20 Eylül 2025 Cumartesi

Çocuklar ve Çevre - Notlar

Irwin Altman, Joachim F. Wohlwill - Çocuklar ve Çevre - Notlar

Children and the Environment, Plenum Pres, New York, 2012

 


Kitap çocuk davranışlarının ve gelişiminin çevresel ekolojisi üzerine odaklanmakta ve bu ilişkinin çeşitli bağlamlarını incelemekte.

 

Giriş

Çocuklar genellikle çevresel koşullara daha hızlı tepki verirler çünkü yetişkin tepkilerini gizleyebilecek veya çarpıtabilecek sembolik, kültürel ve geçmiş deneyimlerin etkisinden daha özgürdürler.

 

Çocuklar ve Doğal Çevre

Toplum, bir çocuğun ne zaman genç, gencin ne zaman yetişkin olacağını tanımlar ve bu tanımlar değişime tabidir.

 

On yedinci yüzyılda Batı Avrupa'da çocuksu masumiyet fikri ortaya çıktı.

 

On dokuzuncu yüzyılda Avrupalılar, insan yapımı ve doğal olmak üzere iki uzlaşmaz çevre kavramından söz etmeye başladı.

 

Günümüzde "doğa" veya "doğal" denildiğinde, çoğu zaman insan eliyle yaratılmamış her şey düşünülmektedir. Bununla birlikte, psikologlar çocuğun "doğal çevresi"nden bahsederken, deney laboratuvarından ayrı bir sınıf ortamını düşünüyor olabilirler.

 

Küçük çocuğun dünyası parçalıdır ve yakınlardaki küçük, belirli nesnelerden oluşur. Algılama ve kavramsallaştırma gücü aşamalar halinde ilerler; örneğin, dört yaşında çocuk, gökyüzü ve okyanus gibi büyük kavramları kavramaya başlar. Beş veya altı yaşlarında çocuk, küçük hayvanlara ve büyüyen şeylere karşı şefkatli bir ilgi gösterir ve doğanın güzelliklerine karşı bir duyarlılık sergiler.

 

Suyun bulunduğu her yerde çocuklar ona çekilir ve bu uyumlu ve heyecan verici ortamla oynamaktan hoşlanırlar. Çocuklar hemen hemen her yerde su, kum, kil ve çamur gibi belirli türdeki doğal oyun malzemelerine erişebilir. Bu maddeler (su, kum, kil ve çamur) her türlü şekilde kötü muameleye tabi tutulabilir, ancak düzeltilemeyecek hiçbir şey yok edilmemiştir. Bu maddelerle oynarken, çocuklar fantezilerinde bu nesneleri ve eylemleri kendilerini kızdıran ve hayal kırıklığına uğratan insanlarla ve şeylerle özdeşleştirme olanağına sahip olurlar.

 

Çocuklar ağaçlara tırmanmayı severler; bu, aktif çocuğun duruş akrobasi yapması, kaslarını kullanması ve geçici yönelim bozukluğunun heyecanını hissetmesi için fırsat sağlar. Ağaca tırmanmak aynı zamanda bedensel temas anlamına gelir. Ağaç, küçük çocuğa heyecan, genişleyen ufuk ve yükseklik statüsü sunar.

 

Bitkiler, insan duygularını hayvanlardan daha az harekete geçirir. Gelişmiş toplumlar dışında, bitkilere olan ilgi neredeyse tamamen faydacıdır. Çocuklar, çevrelerindeki bitki örtüsünü bilir ve bu bilgiyle gurur duyarlar.

 

Doğa, bir zamanlar akıl ve düzeni ima ederken, giderek toplumun aleyhine toplumla karşılaştırılmıştır. Şehirler kalabalıktan muzdaripken, doğayı sağlık ve mutlulukla ilişkilendirmek kolay hale gelmiştir.

 

Çocuk Ev Ortamları: Sosyal ve Bilişsel Etkileri

Bölümün amacı, ev ortamlarının organizasyonu, yapısı ve içeriğindeki farklılıkların çocukların sosyo-duygusal ve bilişsel gelişimini önemli ölçüde etkileyebileceğini göstermektir.

 

Kalabalık evlerden gelen çocuklar daha az kalabalık evlerden gelen çocuklara göre daha saldırgan olarak derecelendirildi

 

Bölüm 3: Çocukluk Döneminde Açık Hava: Sosyal Bir Ekolojiye Doğru

Mekân, bir kişinin şemasının duygusal odak noktalarını temsil eden en küçük menzil birimidir. Mekân, etkileşimli bir aktiviteye ev sahipliği yapar ve gelişen bir aidiyet ve anlam duygusuna doğru öğrenmeyi kolaylaştırır.

 

…her alt kültürün çocukluk dönemi çevresel deneyiminde önemli bir ethos'a sahip olduğu öne sürülmüştür.

 

Bölüm 4: Okul Ortamları

 

Bölüm 5: Çocukluk ve Gizlilik

Çocuk gelişiminin tamamı sosyalleşmedir.

  

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder