Mine
Ceranoğlu - Şebinkarahisar Geleneksel Kadın Giysileri ve Şebinkarahisar
Geleneksel Kadın Giysi Kültürünü Yaşatan Folklor Elçisi Zeynep Demirbaş
Şebinkarahisar, uzun yıllar sancak beyliği
ve vilayet olarak bir kültür merkezi haline gelmiştir (s. 137).
Kültür, bir topluma özgü bilgi, alaka,
alışkanlık, tavır, tutum, görüş ve zihniyetle ilgili her türlü davranış
şekillerini oluşturan maddi ve manevi öğelerdir.
Somut Olmayan Kültürel Mirasın Korunması
Sözleşmesinde “insan” kavramının öne çıkması ile kültürel değerlerin
korunmasında; kültürel değerleri üreten ustalara, kültürel mirası taşıyan ve
aktaran bireylere özel bir önem atfedilmektedir.
Giresun ili Şebinkarahisar ilçesine ait
geleneksel kadın giysi ve aksesuarları, karakteristik bir özelliğe sahiptir.
Giysi ve aksesuarlar; renk, malzeme, model, kalıp ve süsleme özellikleri
bakımından araştırılacak niteliktedir ve takım olarak giyildiğinde “fingo”
adını almaktadır (s. 139).
Şebinkarahisar geleneksel kadın giysileri;
başa takılan, üst - alt bedene giyilen, bele takılan ve ayağa giyilen giysi ve
aksesuarlardan oluşmaktadır. Geleneksel kadın giysilerinden pullu yazma ve
tepelik başa takılmakta; köynek şalvar, üç etek ve fingo (cepken) bedene
giyilmekte; kuşak ve peştamal bele takılmakta ve çorap ayağa giyilmektedir (s.
140).
Köynekte, beyaz zemin üzerine lacivert
puantiyeli pamuklu kumaş kullanılmıştır.
Köyneğin ön ve arka bedeninde, kol altından
etek ucuna doğru genişleyen kesim uygulanmıştır (s. 145).
Şalvarda simli sentetik iplik ile dokunmuş
desenli, jakarlı kumaş kullanılmıştır. Kumaş, yörede “telli” adını almaktadır.
Şalvar, bol kesimlidir (s. 146).
Üç etek - entaride, simli sentetik iplik
ile dokunmuş desenli jakarlı kumaş kullanılmıştır. Bu kumaş, yörede “telli”
adını almaktadır (s. 148).
Fingoda, desenli pazen kumaş
kullanılmıştır.
Boyu belde olan fingonun etek ucu, üçgen
dilimli kesilmiştir. Etek ucunda uygulanan üçgen dilimler, yörede “koçboynuzu” olarak
adlandırılmaktadır (s. 151).
Fingo modellerinin isimleri; süslemede
uygulanan desene göre yörede “çubuklu, çıngıllı, cepli, elmalı, çiçekli”
isimlerini almaktadır (s. 152).
Kuşak; bele sarılan, beli hem sıkı hem de
sıcak tutan bir aksesuardır. Kuşakta “Kastamonu Şal Dokuması” kullanılmaktadır
(s. 153).
Önlük, giysiyi tamamlayan aksesuarlardan
biridir ve bele kuşağın üzerine takılmaktadır (s. 154).
Başa takılan pullu yemenide “hase” adı
verilen beyaz tülbent kullanılmıştır (s. 155).
Tepelik, pullu yemeninin üzerine sadece
gelin kızlar tarafından başa takılmaktadır. Tepeliğin üzeri; pul, payet, boncuk
vb. hazır gereçler ile süslenmiş; tepeliğin içi, kumaş parçası ile kaplanmıştır
(s. 156).
Zeynep Demirbaş, Şebinkarahisar geleneksel
kadın giysileri ve aksesuarlarının tanıtılması için bireysel olarak 1996
yılından bu yana aktif bir şekilde çalışmaktadır.
Köyneği var basmadan
Yakası kırmızıdan
Sarmayan pişman olur
Karahisar kızından
Sırtındaki sarılı,
İpekten mi dikilmiş?
Nede güzel duruyor,
Sutaşıyla süslenmiş (s. 157)
---
Ceranoğlu, Mine. (2016), “Şebinkarahisar Geleneksel Kadın Giysileri
ve Şebinkarahisar Geleneksel Kadın Giysi Kültürünü Yaşatan Folklor Elçisi
Zeynep Demirbaş,” Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, Yıl: 8, Sayı: 15, (s.
137-164)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder