2 Mayıs 2025 Cuma

Orsolya Katalin Petocz, Naomi Segal - Dwelling

Orsolya Katalin Petocz, Naomi Segal - Dwelling

Cultural Representations of Inhabited Places

Palgrave Macmillan, Switzerland, 2024

 


Konut, Yaşanan Yerlerin Kültürel Temsilleri

Bu cildin kökeni, Mayıs 2022'de Kültürel Okuryazarlık Everywhere ve University College Dublin tarafından ortaklaşa düzenlenen Konut üzerine sanal bir konferansa dayanmaktadır.

 

Giriş

İngilizce 'mesken' kelimesi hem bir eylemi hem de bir konumu, yani bir yerde olmayı ve olunacak bir yerde olmayı ifade eder. Bu terim, ister geçici ister uzun süreli olsun, bir yerde yaşama süresine ve dolayısıyla neredeyse kalıcılığın keyfini çıkarmanın yanı sıra güvencesiz bir yerde yaşamanın veya bir konuttan diğerine taşınmanın risklerine vurgu yapılmasına olanak tanır veya hayatta kalma mücadelesinde bir mekana uyum sağlanmasına.

 

Uzay, mekânsal kavramların aynı anda en soyut ve en içsel olanıdır. Yer ve bölge, değerler atfettiğimiz mekan bölümleridir; birincisi tamamen duygusal değerlere yönelir, ikincisi ise etkisi altındaki eylemlerin ve nesnelerin kontrolünü amaçlamaktadır.

 

Zamansallık, mekansal eşdeğeri olan hareketten ayrılamaz.

İkamet etmek [...], kelimenin tam anlamıyla bir yaşam tarzı boyunca bir harekete girişmektir. Dolayısıyla algılayan-üreten bir yolcudur

 

İlk yazı olan 'Dijital Çağda Yaşamak: Biyolojik Perspektifler', tartışmayı kentsel tasarım, mimarlık ve sinir biliminin buluşma noktasına yerleştiriyor.

Andrea Boom, Shahina A. Ghazanfar ve Said Baquir, Güney Umman hakkındaki makalelerinde mevsimsel hareket kalıplarını inceliyor ve Ahalya Vedaparayana Gandikota, damgalanmış gecekondu sakinlerinin becerikliliğini araştırıyor.

'Kulübeler ve Köprüler' yazıları, okuyucuyu kalıcı konutlara ve bağlantı alanlarına doğru yönlendiriyor. Naomi Segal'in makalesi Apollinaire, Barrie, Gide ve Mann'ın yazdıklarında geride bıraktıkları sevgilinin kaderini konu alıyor. Wagstaff'ın okumasına göre kulübeler zorunlu olarak kalıcı yerleşim alanlarıdır

Kirsten Jacobson, "Evimiz bizim için ikinci bir bedendir" diyor

Rachel Hurdley kapılar, pencereler, merdivenler ve duvarlar gibi sıradan yapılarda, evsel biçimlerde toplumsal bölünme ve statü arasındaki bağlantıları' buluyor

Bu kitap boyunca yirmi iki sesin ve daha da fazla mekanın yan yana gelmesiyle, paradoksal olarak barınmanın hiçbir zaman uzun süre hareketsiz kalmadığını görüyoruz.

 

Colin Ellard - Dijital Çağda Yaşamak: Biyolojik Perspektifler

Konut: Bir fiil olarak, muhtemelen rahatlık ve güvenlik olan bir yerde dinlenmek anlamına gelebilir. İsim olarak mesken, kişinin hayattaki diğer tüm faaliyetlerinin düzenlendiği bir tür merkezi ifade eder.

Bilimsel ilgilerime bağlı kalarak yaşamımı doğası gereği mekansal ve bağlamı tamamen barınmayla ilgili olan bir tarzda yeniden inşa etmeye çalıştım.

 

Bir kuş yuvasını nereye yapacağına nasıl karar verir? Köstebek yuvayı nereye kazacağına nasıl karar verir?

 

1.         Bir parti düzenlediğinizi ve herkesin iyi vakit geçirdiğinden emin olmak istediğinizi hayal edin. Nereye gidersin?

2.         Vermeniz gereken zor bir kararın olduğunu hayal edin. Düşünmek için nereye gidersiniz?

3.         Taşındığınızı ve değerli bir aile yadigârını nereye koyacağınıza karar vermeye çalıştığınızı hayal edin. Nereye koyacaksın?

 

Bazılarımız hayallerindeki evi bulmak için gösterişli tasarım dergilerinin sayfalarını karıştırmaktan hoşlanırken, bazılarımız çok daha mütevazı meskenlere karşı son derece güçlü bir çekim sergileyebilir.

 

…yüksek potansiyelli konumların daha yüksek verimlilikle ilişkili olma eğiliminde olduğunu bulduk. Daha geniş konaklama yerleri ve dış dünya manzarası olan öğrenciler daha üretken olma eğilimindeydi.

Sosyal olarak daha az yalıtılmış hisseden öğrencilerin çevrelerini daha hoş buldukları ve stres yaşama olasılıklarının daha düşük olduğu belirlendi.

 

Andrea Boom, Shahina A. Ghazanfar ve Said Baquir - Güney Umman'da Gelişen Yaylacılık: Modern Gerçekler için Eski Gelenekler

Umman'ın güneybatısındaki Dhofar bölgesi yerel olarak bilinen yıllık muson mevsimini yaşar

Geleneksel olarak Dhofariler göçebe veya yarı göçebe hayvancılık yapan çobanlar veya balıkçılardı.

[muson mevsimi] yüksek nem ve birçok sağlık sorununu beraberinde getirdiğinden, insanlar bu mevsimde bazen kuzeye doğru hareket ediyorlardı

Platolardaki öngörülemeyen yağmur düzenleri, yıldan yıla aynı derecede öngörülemeyen meralara neden oluyor.

1970 yılına kadar Dhofar'da modern sağlık hizmetleri mevcut değildi, bu nedenle o zamana kadar bitkiler tıbbi olarak kullanılıyordu. Bu bilgilerin çoğu bugün hızla yok oluyor; Genç neslin çok azı şifalı bitkileri biliyor.

Yaylacılık binlerce yıldır güney Arabistan'daki yaşam ritminin bir parçası olmuştur.

Dhofar'daki modern evler beton bloklardan inşa edildiğinden, geleneksel olarak inşaatlarda kullanılan ağaçlara artık pek değer verilmiyor.

…çimento üretimi dağların kuzeyindeki yeraltı suyunu kullanarak yerel bitki örtüsüne çok az şey bırakıyor.

 

Ahalya Vedaparayana Gandikota - Gecekondulardan Topluluklara: Haritalama Katılımcılıkla Yeni Bir Kimlik Yaklaşımlar

Dar sokaklar ve labirent gibi yolların her iki yanında birbirine sıkı sıkıya yapışmış kibrit kutusu gibi konutlar vardı

Duvarlar ufalanmış tuğlalardan, oluklu çarşaflardan, kumaşlardan, bambu çubuklardan, tahta kalaslardan, yırtık muşambalardan, kelimenin tam anlamıyla genellikle işe yaramayacağı düşünülen her şeyden oluşan bir yama işi gibi görünüyordu. Evlerin cephelerinde ipte kurutulan çamaşırlar vardı. Bazı konutlar iki katlıydı ve tepeye çıkmak için bir merdiven vardı. Akşam TV programını birkaç evden duyabiliyordum, çocukların ağladığını, bazılarının oyun oynadığını, sokak satıcılarının bağırdığını, motosiklet kornalarını, akşamları duyabiliyordum. …namaz yakındaki camiden.

 

…gecekondu mahallelerini anladığımızda iki farklı bakış açısı ortaya çıkıyor: Bunlardan biri gecekondu mahallelerini toplumdaki yoksulluğun veya sosyal hastalıkların sembolü olarak görüyor, diğeri ise onları insanların barınma sorunlarına yönelik tutumlu yerel çözümler olarak görüyor.

 

Aidiyet duygusunu hissetmek, bir topluluğun parçası olduğunuz ve diğer insanlar için bir şekilde gerekli olduğunuz anlamına gelir. Bir konut, fiziksel bir mekan olmanın ötesinde, kişinin ait olma ve topluluk duygusuyla doğal bağları bünyesinde barındırır.

Gecekondularda bu kavramlar açıkça görülmektedir.

 

Gecekondu sakinlerini sosyal bir kötülük yerine becerikli çözüm sağlayıcıları olarak görmeye başlamamız gerekiyor.

 

Naomi Keenan O'Shea - İlerleme Mitleri: Gayrimenkul Geliştirme, Özel Mülkiyet ve Dışarıda Konut Mülkiyet

Bu, insanlara mülkiyetle olan ilişkileri aracılığıyla atfedilen farklı değer hakkında bir hikayedir

 

Naomi Segal - Arzuda Yaşamak: Ayakta Durmak nokta Mirabeau

Apollinaire'in 1912 tarihli şiirine göre aşk akıp giderken, hatırlayan aşık Paris köprüsünde kaybolup gidenin üzerinde durur.

 

Bitmeyen bir ileriye doğru hareket, arzunun sabitliğinden kaynaklanıyor.

 

Emma Wagstaff - 'Kulübeler İnşa Etmeliyiz': Jean-Marie Gleize Geçici Konutlar

Bir Şair Olarak Yeryüzünde Yaşamak

Heidegger, Hölderlin okuması aracılığıyla, Varlığı ya da aksi takdirde gizli kalan varlıkları açığa çıkarmaya açılacak şekilde şiirsel bir yerde ikamet etme fikrini önerdi.

 

Barınma, güvenliğin ve istikrarın olduğu yerde değil, bunların tehdit altında olduğu yerde gerçekleşir

Gleize'nin yazılarının örneği, günümüz dünyasında bir praksis olarak konutun önemini ve çağdaş Fransız düşüncesinin ve şiirsel biçimlerinin zaman içinde mekanların dönüşümüne yönelik çalışmalarda oynayabileceği rolü gösteriyor.

 

Jennifer Spector - Thacchen: Konut Bedeni Kaba Ev'de

Eski İngilizcede, ikamet etmek hataya yol açmayı amaçlayan; Orta İngilizce'de dinlenme, oyalanma, ikamet etme anlamlarını taşıyordu; ve on dördüncü yüzyılın ortalarına gelindiğinde daimi ikamet sahibi olarak kalmak anlamına gelmeye başladı.

 

Gökyüzü kubbesinin altında yer alan kulübe, yokluk ile yapılı olan arasında

 

Özgürleşmek aslında yedeklemek anlamına gelir. Korumanın kendisi yalnızca bağışladığımız kişiye zarar vermememizden ibaret değildir. Gerçek koruma olumlu bir şeydir ve bir şeyi önceden kendi özüne bıraktığımızda, onu özel olarak asıl varlığına geri döndürdüğümüzde, onu kelimenin tam anlamıyla bir barış koruma alanı içinde 'serbest bıraktığımızda' gerçekleşir. Barınmak, barışık olmak, her şeyi özünde koruyan özgür, korunan, özgür alanda barış içinde kalmak demektir. Konutun temel karakteri bu tutumluluktur. (Heidegger 1993a: 351)

Mekân, yer açılmış, serbest bırakılmış, yani bir sınır dahilinde olan bir şeydir, Yunanca yoksulluk. Sınır, bir şeyin durduğu yer değildir; Yunanlıların da kabul ettiği gibi, sınır, bir şeyin durduğu yerdir. temel gelişimini başlatır. Bu yüzden kavram şu şekildedir: horismolar, yani ufuk, sınır. Uzay özünde kendisine yer açılan, sınırlarına bırakılan şeydir.

 

Orsolya Katalin Petocz - Paul B. Preciado'nun Mutasyonda Yaşaması: Canavarlık Gösterisi

Kafka, 'Kanun Önünde' / Orada kanunu bekleyen, kanunun kapısının önünde oturan, kanuna belli bir güç atfeder.

 

İcat edilen ilk hap, etkili bir doğum kontrol yöntemi

 

Yang Yeung - Artık Günler Sayılı Kalmasın: Floransa Lam'ın Performansları

2047 yılıydı…

Saat, mekanik bir saatin hareketini ortadan kaldırarak doğrusal ve sürekli zaman kavramını boşa çıkarır.

 

Brandon LaBelle sesin beden ve öznellikle eş kapsamlı olduğunu tartışıyor. 'Sesin vücuttan dolaşıma yansıtıldığı fikrine karşı çıkıyor.

LaBelle'e göre ses, bedenden ayrı bir varlık değil, onu oluşturan gerilimdir.

Ses bedenimden uzaklaşmıyor, aksine onu ileri taşıyor; ses uzanıyor

Sesin insanı 'ileriye doğru sürüklediği' fikrini, özellikle sesin gücü açısından aydınlatıcı buluyorum.

 

Yaşamak, durmayan zamanda hareket etmektir.

 

Kate Paxman - Eşikte Yaşayan: Yosun ve Tüf, Benden Daha Başarılı Olabilecek misin?

Hollicombe'da deniz mağaraları

 

Rachel Hurdley - Ev Sorunu, Ev Dünyasında Dışlanma, Bölünme ve Unutma

'Ev' de 'hafıza' gibi bir kurumdur: her ikisi de sosyokültürel eserler ve uygulamalardır.

Pierre Bourdieu'nun habitus anlayışına göre ev, "tüm evreni düzenleyen aynı karşıtlıklar ve türdeşlikler tarafından düzenlenen bir mikrokozmostur"

 

Martin Heidegger'in ünlü bir şekilde belirttiği gibi "inşa etmek ve düşünmek, her biri kendi yolunda, ikamet için kaçınılmazdır"

 

Düşünmek, hayal etmek, hatırlamak ve unutmak evin içindedir; tarih ve biyografi burada buluşuyor

 

(Kapının üzerinde desenler) Üçgen bir ızgara; bir yıldız; zikzak gibi bir şey / insanın eve girmesini engellemezler; doğaüstü güçleri, cadıları, ruhları ve şeytanları engelleyen koruyucu işaretlerdi.

 

Kapının gücü

Pek çok İngiliz evinde perdelerin yerini modaya uygun panjurlar almıştır

 

Lucille Raynal - Barınma ve Sürgün, Vigee Le Brun ve Ticaret Araçları

 

Jūratė Radavičiūte - Salman Rüşdi'nin Eserinde Bir Sınır Mekânı Olarak Ev Kişot (2019)

Homi K. Bhabha hakkında…

Rushdie'nin romanı

Bombay'ın varlıklı bir mahallesinde doğan, Hintli saygın bir ailenin sevilen küçük çocuğu Sister, İngiltere'de yeni bir hayata başlamak için yaşlı bir sanatçıyla birlikte evden kaçar.

Uzaklaştığı ebeveynleriyle ilişkiler, Kardeşinden uzaklaşma, Londra'daki göçmen topluluğuyla karmaşık bağlantılar onu kanserden erken ölüme sürükler.

 

Genel olarak roman boyunca, kültürel melezliğin bir kinayesi olarak karnaval motifi, anlatıya dönüşüm unsurunu dahil ederek eşik alanını şekillendirir.

 

Lihong Liü - Yeni Bir İkametgahın Karanlığında ‘Ev’in Sürekliliğini ve Garipliğini Hissetmek

Sosyal bilimci Julia Wardhaugh, evin yalnızca 'mekanın fiziksel bir düzenlemesi olarak değil, aynı zamanda sosyal anlamların ve kimliklerin bir ifadesi' olarak anlaşılabileceğini belirtmektedir (1999: 94).

Juhani Pallasmaa, 1995 tarihli 'Kimlik, Samimiyet ve İkamet' başlıklı makalesinde ev ve ikametgah arasındaki ayrılmaz ilişkiyi kabul ediyor. Ev kavramının temel olarak mimariyle alakasız olduğunda ısrar ediyor ve evin bir bina değil, psikoloji, psikanaliz ve sosyolojiyi içeren karmaşık bir kavram olduğunu vurguluyor: 'ev, kişiliğin, ailenin ve onlara özgü yaşam kalıplarının bir ifadesidir'. (1995: 132).

Bachelard'a göre 'ev' dediğimiz ev ya da mesken bizim 'ilk evrenimizdir' (2014: 26).

Ev bir nevi kökendir; mekansal ve zamansal yönelime sahiptir / (Dovey) 1985: 37).

 

İnsanlar mekanı kendi lezzetleriyle doldurmak için farklı nesneler kullanarak mekanı dekore ederler. Bu, evimizi başkalarınınkinden farklı kılan şey açısından çok önemlidir. Aynı zamanda bu nesneler geçmiş ile bugünü birbirine bağlama, süreklilik sağlama ve hatta geçmiş ile gelecek arasında güçlü bir aşinalık duygusu sağlama işlevini taşıyacak şekilde kullanılabilir.

 

 

Warisara Emily Sawin - Hafıza Sarayında Yaşamak: Anna Moï’nin Douze palais de Mémoire’ında Kültürel Kimlik, Karşı Bellek ve Hikâye Anlatımı

Bu makalenin amacı, Moı'nın çalışmalarında matematiğin ve hafıza sarayının rolünü incelemek ve mimarinin nasıl anıların somutlaşmış haline geldiğini vurgulamaktır.

 

Khanh ve kızı Tien, Saygon'un Düşüşünden sonra Vietnam'dan kaçar ve Amerika'ya doğru bir yolculuğa çıkar. Limandan ayrılıp fiziksel olarak denizde yaşarken Khanh, Vietnam'a dair anıları üzerinde düşünmeye başlar.

Tarihin manipüle edilebileceğini bilerek hafızanın değişmediği bir yer inşa ediyor.

on iki hayali saray inşa ediyor: 'Finans, Mülk, Kariyer, Arkadaşlar, Ebeveynler, Seyahatler, Kader, Sağlık, Kardeşler, Evlilik (daha sonra Aşk olarak değiştirildi), Çocuklar ve Matematik'

 

Khanh, geleneksel hafıza biçimlerinden uzaklaşıyor ve kendi kişisel hafıza alanını inşa ediyor.

 

Hania A. M. Nashef - Şehir Yaklaşıyor: Raja Shehadeh'in ‘Eve Dönüş’ü Bir Vatan Arıyor

Raja Shehadeh'in kitabı, Eve Dönüş: Elli Yıllık Meslekte Bir Yürüyüş (2019) olayların kronolojisini sunuyor ve yazarın memleketi Ramallah'ta, İsrail'in Batı Şeria'yı işgalinin 50. yıldönümüne denk gelen 5 Haziran 2017'de yaptığı bir yürüyüşle belgelenen değişiklikleri vurguluyor.

 

Hatırlamak mazlumların görevi, unutmak ise zalimlerin lüksüdür.

Biz Filistinliler anıyı bir görev ve yük gibi taşıyoruz, çünkü unutmak bir haktan vazgeçmekle eşdeğerdir

 

Yazar, Ramallah'ı değiştiren olayları anlatıyor

…çoğu batıya göç ederken, şehir nüfusunun çoğunluğu iç mültecilerden oluşuyor.

1993 Oslo Anlaşmalarından bu yana Ramallah, Filistin Yönetimi'nin fiili başkenti haline geldi

 

Bir zamanlar yalnızca hayal gücünün ve keşfetme arzusunun yönlendirmesiyle özgürce dolaşabilen Shehadeh, bugün kendisini çok değişmiş bir toplumla birlikte işgalcinin kendisine ve halkına sağladığı küçük alanla sınırlı buluyor.

 

Shehadeh'in "kaybolmuş bir manzaranın ve aziz bir yaşam tarzının birkaç kalıntısının peşinde" yürüttüğü, ömür boyu süren yürüme alışkanlığı / bir bölgenin anma yoluyla savunulmasıdır.

 

Anılar, onları hatırlayanlar tarafından korunmadıkça ölürler.

Molly O'Brien - Anlatıda Yaşamak: Joëlle Bahloul ve Karin Albou'nun Yerel Topluluklarındaki Yahudi-Müslüman İlişkileri

Ev içi mekan hafızanın mekanıdır

Avlu, kadın kimliğinin mekansal çerçevesidir, çünkü kadınlar zamanlarının çoğunu orada geçirirler / anılarında açıkça annelikle ilişkilendirilir. Avlu, kadınların çocuklarını büyütmelerine ve genel olarak annelik görevlerine yardımcı oluyordu

Hem Albou'nun filminde hem de Bahloul'un metninde kadınlar kapalı bir ev alanına hakim olurken, erkekler dışarıdaki sokaklara hakimdir.

 

Sophie Ellis - Dijital Konut ve Savunmacı Ev Hayatı: Michael Haneke'nin Mutlu Sonu'nda Mekansallaştırılmış Misafirperverliğin Yapı(sız)laştırılması

…konukseverlik anlayışı, karşılama sunmak için kişinin 'evinde' olması gerekir.

 

Lorenzo Buonvivere - ‘Hayatı Çok Gezegenli Hale Getirmek’: Uzay Turizmi Söyleminde Konutu Yeniden Tasarlamak

En genel tanımıyla konut kavramı turizm kavramıyla çelişmektedir.

Resmi olarak uzay turizmi, Amerikalı iş adamı Dennis Tito'nun Uluslararası Uzay İstasyonu'nda (bundan böyle ISS olarak anılacaktır) yörüngede sekiz gün geçiren ilk sivil olduğu 2001 yılında başladı.

 

Deborah L. S. Wright - Sanal Danışma Odası Mekanları Olarak Konut Alanları

Covid dönemi sanal ortamlar… 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder