Dennis Skocz - İkamet Üzerine - Notlar
Şiir, Mekân ve
Politika
On Dwelling, Poetry, Place, and Politics, Lexington Book,
Lanham / USA, 2023
Giriş
Bu girişimin amacı, mesken tutmanın anlamını, varlığının
kendisi olan varlığa açıklamaktır.
Mesken tutma, "Dünya içinde ve yeryüzünde başkalarıyla
birlikte bir varoluş" olarak tanımlanır.
Buradaki yaklaşım topolojiktir, yani şiir, felsefe ve
siyaset söylemlerini kucaklayan bir logos veya yer dili (topos) kullanır.
Kitapta, evin mahrem mekânından pazar alanına konut
mekânlarını ele alan on iki çalışma mevcut.
Bölüm 1. Ev: Şairlerin Tanıklığı
Hölderlin, "İnsanın meskeni kendi başına
şiirseldir" iddiasıyla, yaşam, insan ve dünya hakkındaki sıradan
önyargıları sarsar.
Hölderlin'in "Şiirsel olarak insan ikametgahı üzerine
toprak" dizesinde ifade edilen insanlık, mesken ve dünya temalarını Carl
Sandburg, Xenophon/Frost ve Whitman'ın eserlerinde bir araya getirir.
Prairie ve Şehir: Carl Sandburg'un Şiirleri
Hölderlin'in sözleriyle, insanın yeryüzünde şiirsel bir
şekilde mesken tuttuğunun nasıl söylenebileceği üzerine düşünür.
Bölüm başlığındaki Prairie ve City, birinci bölümdeki
şiirlerde yer alıyor ve sırasıyla Earth ve World için iyi birer ikon görevi
görüyor.
…yeryüzündeki diğer insanlarla birlikte dünyada olmak.
Çayırla ilgili şiirlerdeki imgeler ve metinler, çayırın
insan kimliğini temellendirme ve insanları yeryüzüyle yakın ilişki kurmadaki
önemini ortaya koyar.
Sandburg'un şiirinde, rüzgar, yağmur, güneş ve mısırın
"Her şeyi birlikte konuşun" dediği bir iş birliği, yani bir diyalog
anlatılır.
Şehir (Chicago), başkalarıyla birlikte olmanın, en eksiksiz
ve en çeşitli haliyle başkalarıyla birlikte olmanın canlı bir simgesidir.
Dünya", inşa edilmiş bir çevredir
Mülkiyet ve Toprak: Xenophon ve Frost
Şair-çiftçi Robert Frost, çiftçi ve tarihçi Xenophon'a
katılarak toprakla, işleme yoluyla kurulan ilişkiyi dile getirir.
Xenophon için çiftçilik, sorunsuz ve pastoral bir uğraştır.
Frost, Büyük Buhran'ın zorlu çiftçisini temsil eder
Xenophon hem de Frost için, mesken tutmak, işlemektir
İşlemek, dikkatli ve özenli bir yönetim altında yaşayan ve
büyüyen şeylerle bir ilişkiyi içerir.
Frost için ekonomik tehditler büyüktür ve siyasi meseleler
toprağı ve ona bakanları tehlikeye atmaktadır.
Doğa ve Demokrasi: Whitman'ın Yeni Dünya Metafiziği
Whitman, doğanın erdemlerini, kıtasal ölçekte bir demokrasi
kurmaya çalışan halkların ihtiyaç duyduğu erdemlerle ilişkilendirir. Bir şair
olarak Whitman'ın söylemi performatiftir; "devam eden bir çalışma"
olan bir ulusun dağınık ve çeşitli halkına birinci şahıs çağrısıdır.
Whitman, demokrasi ve çoğulculuğa dayalı, Amerika kıtasına
aşılanmış bir "siyasi alan" öngörüyor.
Halk, dünyanın büyük eserlerinin mucidi ve yaratıcısıdır.
Şiirin gücü, unutulanla hatırlanan arasında yatar. Halkın özü, yarattığı
dünyayı hatırlaması ve sahiplenmesi gerektiğidir.
Bölüm 2. Yerin Fenomenolojileri
Bu bölüm, incelenen yerin ölçeğini mülkiyetten ("sahip
olma alanı") doğal düzene doğru genişletir.
Mülkiyet ve Ev: Benim ve Senin
Bu bölüm, "benimki" ve "seninki" olarak
ikiye ayrılan bir "sahip olma bölgesi"ni ortaya çıkarmak için fenomenolojik
bir indirgeme arar. Bu alan, nesnelere bağlanma yoluyla dolar.
Sahipliğin temelinde dışlama vardır: “Benim” demek, “senin
değil” demektir. Locke'a göre bir şeyi sahiplenmek, onu ortak alandan
çekmektir.
Herodot'la Yolda: Garip, Tanıdık ve Dünyaya Bağlı
Herodot, sınırları aşan seyahatleriyle,
"misafirperverliğin erdemlerini ve adaletin sınırlar ötesinde tüm halklara
uygulanmasını örnekleyen bir 'hoş geldiniz etiği'" sunar.
Seyahat, "tanıdık olandan yabancı olana bir geçiş veya
harekettir.
Mekân, bir halk olarak kim olduğumuzla bağlantılı ve
birlikte yaşama üzerine düşünceler için zemin hazırlanıyor.
Herodot'un yaklaşımı, kültürlerarası anlayış için iki temel
ilkeyi öne sürer: Adalet ve misafirperverlik.
Doğa ve Vahşi
Vahşi doğanın özü, insanların farklı "vahşi yaşam
formlarıyla" olan ilişkilerinde "ortaya çıkarılmak" üzere
incelenir.
Bölüm 3. Mekan Politikasıve Yerinden Etme
Bu bölüm, yabancılaşma ve mücadele ile işaretlenmiş sorunlu
alanları inceler
Rahat Yabancılaşmanın Tehlikeleri: Bir Mikro Fenomenoloji
Gelişmiş dünyadaki çoğu sakinin mesken tarzı, onları ev içi
yaşam teknolojilerinin yarattığı tehlikeli çevre koşullarından
duyarsızlaştırmaya çalışır.
Bu bölüm, kişinin konfor alanına bağlanmasının, dışarıdaki
doğal dünyadan nasıl uzaklaşmaya yol açabileceğini inceliyor.
Bu Topraklar Kimin? Yabancı Düşmanı ve Uzaylı Düşman
Yabancı düşmanlığı, göçmenlerin maliyet-fayda analizinden
fazlası olarak ele alınır.
Yabancı düşmanlığı, yerlilerde "dünyalarının tehdit
altında olduğu korkusunu doğurur".
Fenomenoloji, yabancı düşmanı bir düşmanlıktan kaçınarak
başkalarıyla birlikte dünyada olma olasılıklarını açıklamak için
kullanılmaktadır.
Bölüm 4. "Genel Resim": Tüm Dünyayı Kapsayan Bir Bakış
Bu bölüm, dünya çapında, tüm dünyayı kapsayan üç kapsamlı
büyük anlatıyı anlatıyor: Birincisi, küreselleşme olgusunu tanımlayan ve
temellendiren ekonomik bir anlatı; biyo-jeofiziksel bir başka anlatı,
Antropocen'in gelişini duyuruyor ve tanımlayıcı özelliklerini dile getiriyor;
ve üçüncü bir anlatı, politik olan, Aydınlanma Çağı'na ve muhtemelen
kozmopolitanizm ideali altında geleceğe bakıyor.
Pazar Yerinden Pazar Alanına
Marketspace (pazar alanı), malların, hizmetlerin ve belki de
en önemlisi emek ve sermayenin yarı anonim 'aracılığı' aracılığıyla dünya
çapında ileri geri akışını yöneten, her yerde bulunan, yerelleştirilmemiş bir
alanı tanımlar ve açıklar.
Ekonominin kökeni, yönetimin efendinin dikkatli gözetimi
altında gerçekleştiği oikos (hane, mülk) kavramına dayanır. Pazar yeri,
oikos'un olumsuzlanması olarak ortaya çıkar (üretim, tüketim, ikamet yok) ve
bir değişim yeri haline gelir. Finans piyasaları, coğrafi bir yere en az bağlı
olanlardır, ancak dünyanın topografyası üzerinde en büyük etkiye sahiptirler.
Vücut Haritalama ve Antropocen
Bu bölüm, Antropocen (İnsan Çağı) olarak adlandırılan, insan
faaliyetinin dünyanın biyo-jeofiziksel durumu üzerinde baskın bir etkiye sahip
olduğu bir çağı açıklamaya çalışır.
Dünyalı mı, Kozmopolit mi? Konuşmanın Sınırları ve Beklentileri
…
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder