sadece yenilik, yaratıcılık ve ekonomik kalkınma üretmekle kalmıyor, aynı zamanda ek hiyerarşiler, eşitsizlik, sosyal kutuplaşma ve adaletsizlik de üretiyor.

Somut anlamda mekânsal olmayan toplumsal ilişkiler yoktur.

Önemli olan, eğer mekanın sosyal olarak yaratıldığını varsayarsak, onu değiştirebileceğimizi kabul etmemizdir.

…sosyal süreçlerin mekansal formları şekillendirdiğini iddia etmek nispeten kolaydır. Marksistler burada öncü çalışmalar yapmış, feministler ise çığır açmıştı.

 

Genel olarak toplumsal gelişmedeki tüm devrimci anların kentsel kökenleri vardır.

 

Gerhard Hard – Coğrafi Açıdan Gözlemlenen Mekansal Dönüşüm

 

Marc Redepenning - Kendiliğinden yaratılan bir sürpriz: Toplum için kendini tanımlayan bir formül olarak uzayın yeniden doğuşu üzerine

 

 

Roland Lippuner - Toplumun Mekansal Görüntüleri: Sistemler Teorisinde Sosyalin Mekansallığı Üzerine

(Niklas Luhmann hakkında…)

 

Benno Werlen - Beden, mekan ve medya temsili

…medya vücudun bir uzantısı

 

Bedenin nesnelerle ilişki kuracak şekilde uzatılması, elektronik iletim yoluyla bir mesafe boyunca gerçekleştirilir.

 

Varlığın yerini yokluk alırsa, medya araçları (yazı, telefon, kamera) uzaktan deneyim için bedenin konumunu alır.

 

Nigel Thrift - Uzay

Mikroskobun icadından bu yana toplu iğne başının bile kendine has bir coğrafyası olduğu görülmektedir.

 

İmparatorluklar genellikle Hindistan'daki Britanya İmparatorluğu gibi çeşitli duygulardan kurulur.

1901 nüfus sayımı Hindistan'da yalnızca 154.691 İngiliz sakinini sayıyor.  Çoğu orta sınıftan oluşan bu kadar az sayıda hane nasıl bu kadar geniş bir alana hakim olabiliyordu?

…duygusal bağlanma

 

Mike Crang - Dönem

“Hikâyenin sonunda ne olacak? Başka bir başlangıç öngörülmediği için bu ancak başka bir şeyin sonu olabilir. Ancak modernite bir süre önce sona erdi ve onunla birlikte muhtemelen zamanın kendisi de sona erdi,

Sonunda zaman artık kişiliksizleşti

 

Zaman / eylem / oluş

Varlık / mekan

 

…süre, geleceği kemiren ve ilerledikçe şişen geçmişin kesintisiz ilerleyişidir.

 

… 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder