Orsolya Katalin Petocz,
Naomi Segal - Dwelling
Cultural
Representations of Inhabited Places
Palgrave Macmillan, Switzerland, 2024
Konut, Yaşanan Yerlerin Kültürel Temsilleri
Bu cildin kökeni, Mayıs 2022'de Kültürel Okuryazarlık
Everywhere ve University College Dublin tarafından ortaklaşa düzenlenen Konut
üzerine sanal bir konferansa dayanmaktadır.
Giriş
İngilizce 'mesken' kelimesi hem bir eylemi hem de bir
konumu, yani bir yerde olmayı ve olunacak bir yerde olmayı ifade eder. Bu
terim, ister geçici ister uzun süreli olsun, bir yerde yaşama süresine ve
dolayısıyla neredeyse kalıcılığın keyfini çıkarmanın yanı sıra güvencesiz bir
yerde yaşamanın veya bir konuttan diğerine taşınmanın risklerine vurgu
yapılmasına olanak tanır veya hayatta kalma mücadelesinde bir mekana uyum
sağlanmasına.
Uzay, mekânsal kavramların aynı anda en soyut ve en içsel
olanıdır. Yer ve bölge, değerler atfettiğimiz mekan bölümleridir; birincisi
tamamen duygusal değerlere yönelir, ikincisi ise etkisi altındaki eylemlerin ve
nesnelerin kontrolünü amaçlamaktadır.
Zamansallık, mekansal eşdeğeri olan hareketten ayrılamaz.
İkamet etmek [...], kelimenin tam anlamıyla bir yaşam tarzı
boyunca bir harekete girişmektir. Dolayısıyla algılayan-üreten bir yolcudur
İlk yazı olan 'Dijital Çağda Yaşamak: Biyolojik
Perspektifler', tartışmayı kentsel tasarım, mimarlık ve sinir biliminin buluşma
noktasına yerleştiriyor.
Andrea Boom, Shahina A. Ghazanfar ve Said Baquir, Güney
Umman hakkındaki makalelerinde mevsimsel hareket kalıplarını inceliyor ve Ahalya
Vedaparayana Gandikota, damgalanmış gecekondu sakinlerinin becerikliliğini
araştırıyor.
'Kulübeler ve Köprüler' yazıları, okuyucuyu kalıcı konutlara
ve bağlantı alanlarına doğru yönlendiriyor. Naomi Segal'in makalesi
Apollinaire, Barrie, Gide ve Mann'ın yazdıklarında geride bıraktıkları
sevgilinin kaderini konu alıyor. Wagstaff'ın okumasına göre kulübeler zorunlu
olarak kalıcı yerleşim alanlarıdır
Kirsten Jacobson, "Evimiz bizim için ikinci bir
bedendir" diyor
Rachel Hurdley kapılar, pencereler, merdivenler ve duvarlar
gibi sıradan yapılarda, evsel biçimlerde toplumsal bölünme ve statü arasındaki
bağlantıları' buluyor
Bu kitap boyunca yirmi iki sesin ve daha da fazla mekanın
yan yana gelmesiyle, paradoksal olarak barınmanın hiçbir zaman uzun süre hareketsiz
kalmadığını görüyoruz.
Colin Ellard - Dijital Çağda Yaşamak: Biyolojik Perspektifler
Konut: Bir fiil olarak, muhtemelen rahatlık ve güvenlik olan
bir yerde dinlenmek anlamına gelebilir. İsim olarak mesken, kişinin hayattaki
diğer tüm faaliyetlerinin düzenlendiği bir tür merkezi ifade eder.
Bilimsel ilgilerime bağlı kalarak yaşamımı doğası gereği
mekansal ve bağlamı tamamen barınmayla ilgili olan bir tarzda yeniden inşa
etmeye çalıştım.
Bir kuş yuvasını nereye yapacağına nasıl karar verir? Köstebek
yuvayı nereye kazacağına nasıl karar verir?
1. Bir parti
düzenlediğinizi ve herkesin iyi vakit geçirdiğinden emin olmak istediğinizi
hayal edin. Nereye gidersin?
2. Vermeniz
gereken zor bir kararın olduğunu hayal edin. Düşünmek için nereye gidersiniz?
3. Taşındığınızı
ve değerli bir aile yadigârını nereye koyacağınıza karar vermeye çalıştığınızı
hayal edin. Nereye koyacaksın?
Bazılarımız hayallerindeki evi bulmak için gösterişli
tasarım dergilerinin sayfalarını karıştırmaktan hoşlanırken, bazılarımız çok
daha mütevazı meskenlere karşı son derece güçlü bir çekim sergileyebilir.
…yüksek potansiyelli konumların daha yüksek verimlilikle
ilişkili olma eğiliminde olduğunu bulduk. Daha geniş konaklama yerleri ve dış
dünya manzarası olan öğrenciler daha üretken olma eğilimindeydi.
Sosyal olarak daha az yalıtılmış hisseden öğrencilerin
çevrelerini daha hoş buldukları ve stres yaşama olasılıklarının daha düşük
olduğu belirlendi.
Andrea Boom, Shahina A. Ghazanfar ve Said Baquir - Güney Umman'da Gelişen
Yaylacılık: Modern Gerçekler için Eski Gelenekler
Umman'ın güneybatısındaki Dhofar bölgesi yerel olarak
bilinen yıllık muson mevsimini yaşar
Geleneksel olarak Dhofariler göçebe veya yarı göçebe
hayvancılık yapan çobanlar veya balıkçılardı.
[muson mevsimi] yüksek nem ve birçok sağlık sorununu
beraberinde getirdiğinden, insanlar bu mevsimde bazen kuzeye doğru hareket
ediyorlardı
Platolardaki öngörülemeyen yağmur düzenleri, yıldan yıla
aynı derecede öngörülemeyen meralara neden oluyor.
1970 yılına kadar Dhofar'da modern sağlık hizmetleri mevcut
değildi, bu nedenle o zamana kadar bitkiler tıbbi olarak kullanılıyordu. Bu
bilgilerin çoğu bugün hızla yok oluyor; Genç neslin çok azı şifalı bitkileri
biliyor.
Yaylacılık binlerce yıldır güney Arabistan'daki yaşam
ritminin bir parçası olmuştur.
Dhofar'daki modern evler beton bloklardan inşa edildiğinden,
geleneksel olarak inşaatlarda kullanılan ağaçlara artık pek değer verilmiyor.
…çimento üretimi dağların kuzeyindeki yeraltı suyunu
kullanarak yerel bitki örtüsüne çok az şey bırakıyor.
Ahalya Vedaparayana Gandikota - Gecekondulardan Topluluklara: Haritalama
Katılımcılıkla Yeni Bir Kimlik Yaklaşımlar
Dar sokaklar ve labirent gibi yolların her iki yanında
birbirine sıkı sıkıya yapışmış kibrit kutusu gibi konutlar vardı
Duvarlar ufalanmış tuğlalardan, oluklu çarşaflardan,
kumaşlardan, bambu çubuklardan, tahta kalaslardan, yırtık muşambalardan,
kelimenin tam anlamıyla genellikle işe yaramayacağı düşünülen her şeyden oluşan
bir yama işi gibi görünüyordu. Evlerin cephelerinde ipte kurutulan çamaşırlar
vardı. Bazı konutlar iki katlıydı ve tepeye çıkmak için bir merdiven vardı.
Akşam TV programını birkaç evden duyabiliyordum, çocukların ağladığını,
bazılarının oyun oynadığını, sokak satıcılarının bağırdığını, motosiklet
kornalarını, akşamları duyabiliyordum. …namaz yakındaki camiden.
…gecekondu mahallelerini anladığımızda iki farklı bakış
açısı ortaya çıkıyor: Bunlardan biri gecekondu mahallelerini toplumdaki
yoksulluğun veya sosyal hastalıkların sembolü olarak görüyor, diğeri ise onları
insanların barınma sorunlarına yönelik tutumlu yerel çözümler olarak görüyor.
Aidiyet duygusunu hissetmek, bir topluluğun parçası
olduğunuz ve diğer insanlar için bir şekilde gerekli olduğunuz anlamına gelir.
Bir konut, fiziksel bir mekan olmanın ötesinde, kişinin ait olma ve topluluk
duygusuyla doğal bağları bünyesinde barındırır.
Gecekondularda bu kavramlar açıkça görülmektedir.
Gecekondu sakinlerini sosyal bir kötülük yerine becerikli
çözüm sağlayıcıları olarak görmeye başlamamız gerekiyor.
Naomi Keenan O'Shea - İlerleme Mitleri: Gayrimenkul Geliştirme, Özel
Mülkiyet ve Dışarıda Konut Mülkiyet
Bu, insanlara mülkiyetle olan ilişkileri aracılığıyla
atfedilen farklı değer hakkında bir hikayedir
Naomi Segal - Arzuda Yaşamak: Ayakta Durmak nokta Mirabeau
Apollinaire'in 1912 tarihli şiirine göre aşk akıp giderken,
hatırlayan aşık Paris köprüsünde kaybolup gidenin üzerinde durur.
Bitmeyen bir ileriye doğru hareket, arzunun sabitliğinden
kaynaklanıyor.
Emma Wagstaff - 'Kulübeler İnşa Etmeliyiz': Jean-Marie Gleize Geçici
Konutlar
Bir Şair Olarak Yeryüzünde Yaşamak
Heidegger, Hölderlin okuması aracılığıyla, Varlığı ya da
aksi takdirde gizli kalan varlıkları açığa çıkarmaya açılacak şekilde şiirsel
bir yerde ikamet etme fikrini önerdi.
Barınma, güvenliğin ve istikrarın olduğu yerde değil,
bunların tehdit altında olduğu yerde gerçekleşir
Gleize'nin yazılarının örneği, günümüz dünyasında bir
praksis olarak konutun önemini ve çağdaş Fransız düşüncesinin ve şiirsel
biçimlerinin zaman içinde mekanların dönüşümüne yönelik çalışmalarda
oynayabileceği rolü gösteriyor.
Jennifer Spector - Thacchen: Konut Bedeni Kaba Ev'de
Eski İngilizcede, ikamet etmek hataya yol açmayı amaçlayan;
Orta İngilizce'de dinlenme, oyalanma, ikamet etme anlamlarını taşıyordu; ve on
dördüncü yüzyılın ortalarına gelindiğinde daimi ikamet sahibi olarak kalmak
anlamına gelmeye başladı.
Gökyüzü kubbesinin altında yer alan kulübe, yokluk ile
yapılı olan arasında
Özgürleşmek aslında yedeklemek anlamına gelir. Korumanın
kendisi yalnızca bağışladığımız kişiye zarar vermememizden ibaret değildir.
Gerçek koruma olumlu bir şeydir ve bir şeyi önceden kendi özüne bıraktığımızda,
onu özel olarak asıl varlığına geri döndürdüğümüzde, onu kelimenin tam
anlamıyla bir barış koruma alanı içinde 'serbest bıraktığımızda' gerçekleşir.
Barınmak, barışık olmak, her şeyi özünde koruyan özgür, korunan, özgür alanda
barış içinde kalmak demektir. Konutun temel karakteri bu tutumluluktur. (Heidegger 1993a: 351)
Mekân, yer açılmış, serbest bırakılmış, yani bir sınır
dahilinde olan bir şeydir, Yunanca yoksulluk. Sınır, bir şeyin durduğu yer
değildir; Yunanlıların da kabul ettiği gibi, sınır, bir şeyin durduğu yerdir.
temel gelişimini başlatır. Bu yüzden kavram şu şekildedir: horismolar, yani
ufuk, sınır. Uzay özünde kendisine yer açılan, sınırlarına bırakılan şeydir.
Orsolya Katalin Petocz - Paul B. Preciado'nun Mutasyonda Yaşaması:
Canavarlık Gösterisi
Kafka, 'Kanun Önünde' / Orada kanunu bekleyen, kanunun
kapısının önünde oturan, kanuna belli bir güç atfeder.
İcat edilen ilk hap, etkili bir doğum kontrol yöntemi
Yang Yeung - Artık Günler Sayılı Kalmasın: Floransa Lam'ın Performansları
2047 yılıydı…
Saat, mekanik bir saatin hareketini ortadan kaldırarak
doğrusal ve sürekli zaman kavramını boşa çıkarır.
Brandon LaBelle sesin beden ve öznellikle eş kapsamlı
olduğunu tartışıyor. 'Sesin vücuttan dolaşıma yansıtıldığı fikrine karşı
çıkıyor.
LaBelle'e göre ses, bedenden ayrı bir varlık değil, onu
oluşturan gerilimdir.
Ses bedenimden uzaklaşmıyor, aksine onu ileri taşıyor; ses
uzanıyor
Sesin insanı 'ileriye doğru sürüklediği' fikrini, özellikle
sesin gücü açısından aydınlatıcı buluyorum.
Yaşamak, durmayan zamanda hareket etmektir.
Kate Paxman - Eşikte Yaşayan: Yosun ve Tüf, Benden Daha Başarılı Olabilecek
misin?
Hollicombe'da deniz mağaraları
Rachel Hurdley - Ev Sorunu, Ev Dünyasında Dışlanma, Bölünme ve Unutma
'Ev' de 'hafıza' gibi bir kurumdur: her ikisi de
sosyokültürel eserler ve uygulamalardır.
Pierre Bourdieu'nun habitus anlayışına göre ev, "tüm
evreni düzenleyen aynı karşıtlıklar ve türdeşlikler tarafından düzenlenen bir
mikrokozmostur"
Martin Heidegger'in ünlü bir şekilde belirttiği gibi
"inşa etmek ve düşünmek, her biri kendi yolunda, ikamet için
kaçınılmazdır"
Düşünmek, hayal etmek, hatırlamak ve unutmak evin içindedir;
tarih ve biyografi burada buluşuyor
(Kapının üzerinde desenler) Üçgen bir ızgara; bir yıldız;
zikzak gibi bir şey / insanın eve girmesini engellemezler; doğaüstü güçleri,
cadıları, ruhları ve şeytanları engelleyen koruyucu işaretlerdi.
Kapının gücü
Pek çok İngiliz evinde perdelerin yerini modaya uygun
panjurlar almıştır
Lucille Raynal - Barınma ve Sürgün, Vigee Le Brun ve Ticaret Araçları
…
Jūratė Radavičiūte - Salman Rüşdi'nin Eserinde Bir Sınır
Mekânı Olarak Ev Kişot (2019)
Homi K. Bhabha hakkında…
Rushdie'nin romanı
Bombay'ın varlıklı bir mahallesinde doğan, Hintli saygın bir
ailenin sevilen küçük çocuğu Sister, İngiltere'de yeni bir hayata başlamak için
yaşlı bir sanatçıyla birlikte evden kaçar.
Uzaklaştığı ebeveynleriyle ilişkiler, Kardeşinden uzaklaşma,
Londra'daki göçmen topluluğuyla karmaşık bağlantılar onu kanserden erken ölüme
sürükler.
Genel olarak roman boyunca, kültürel melezliğin bir kinayesi
olarak karnaval motifi, anlatıya dönüşüm unsurunu dahil ederek eşik alanını
şekillendirir.
Lihong Liü - Yeni Bir İkametgahın Karanlığında ‘Ev’in Sürekliliğini ve
Garipliğini Hissetmek
Sosyal bilimci Julia Wardhaugh, evin yalnızca 'mekanın fiziksel bir
düzenlemesi olarak değil, aynı zamanda sosyal anlamların ve kimliklerin bir
ifadesi' olarak anlaşılabileceğini belirtmektedir (1999: 94).
Juhani Pallasmaa,
1995 tarihli 'Kimlik, Samimiyet ve İkamet' başlıklı makalesinde ev ve ikametgah
arasındaki ayrılmaz ilişkiyi kabul ediyor. Ev kavramının temel olarak mimariyle
alakasız olduğunda ısrar ediyor ve evin bir bina değil, psikoloji, psikanaliz
ve sosyolojiyi içeren karmaşık bir kavram olduğunu vurguluyor: 'ev, kişiliğin,
ailenin ve onlara özgü yaşam kalıplarının bir ifadesidir'. (1995: 132).
Bachelard'a göre 'ev' dediğimiz ev ya da mesken bizim 'ilk
evrenimizdir' (2014: 26).
Ev bir nevi kökendir; mekansal ve zamansal yönelime sahiptir
/ (Dovey) 1985: 37).
İnsanlar mekanı kendi lezzetleriyle doldurmak için farklı
nesneler kullanarak mekanı dekore ederler. Bu, evimizi başkalarınınkinden
farklı kılan şey açısından çok önemlidir. Aynı zamanda bu nesneler geçmiş ile
bugünü birbirine bağlama, süreklilik sağlama ve hatta geçmiş ile gelecek
arasında güçlü bir aşinalık duygusu sağlama işlevini taşıyacak şekilde
kullanılabilir.
Warisara Emily Sawin - Hafıza Sarayında Yaşamak: Anna Moï’nin Douze palais de
Mémoire’ında Kültürel Kimlik, Karşı Bellek ve Hikâye Anlatımı
Bu makalenin amacı, Moı'nın çalışmalarında matematiğin ve
hafıza sarayının rolünü incelemek ve mimarinin nasıl anıların somutlaşmış
haline geldiğini vurgulamaktır.
Khanh ve kızı Tien, Saygon'un Düşüşünden sonra Vietnam'dan
kaçar ve Amerika'ya doğru bir yolculuğa çıkar. Limandan ayrılıp fiziksel olarak
denizde yaşarken Khanh, Vietnam'a dair anıları üzerinde düşünmeye başlar.
Tarihin manipüle edilebileceğini bilerek hafızanın
değişmediği bir yer inşa ediyor.
on iki hayali saray inşa ediyor: 'Finans, Mülk, Kariyer,
Arkadaşlar, Ebeveynler, Seyahatler, Kader, Sağlık, Kardeşler, Evlilik (daha
sonra Aşk olarak değiştirildi), Çocuklar ve Matematik'
Khanh, geleneksel hafıza biçimlerinden uzaklaşıyor ve kendi
kişisel hafıza alanını inşa ediyor.
Hania A. M. Nashef - Şehir Yaklaşıyor: Raja Shehadeh'in ‘Eve Dönüş’ü Bir
Vatan Arıyor
Raja Shehadeh'in kitabı, Eve Dönüş: Elli Yıllık Meslekte Bir
Yürüyüş (2019) olayların kronolojisini sunuyor ve yazarın memleketi
Ramallah'ta, İsrail'in Batı Şeria'yı işgalinin 50. yıldönümüne denk gelen 5
Haziran 2017'de yaptığı bir yürüyüşle belgelenen değişiklikleri vurguluyor.
Hatırlamak mazlumların görevi, unutmak ise zalimlerin
lüksüdür.
Biz Filistinliler anıyı bir görev ve yük gibi taşıyoruz,
çünkü unutmak bir haktan vazgeçmekle eşdeğerdir
Yazar, Ramallah'ı değiştiren olayları anlatıyor
…çoğu batıya göç ederken, şehir nüfusunun çoğunluğu iç
mültecilerden oluşuyor.
1993 Oslo Anlaşmalarından bu yana Ramallah, Filistin
Yönetimi'nin fiili başkenti haline geldi
Bir zamanlar yalnızca hayal gücünün ve keşfetme arzusunun
yönlendirmesiyle özgürce dolaşabilen Shehadeh, bugün kendisini çok değişmiş bir
toplumla birlikte işgalcinin kendisine ve halkına sağladığı küçük alanla
sınırlı buluyor.
Shehadeh'in "kaybolmuş bir manzaranın ve aziz bir yaşam
tarzının birkaç kalıntısının peşinde" yürüttüğü, ömür boyu süren yürüme
alışkanlığı / bir bölgenin anma yoluyla savunulmasıdır.
Anılar, onları hatırlayanlar tarafından korunmadıkça
ölürler.
Molly O'Brien - Anlatıda Yaşamak: Joëlle Bahloul ve Karin Albou'nun Yerel
Topluluklarındaki Yahudi-Müslüman İlişkileri
Ev içi mekan hafızanın mekanıdır
Avlu, kadın kimliğinin mekansal çerçevesidir, çünkü kadınlar
zamanlarının çoğunu orada geçirirler / anılarında açıkça annelikle
ilişkilendirilir. Avlu, kadınların çocuklarını büyütmelerine ve genel olarak
annelik görevlerine yardımcı oluyordu
Hem Albou'nun filminde hem de Bahloul'un metninde kadınlar
kapalı bir ev alanına hakim olurken, erkekler dışarıdaki sokaklara hakimdir.
Sophie Ellis - Dijital Konut ve Savunmacı Ev Hayatı: Michael Haneke'nin
Mutlu Sonu'nda Mekansallaştırılmış Misafirperverliğin Yapı(sız)laştırılması
…konukseverlik anlayışı, karşılama sunmak için kişinin
'evinde' olması gerekir.
Lorenzo Buonvivere - ‘Hayatı Çok Gezegenli Hale Getirmek’: Uzay Turizmi
Söyleminde Konutu Yeniden Tasarlamak
En genel tanımıyla konut kavramı turizm kavramıyla
çelişmektedir.
Resmi olarak uzay turizmi, Amerikalı iş adamı Dennis
Tito'nun Uluslararası Uzay İstasyonu'nda (bundan böyle ISS olarak anılacaktır)
yörüngede sekiz gün geçiren ilk sivil olduğu 2001 yılında başladı.
Deborah L. S. Wright - Sanal Danışma Odası Mekanları Olarak Konut Alanları
Covid dönemi sanal ortamlar…
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder