Jörg Döring, Tristan
Thielmann - Uzamsal Dönüş
Kültürel ve Sosyal
Bilimlerde Mekansal Paradigma
Spatial Turn, Das Raumparadigma in den Kultur und
Sozialwissenschaften
2. baskı, Transcript Verlag, Bielefeld, 2009
1-7 ve 9. bölümler Jörg Döring tarafından, 8. bölümler ise
Tristan Thielmann tarafından yazılmıştır.
Jörg Döring, Tristan Thielmann - Giriş: Odada ne okuyoruz? Uzamsal Dönüş ve coğrafyacıların gizli
bilgisi
“küresel köyün yeni dünyası” belki de yalnızca elektronik
medya yoluyla “uzayın ortadan kaldırılmasının” ilk ara adımı olarak ortaya
çıktı.
Jörg Dünne - Operasyonel ve hayal gücü matrisi olarak harita. Uzamsal bir
ortamın tarihi üzerine
Kültürel Coğrafya 1980'lerden bu yana coğrafi ve kültürel çalışmalar etkinlikleri
için anahtar terim veya metafor haline geldi
Guiliana Bruno - Görsel Bilim. Dört Ayarda Uzamsal Dönüşler dört ayarda
(Sinema ve mimari)
…
Erıc Piltz - “Uzay Atalet”. Fernand Braudel Tarih Bilimi ve Mekansal
Hikayeler
(Braudel’in Akdeniz’i) Tarih ve coğrafya arasındaki bağı vurgulamak
ya da canlandırmak istendiğinde kaçınılamayan minnettar bir referans yaratmış.
Matthias Middell - Uzamsal Dönüş ve tarihte küreselleşmeye ilgi
İkinci Dünya Savaşı sonrası dönemdeki dünya tarihçiliği her
şeyden önce Fernand Braudel'in fikrine sahipti. dünya ekonomileriBir tür geniş
bölge sınırlı üretim, birikim ve tüketim rejimi olan mekansallaştırma
süreçlerine yönelik araştırmalar için önemli bir teşvik sağlamıştır
Braudel'in en etkili öğrencisi Immanuel Wallerstein, 1960'lı
ve 70'li yılların bağımlılık teorisinin etkisiyle bu kavramı, tüm dünyayı
kapsayan merkez ve çevre ayrımına dönüştürdü
Markus Schroer - “Mekânı geri getirmek” - Sosyolojik bir kategori olarak
mekânın önemi üzerine
…modernleşme sürecinde mekana giderek daha küçük bir rol veriliyor.
Simmel şöyle diyor: "Para, biçiminin soyutluğu
nedeniyle, uzayla olan tüm belirli ilişkilerin ötesinde durur: Etkilerini en
uzak mesafelere kadar genişletebilir, aslında bir dereceye kadar bir potansiyel
çemberinin merkezidir." her an etkiler.”
Modernitenin temel deneyimi olarak
görülebilecek ivmelenmenin bir dereceye kadar kurbanı mekândır. Toplum, tarih,
kültür, hatta yaşam ve zamanın kendisi baş döndürücü bir hızla ilerlemektedir.
Hiçbir şey eskisi gibi kalmıyor. Modern yaşamın hızına uyum sağlamayan her şey
uzay da dahil yok olacak.
Bir bakıma fiziksel mekânın gidişi toplumun doğaya karşı
kazandığı zaferin tezahürüdür.
Mekân hem zihinsel, hem fiziksel hem de sembolik bir
yapıdır.
Zaman geleneksel olarak uzayın eski düşmanı gibi
görünmektedir.
…
Rudolf Stichweh - Dünya toplumunun işlevsel sistemleri aracılığıyla mekanın
kontrolü ve organizasyonu
…
Niels Werber - Ağ toplumunun coğrafi anlamı
…
Manfred Fassler - Sibernetik Yerellik: Uzay, Yeniden Yüklendi
…
Stephan Günzel - Uzamsal Dönüş - Topografik Dönüş - Topolojik Dönüş.
Uzamsal paradigmalar arasındaki farklar hakkında
Haritalar ideolojinin araçlarıdır ve dünyanın aldatıcı bir
resmini yansıtır. Manipülatiftirler (ve) siyasi çıkarlar için kullanılırlar.
…dünyayı manipüle eden veya inşa eden haritalar varsa, bunu
yapmayan haritaların da olması gerekir.
…
Edward W. Soja - “Zamanın ruhundan” “uzayın ruhuna”. Uzamsal Dönüşte Yeni
Dönüşler
Kentsel mekan sadece yenilik, yaratıcılık ve ekonomik
kalkınma üretmekle kalmıyor, aynı zamanda ek hiyerarşiler, eşitsizlik, sosyal
kutuplaşma ve adaletsizlik de üretiyor.
Somut anlamda mekânsal olmayan toplumsal ilişkiler yoktur.
Önemli olan, eğer mekanın sosyal olarak yaratıldığını
varsayarsak, onu değiştirebileceğimizi kabul etmemizdir.
…sosyal süreçlerin mekansal formları şekillendirdiğini iddia
etmek nispeten kolaydır. Marksistler burada öncü çalışmalar yapmış, feministler
ise çığır açmıştı.
Genel olarak toplumsal gelişmedeki tüm devrimci anların
kentsel kökenleri vardır.
…
Gerhard Hard – Coğrafi Açıdan Gözlemlenen Mekansal Dönüşüm
…
Marc Redepenning - Kendiliğinden yaratılan bir sürpriz: Toplum için kendini
tanımlayan bir formül olarak uzayın yeniden doğuşu üzerine
…
Roland Lippuner - Toplumun Mekansal Görüntüleri: Sistemler Teorisinde
Sosyalin Mekansallığı Üzerine
(Niklas Luhmann hakkında…)
…
Benno Werlen - Beden, mekan ve medya temsili
…medya vücudun bir uzantısı
Bedenin nesnelerle ilişki kuracak şekilde uzatılması,
elektronik iletim yoluyla bir mesafe boyunca gerçekleştirilir.
Varlığın yerini yokluk alırsa, medya
araçları (yazı, telefon, kamera) uzaktan deneyim için bedenin konumunu alır.
…
Nigel Thrift - Uzay
Mikroskobun icadından bu yana toplu iğne başının bile
kendine has bir coğrafyası olduğu görülmektedir.
İmparatorluklar genellikle Hindistan'daki Britanya
İmparatorluğu gibi çeşitli duygulardan kurulur.
1901 nüfus sayımı Hindistan'da yalnızca 154.691 İngiliz
sakinini sayıyor. Çoğu orta sınıftan
oluşan bu kadar az sayıda hane nasıl bu kadar geniş bir alana hakim
olabiliyordu?
…duygusal bağlanma
…
Mike Crang - Dönem
“Hikâyenin sonunda ne olacak? Başka bir başlangıç
öngörülmediği için bu ancak başka bir şeyin sonu olabilir. Ancak modernite bir
süre önce sona erdi ve onunla birlikte muhtemelen zamanın kendisi de sona erdi,
Sonunda zaman artık kişiliksizleşti
Zaman / eylem / oluş
Varlık / mekan
…süre, geleceği kemiren ve ilerledikçe şişen geçmişin
kesintisiz ilerleyişidir.
…
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder