Lynn S. Liben, Arthur H.
Patterson, Nora Newcombe - Yaşam Boyu Mekansal Temsil
ve Davranış - Notlar
Spatial representation and behavior across the life span, Academic
Press, New York, 1981
Önsöz
Mekânın algılanması, temsili, tasarımı ve kullanımı, çeşitli
disiplinlerdeki akademisyenleri ve uygulayıcıları ilgilendirir. Örneğin,
bilişsel psikologlar, bireylerin mekânsal ortamlarını nasıl temsil ettikleri ve
bu temsilleri nasıl manipüle ettikleriyle ilgilenirken, gelişim psikologları
ise bu temsillerin ve manipülatif becerilerin yaşam boyu nasıl değiştiğini
belirlemek ve açıklamakla ilgilenmiştir. Çevre psikologları, insanların
çevrelerini nasıl algıladıkları ve bu algıların bireylerin mekandaki
davranışlarını (nerede yaşamayı, alışveriş yapmayı ve seyahat etmeyi seçtikleri
yerler dahil) nasıl etkilediğiyle ilgilenirler. Şehir plancıları ve mimarlar
gibi profesyoneller, mekânın kullanım biçimini etkileyen psikolojik faktörler
hakkında bilgi edinme ihtiyacının giderek daha fazla farkına varmaktadır.
Giriş
Mekansal Temsil ve
Davranış: Çoklu Perspektifler
Psikolojik Mekanın
İşlevleri
Mekan kavramsallaştırmalarının çeşitliliği, psikolojik
mekanın hizmet ettiği çeşitli işlevlerde de açıkça görülmektedir. Bu tartışmayı
düzenlemek için Cassirer tarafından verilen formülasyon kullanılmıştır, bu
formülasyon insan bilincinin üç genel işlevini öne sürer: ifade edici, temsili
ve kavramsal.
1. İfade Edici İşlev (Efsanevi Mekân): Efsanevi mekân
duyguyu temsil eder ve kutsal-din dışı bir boyutta düzenlenir. Cassirer'in
belirttiği gibi, efsane, mekânsal yönelimi boyunca, mitolojik dünya duygusunun
birincil ve ilkel biçimlerine tutunur. Mekanlar ve yönler duygusal olarak
yüklüdür ve özne ile nesne arasında hiçbir ayrım yoktur.
2. Temsili İşlev (Duyusal Mekân): Bu işlev, uzayın
deneysel-algısal doğasıyla ilgilenir ve dil aracılığıyla temsil edilir ve
etiketlenir. Algısal uzayın çok karmaşık bir yapıya sahip olduğu ve optik,
dokunsal, akustik ve kinestetik olmak üzere tüm farklı duyusal deneyim
türlerinin unsurlarını içerdiği kabul edilmektedir.
3. Kavramsal İşlev (Matematiksel Mekân): Bu işlev, bilim
yoluyla oluşturulmuş ve deneysel dünyanın ötesinde soyutlanmış uzayla
ilgilidir. Bu matematiksel uzayı düzenleyen yasalar veya düzenleme
kurallarıdır.
Mekansal Davranış ve
Mekansal Temsil
Üç tür mekansal temsil - mekansal ürünler, mekansal düşünce
ve mekansal depolama - ve iki içerikler uzamsal temsilin - belirli ve soyut -
tanımlanmıştır.
Mekansal Depolama: Bu, "kafada" bulunan (ve
dolayısıyla nörofizyolojik yapılarda bir şekilde "temsil edilen")
uzay hakkındaki örtük veya dolaylı bilgiyi ifade eder
Kitabın temel amaçlarından biri, bireylerin soyut mekân
anlayışlarının çevrelerini kullanımlarını etkilediğini ve çevre kullanımlarının
soyut mekânsal kavramlarını etkilediğini göstermektir.
Mekansal Aktivite ve
Temsil Üzerindeki Etkiler
Bireylerin mekânsal davranış ve temsil ile ilgili
nitelikleri üç ana kategoriye ayrılabilir: fiziksel, bilişsel ve
sosyo-duygusal.
Gelişimsel ve Bireysel Farklılıklar
Bu bölümde Pick ve Lockman, beden-nesne ve nesne-nesne
manipülasyonlarının uzamsal bilgi ve referans çerçeveleri hakkında ne ifade
ettiğini ve bunların gelişimle nasıl değiştiğini tartışmaktadır.
Bebeklik ve Çocukluk Döneminde Küçük ve Büyük Ölçekli Mekansal Kavramlar
Acredolo, küçük ve büyük ölçekli uzamsal görevler üzerine
teorik ve ampirik çalışmaları, özellikle de aralarındaki ayrımları ele
almaktadır.
Mekansal Beceride Cinsiyete Bağlı Değişimler
Harris, bir grup olarak kadınların genellikle uzamsal
görevlerde erkekler kadar iyi performans göstermediği genellemesini
belgelemekte ve ardından bu cinsiyete bağlı farklılıkların etiyolojisini
açıklayabilecek olası faktörleri (biyolojik, sosyal ve etkileşimsel) ele
almaktadır.
Yön duygusu veya yol bulma yeteneği de uzamsal yeteneğin bir
başka anlamıdır.
…testlerde de erkekler genellikle kadınlardan daha
isabetlidir. Yön duygusunun bir diğer ölçüsü olan "Yön Duygusu Yol
Haritası Testi"nde, erkeklerin her yaşta kızlardan daha fazla puan aldığı
bulunmuştur.
Mekansal Ortamları Kavramsallaştırma ve Tasarlama
…
Haritalar ve Eşlemeler Mekansal Temsil İçin Metafor Olarak
Harita, içsel bir mekânsal temsilin, kafanın içindeki
dünyanın bir metaforudur, ancak bu yanıltıcı ve aşırı bir basitleştirmedir.
Haritanın iki farklı işlevi vardır: Bilginin kendisi için bir metafor olarak
kullanılır ve gerçek dünya için bir metafor olarak kullanılır.
Evlerin Kültürlerarası ve Diyalektik Analizi
Bu bölüm, evlerin sosyal-psikolojik boyutlarla ilişkisini ve
kültürlerarası bir bakış açısıyla evleri ele almaktadır.
Evlerin, bireysellik ve toplum arasındaki diyalektik
etkileşimi yansıttığı öne sürülmektedir. Bu diyalektik, kimlik/toplumsallık ve
erişilebilirlik/erişilemezlik olmak üzere iki alt diyalektikte tezahür eder.
Diyalektik Fikri
Diyalektiğin bir dünya görüşü olarak anlaşılması, karşıt
süreçlerin birleşik bir sistem olarak işlev görmesi gerektiği anlamına gelir.
Karşıt kutuplar birbirini tanımlamaya yardımcı olur. Diyalektik sistemlerin
korunması için tek koşul, her iki muhalefetten de her zaman asgari bir miktar
bulunmasıdır.
Erişilebilirlik/Erişilemezlik Diyalektiği
Bu diyalektik, evlerin sakinlerinin dışarıdakilere
açıklığını veya kapalılığını ne ölçüde vurguladığını içerir. Bu, bir sınır
düzenleme süreci olarak ele alınan mahremiyetle ilişkilidir.
Konum ve dış görünüm: Amerikan banliyö evleri, peyzaj
düzenlemesi gibi yollarla bireysellik ve özgünlük elde etmeye çalışır (kimlik).
Aynı zamanda, ortak dikim projeleri veya Noel ışıklandırma yarışmaları gibi
faaliyetler yoluyla topluluk bağlarının sergilenmesini de kolaylaştırır
(toplumsallık).
Giriş ve eşik: Amerikan evinin eşiği ve girişi, özenle
düzenlenmiş yollar, isim levhaları, süslü kapı kolları gibi göstergelerle
kimliği yansıtırken, hoş geldiniz paspası ve aydınlatma armatürleri ile
topluluk bağlarını yansıtır. Bedevi çadırlarının girişlerinde, kadınların
erkeklere maruz kalmasıyla ilgili kurallar, erişilebilirlik/erişilemezlik
diyalektiğini düzenler.
Evlerin İç Mekanları: Amerikan evlerinde, odaların
uzmanlaşması ve yatak odalarının bireyselliği yansıtacak şekilde dekore
edilmesiyle bireysellik vurgulanır. Toplulukçuluk ise, aile üyelerinin bir
araya geldiği ortak alanlarda (mutfak, oturma odası) ve bu alanların toplum
normlarına uygun şekilde kullanılmasında mevcuttur. Oturma odası genellikle ziyaretçilerin
erişimine açıktır ve evin ön kapısından kolayca erişilebilir.
Perspektifler ve Gelecek Yönleri
Kültürlerarası bir bakış açısı, evlere dair anlayışımızı
geliştirme fırsatı sunar ve kişinin kendi kültürünün önyargılarından
kurtulabileceği bir bakış açısı ve kopuşa olanak tanır. Diyalektik yaklaşım
ise, karmaşıklık, birlik ve değişime vurgu yaparak evlerin kültürlerarası
analizine oldukça uygun görünmektedir. Gelecekteki araştırmalar için, farklı
kültürlerdeki evlerdeki diyalektik süreçlerin göstergelerini kataloglamak için
betimleyici çalışmalara ihtiyaç vardır.
…
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder