Öğünç
Emirbuyuran - Samsun-Ordu-Giresun bölgesinde kullanılan av araçlarının
teknik özelliklerinin belirlenmesi üzerine bir çalışma - Özet
Ülkemiz su ürünleri üretiminde avcılık yoluyla
elde edilen su ürünleri miktarı 485.939 ton olup toplam üretimin %74’ünü oluşturmaktadır. Bu yolla elde edilen bu miktarın % 61’ini
deniz balıkları oluşturmakta olup 303.641 tonu
(%76) Karadeniz’den sağlanmaktadır
(TUİK,2010).
Ülkemiz su ürünleri kaynakları bakımından
zengin bir potansiyele sahip olup su ürünleri üretiminin büyük bir kısmı
avcılık yolu ile denizlerimizden sağlanmaktadır.
Kıyı ve kıyı ötesi balıkçılık karakterini
koruyan ülkemizde, balıkçı tekneleri büyük ölçüde kıyılarda avlanan yakın sahil
teknesi olma özelliklerini göstermektedir.
Türkiye’de 16.650 adet ruhsatlı balıkçı
teknesi bulunmaktadır. Bunlardan 586 adeti Ordu bölgesinde, 687 adeti Samsun’da
609 adet Giresun’da bulunmaktadır (s. 2).
Trol ağları aktif av araçları grubundan
sürükleme ağlarının içerisinde yer alırlar. Demersal
balıkların avcılığında dip trolleri, küçük pelajik türlerin avcılığında ise
orta su trolleri kullanılmaktadır.
…ülkemizde daha çok hamsi, istavrit, lüfer
ve çaça avcılığında ön plana çıkmaktadır (s. 3)
Samsun ilindeki ruhsatlı balıkçı
teknelerinin 2’si Gırgır, 102’si Trol, 36’sı da Trol-Gırgır olmak üzere toplam
140 adeti (%20,4) büyük balıkçı gemilerinden oluşmaktadır. Geriye kalan
%79,6’luk kısmını ise 547 adet küçük balıkçı gemisi oluşturmaktadır.
Ordu ilindeki ruhsatlı balıkçı teknelerinin
15’i Gırgır, 17’si Trol-Gırgır olmak üzere 32 adeti (%5,5) büyük balıkçı
gemisinden oluşmaktadır. Geriye kalan 554 (%94,5)’lık kısmı küçük balıkçılar
oluşturmaktadırlar.
Giresun ilindeki ruhsatlı balıkçı
teknelerinin 11’i Gırgır ve geriye kalan 598’i küçük balıkçı teknelerinden
oluşmaktadır (s. 5).
Terme ve Yakakent arasındaki avcılığa açık
alanda kullanılan ortasu trolü çift tekne ile çekilmekte ve kapı
bulunmamaktadır. Burada kapı görevini tekneler üstlenmektedir. Teknelerden
birtanesi ağı güvertesinde bulundurur, diğeri ise çekimi bitirip ağ
toplandığında balıkları güvertesine alarak kasalayıp muhafaza eder.
Ortasu trolleriyle daha çok çaça, hamsi,
lüfer ve palamut yakalanabilmektedir (s. 18).
Mezgit ağı ile avcılık Ordu, Samsun ve
Giresun yöresinde 12 ay boyunca yapılmaktadır. Ağ uzunlamasına serilerek ve
genellikle kıyı kenarlarında kullanılır. Avcılık ağın gece atılıp gün doğumuyla
beraber denizden toplanması şeklindedir (s. 23).
Kalkan ağlarının kullanımı Ocak-Nisan
ayları arasında yaygındır. Avcılık, ağların 8-70 m derinliğe bırakılıp, 1 hafta
- 10 gün kadar denizde bırakıldıktan sonra toplanması şeklinde gerçekleşir (s.
25).
Zargana ağı: Eylül-Aralık ayları arasında
yoğun olarak avcılığı yapılmaktadır. Avcılık genellikle zargana balığının yoğun
olarak bulunduğu 1-10 kulaç arası derinlikte ve gece sürek avı şeklinde
yapılmaktadır (s. 26).
Barbunya balığı, Kasım-Ocak ayları arasında
yoğun olarak avlanılır. Avcılık, ağın gece atılıp sabah toplanması şeklindedir
(s. 29).
Palamut ağı: Bu ağlar ile Ağustos sonundan
Kasım ayına kadar yoğun olarak avcılık yapılmaktadır. Ağlar denize
bırakıldıktan sonra 1- 1,5 saat içerisinde toplanır (s. 33).
Türkiye'de kullanılan yerel dip trol
ağlarının dünyada kullanılan benzerleri ile aynı koşullarda
karşılaştırıldığında gerek daha düşük ağız açıklığına sahip olması gerekse
birim ağız alanı başına daha yüksek hidrodinamik direnç göstermesi nedeniyle verimliliğinin
azaldığı görülmektedir (s. 36).
Balıkçıların başlıca sorunlarından birisi
denetim eksikliğidir.
Av araçlarına ilişkin düzenlemelerden,
uzatma ağları için başlıca yapılması gerekenlerden biriside misina ağlarının
tamamen ortadan kaldırılmasıdır. Bu ağ takımları denizden alınamadığında veya
kaybolduğunda misinaların kullanım ömrü, iplere göre çok yüksek olduğundan
hayalet avcılıkla çevreye sürekli zarar vermektedir (s. 39).
---
Emirbuyuran, Öğünç. (2012), Samsun-Ordu-Giresun Bölgesinde Kullanılan
Av Araçlarının Teknik Özelliklerinin Belirlenmesi Üzerine Bir Çalışma,
Yüksek Lisans Tezi, Ordu Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ordu
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder