Davut
Kılıç - İbrahim Topal - Salnamelerde Giresun'un Sosyal ve Dini Yapısı 1869 1905
Salnamelere göre Giresun’un ismi Yunancada
kiraz manasına gelen “Kerasus”dan gelmektedir
…bölgeyi, Karadeniz hâkimi Mitridat’ın oğlu
Farnaki, ele geçirmiş ve kendi ismine izafeten yöreye “Farnakiya” adını
vermiştir.
Giresun, Trabzon Vilayeti içerisinde
zenginlik ve imar noktasında en iyi durumdadır. Kazanın imarında Belediye Reisi
Kaptan Yorgi Paşa’nın on sekiz yıllık mesaisiyle yıldan yıla gelişen caddeler,
umumi bahçeler ve çeşmeler Giresun’u daha mamur hale getirmiştir (19. Yüzyılın sonu).
(s. 64)
…emperyal devletlerin uzun yıllar temsilcikler
açarak bölgede bulunmaları, Trabzon ve Samsun’dan sonra Giresun’un da
Anadolu’ya açılan ticari ve lojistik açıdan, stratejik bir kapı olduğunu
göstermektedir (s. 66).
Giresun’da marangoz, bakırcı, demirci ve
taşçı ustası çoktur. Güzel gümüş çatal ve bıçak takımlarının üretimiyle
birlikte (T. 1322: 212), kayık ve sandal da imal edilir (T. 1316: 203; T. 1322:
215). Kurık Nahiyesinin Kulakkaya Mevkii’ndeki fabrikalarda bolca kereste imal
edilerek dışarıya ihraç edilir. Bölge, kerestesi ve madenleriyle meşhurdur (T.
1321: 120 vd). (s. 67)
Salnamelerde
verilen bilgiye göre bölgenin dini tarihi
MS. III. yüzyıla kadar bölge halkı
putperesttir. Hz. İsa’nın havarilerinden Andreas bölgeye gelerek Hristiyanlığı
ilk dönemlerden itibaren yaymıştır (T. 1321: 133 vd). Yörede Hristiyanlığı ilk
kabul eden Rumlar olmuştur.
Trabzon ve civarını fethiyle birlikte
bölgedeki Türk ve Müslüman nüfus hızla artarak en büyük dini grubu oluşturmuştur.
Müslüman ahali Sünni ve Hanefi
mezhebindendir. Hıristiyanlar ise Rum Ortodoks, Ermenilerin büyük çoğunluğu
Gregoryen, bir kısım Ermeni de Katolik ve Protestan mezheplerine mensuptur.
Bölgede Yahudi yoktur (s. 71).
---
Kılıç, Davut ve Topal, İbrahim. (2011), “Salnamelerde Giresun'un Sosyal ve Dini
Yapısı 1869 1905,” Karadeniz Dergisi,
Sayı: 12, (s. 63-79)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder