Douglas Amedeo, Reginald G.
Golledge, Robert J. Stimson - Mekanlarda ve Ortamlarda
Faaliyetleri ve Deneyimleri Araştırmak - Notlar
Person-Environment-Behavior Research, Investigating
Activities and Experiences in Spaces and Environments, The Guilford Press, New
York, 2009
Kitap sosyal ve davranış bilimleri araştırmalarında veri
toplama, ölçüm ve analizin karmaşık doğasını ve bununla ilişkili zorlukları
tartışıyor.
Önsöz
Kişi-Çevre-Davranış İlişkilerinde Mekana Odaklanma
Bu kitap, kişi-çevre-davranış (P-E-B) ilişkilerinin
incelenmesiyle ilgilidir. Kitabı diğer örneklerden ayıran temel yön, mekânın
ve/veya çevrelerin insan etkinliği ve deneyimine nasıl girdiğini araştırması ve
bunu yaparken çok çeşitli soruşturma yaklaşımları kullanmasıdır.
Tematik Gündem Kitap, mekânsal ve çevresel olarak
yapılandırılmış bağlamlarda insan etkinlikleri ve deneyimlerinin anlaşılmasına
alternatif yaklaşımlar kullanarak nasıl katkıda bulunulduğunu açıklamaktadır.
Kitap yedi bölümden oluşmaktadır. Bölüm I ve II, araştırmacılar için temel önem
taşıyan ve "bilimsel veya yarı bilimsel paradigmada yürütülen tüm
araştırmalar için oldukça genel olan" konuları ele almaktadır. Bölüm III,
IV, V ve VI'da (Bölüm 8-18), araştırma yönelimleri ve bakış açılarının
farklılık gösterdiği çeşitli yaklaşımlara özgü örnekler sunulmaktadır.
Giriş / İnsan Aktiviteleri ve Deneyimlerindeki Mekansal ve/veya Çevresel
Etkilere Genel Bakış
Bu bölüm, İnsan odaklı konuları araştırırken mekansal
ve/veya çevresel etkilerin neden dikkate alınması gerektiği sorusuna
odaklanmaktadır.
Terimlerin Açıklığa Kavuşturulması
İnsan faaliyetleri, hakkında dikkat çekici olan, gerçekleştirilen
faaliyetler ile gerçekleştirildikleri ortamlar veya çevreler arasında
sosyal-fiziksel-mekânsal bir ilişkinin varlığıdır.
Araştırmada baskın bir endişe, onların faaliyetleri ve
deneyimleri hakkında nasıl anlayış kazanılacağıdır.
Deneyim terimi, genellikle bir bireyin çevresel ve/veya
mekânsal olarak ilişkili bir durum tarafından uyandırılmış olabileceği belirli
bir tepkiyi ifade etmek için kullanılır.
Mekânın insan bağlamındaki önemi, en baskın rolü olan
yapılandırma boyutundan başlar. Bu kitapta, mekânın bir boyut olarak rolüne
odaklanılmaktadır: insan faaliyetlerinin yaygın olarak gerçekleştirildiği ve
deneyimlerin hissedildiği durumsal çevre.
Toplumların kendileri mekânsaldır; bu, iç yapılarına ve
kendilerine özgü örgütsel bağlamlarına (illerde, ilçelerde, eyaletlerde vb.)
atıfta bulunur. Mekân, aynı zamanda bir toplumdaki hareket ve iletişim
süreçlerinin ayrılmaz bir parçasıdır.
İnsan Faaliyetleri ve Deneyimleri İçin Ortamların Bir Boyutu Olarak Mekan
Mekânın insan etkinliği ve deneyiminin değerlendirilmesinde
önemli olup olmadığı, uzayı açıkça ele almanın neden gerekli olduğu ve mekânın
ortamlarda nasıl tezahür ettiği gibi sorular bu kısımda incelenmiştir.
Mekânsal bilişle ilgili bakış açılarında, iki temel yaklaşım
vardır: mekânı etkinlik bağlamındaki diğer bilgilerle ilişkilendirmek veya
uzamsal bilişsel işlemeyi diğer bilgilerin algılanmasından ayrı ele almak.
Uzayın mekânsal yönleri, "faaliyet ve deneyim bağlamlarında oldukça
önemlidir -genellikle belirleyici bir öneme sahiptir".
Tartışmayı Kolaylaştıran Varsayımlar
Üç temel varsayım sunulmuştur:
1. Mekânın Nedenselliği: Mekân, insan etkinliğini ve
deneyimini belirleme anlamında doğrudan bir nedensellik taşımaz, bunun yerine
günlük insan varoluşunun bu yönleri üzerindeki diğer önemli dış etkilerle olan
karmaşık ve girift ilişkileri aracılığıyla her ikisi üzerinde de önemli etkiler
uygular.
2. Uzayın Anlamı: İnsanlar için mekânın anlamı, doğrudan
uzayın içsel fiziksel özelliklerine değil, daha ziyade bu özelliklerin, bağlam
bilgisini işlemekle meşgul olan bireyler tarafından tercüme edilmesine
bağlıdır.
3. Anlamın Özellikleri: İkinci varsayımda sözü edilen bu
anlam, uzayın iki temel ve genel özelliği tarafından nitelendirilir:
yapılandırılması ve onun ölçekleme etkileri.
Bölüm 1. Bilimsel Araştırmada Bilgi Üretmek İçin Veri Kaydı ve Ölçümünü
Anlamak
Bu kısım, bilgi üretmek için veri kaydı ve ölçümü konularını
ele almaktadır.
Bilgi Üretmek İçin Veri ve Ölçüm
Bilgi, çalışma, araştırma, gözlem veya deneyimle edinilen
gerçekler veya fikirler için geçerlidir. Veri, genellikle sayısal istatistiksel
terimlerle ölçülen ve bir sonuç çıkarmak için bir varsayım olarak kullanılan
olgusal bilgidir. Bilgi, verinin dönüşümünden elde edilen çıktı olarak
görülebilir.
Bilimsel Bir Modda Veri Toplama ve Bilgi Üretme
Mesafe ve alan gibi geleneksel mekânsal kavramların ampirik
karşılıkları genellikle açıktır ve ilgili aralık veya oran ölçekleriyle
tutarlıdır. Ancak mekân bağlılığı, mekânsal yönelim veya çevre estetiği gibi
kavramların ampirik tezahürleri görece azdır.
Nitelik, bir kişi veya nesneye ait olan doğal bir özelliği
ifade ederken, değişken bir niteliğin mantıksal gruplandırılmasıdır.
Bölüm 2. Veri Toplama ve Bilgi Temsili
Bu bölümde araştırmalarda bilgi üretmek için kullanılan veri
toplama yöntemleriyle ilgili konuları ele almaktadır.
Birincil veriler, araştırmacının kendi araştırma sorusunu
araştırmak için topladığı bilgilerdir. İkincil veriler ise, başkalarının
kullanımı için derlenen verilerden (nüfus sayımı gibi) oluşur.
Veri Toplama ve Bilgi Üretmede Nitel ve Anket Yaklaşımları
Nitel ve nicel yaklaşımlar arasında ayrım yapmak uygundur,
ancak nitel yöntemler nicel veri üretmek için kullanılabilse de, nicel
yöntemler aynı zamanda mekân ve ortamlardaki insan davranışları ve
deneyimlerine nitel içgörüler sağlamak için de kullanılabilir.
Olasılık ve Olasılık Dışı Tasarımlar Kullanılarak Örneklemlenmiş
Popülasyonlardan Bilgi Toplama
Bu bölüm, olasılık ve olasılık dışılık örnekleme tasarımları
kullanılarak araştırma yürütmede ele alınan yaklaşımları ve sorunları ele
almaktadır.
Kontrollü Koşullardan Gerçek Dünyaya Genelleme
Araştırmacılar, modeller geliştirmek, teorileri test etmek
ve süreçlerin nasıl işlediğine dair içgörüler sağlamak için giderek daha yaygın
olarak kontrollü ayarlar kullanarak deneyler yapmaktadır.
Bölüm 3. Çevrelerdeki Faaliyetler
Bu bölüm, farklı türde faaliyetler gerçekleştirirken insan
davranışının zıt yönlerini araştırmak üzere tasarlanmış üç araştırma örneği
sunmaktadır. Bu örnekler, yerel ölçekte sosyal çevresel faktörler ile faaliyet
sonuçları arasındaki ekolojik ilişkileri modellemeyi veya özel grupların
(engelliler) yol bulma gibi mekânsal faaliyetlerini incelemeyi içerir.
…
Bölüm 4. Etkinlikler ve Mekanlar
Bu bölümdeki tartışma, K-Ç-D etkileşimlerinin belirli
yönlerini araştıran farklı araştırma yaklaşımlarına ilişkin örnekleri ele alıyor.
Emekliler…
Biyolojik temelli farklılıklar…
Deneyler, erkekler ve kadınlar arasında farklı uzamsal
yetenekler tespit etmiş, ancak bir cinsiyetin uzamsal yetenekte
"üstün" olduğu yönünde kapsamlı veya kapsayıcı bir genellemenin
desteklenemeyeceğini de göstermiştir.
Bölüm 5. Deneyimler ve Ortamlar
Bu bölüm, K-Ç-D araştırmalarının insanların çevresel
ortamlardaki deneyimlerine nasıl odaklanabileceğini ele alıyor.
…
Bölüm 6. Deneyimler ve Ortamlar
Bu kısım, K-Ç-D araştırmalarının büyük ölçekli operasyonel
alanlarda (şehirler gibi) insanların çevresel ortamları deneyimlemeleri, öğrenmeleri
ve/veya değerlendirmeleri ve değerlendirmeleri ile ilgili gizli yapıları
araştıran tasarımlara örnekler sunuyor.
…
Bölüm 7. Araştırma Planlaması: Bir Araştırma Önerisinin Sağduyusu
Bu bölüm, bir araştırmacının K-Ç-D ilişkilerinin bir yönünü
araştıran bir araştırma teklifi hazırlarken tipik olarak benimsediği yaklaşımı
özetlemektedir.
Araştırma Teklifi Hazırlama Adımları
Bir araştırma teklifinin ana bölümleri şunlardır:
• Giriş (Amaçlar ve hedefler; daha geniş bağlam)
• Çalışmanın amacı (Araştırma problemi tanımı)
• İlgili literatürün incelenmesi
• Araştırma tasarımı (Yöntemler, veri toplama ve analiz)
• Görev sorumlulukları, zaman çizelgesi ve kilometre taşları
• Bütçe ve bütçe gerekçesi
• Muhtemel sonuçlar ve bilgiye katkı
…
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder